برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

فهرست مطالب

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

شاید این سوال یکی از اساسی ترین موضوعاتی باشد که متقاضی باید به طور کامل و دقیق پاسخی برای آن داشته باشد. مهاجرت به کانادا باید با تحقیق و انتخاب مسیر درست همراه باشد، پس باید همزمان این سوالات مطرح شود:

  • چگونه می توان به کانادا مهاجرت کرد؟
  • برای آماده شدن جهت مهاجرت چه اقداماتی باید انجام داد؟
  • بهترین راه با توجه به شرایط متقاضی چیست؟

امروزه کانادا به عنوان یکی از مهاجر پذیرترین کشور های جهان شناخته شده و افراد بسیاری از ایران و دیگر نقاط جهان، تمایل زیادی به مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت دائم را دارند. اما به دلیل کمبود اطلاعات مهاجرتی همیشه این سوال مطرح می شود که برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟ در این مقاله سعی شده است تا به اساسی ترین موضوعات و روش های مهاجرت پرداخته و همچنین پس از مطالعه این متن قادر خواهید بود که با مشاوران شرکت مهاجرتی پیرسوک ارتباط تلفنی برقرار کرده و سوالات خود را در خصوص مهاجرت به کانادا پرسیده تا با دریافت راهنمایی های وکیل رسمی مهاجرت این شرکت آگاهی خود را برای چگونگی شروع پروسه مهاجرت به کانادا بالا ببرید.

 

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

  • راههای مختلف مهاجرت به کانادا:

برای شروع فرآیند مهاجرت ابتدا باید از روش های مختلف مهاجرت به کانادا آگاه شد. کانادا برنامه های مهاجرتی مختلفی دارد ولی به طور کلی چندین راه اساسی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد که متقاضی باید با توجه به شرایط خود از طریق یکی از این راه ها اقدام کند:

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

  • مهاجرت از طریق تحصیل:

برای تحصیل در کانادا دانش آموزان زیر 18 سال باید برای مدارس کانادا و افرادی که دیپلم خود را دریافت کرده اند باید برای کالج ها و دانشگاههای کانادا اقدام کنند. در حال حاضر بیش از 400 هزار دانشجویی بین المللی در کانادا در حال تحصیل می باشند و از امکانات آموزشی و سطح کیفی بالای سیستم آموزشی کانادا بهره مند می شوند. یکی از راحت ترین روش های مهاجرت به کانادا از طریق تحصیلی می باشد که البته از این روش به صورت مستقیم نمی توان به اقامت دائم کانادا رسید. اما دانش آموزان و دانشجویان بین المللی می توانند با دریافت مجوز کار پس از تحصیل PGWP و اشتغال در کانادا، شرایط خود را برای دریافت اقامت دائم مهیا کنند.

 

تحصیل در مدارس کانادا

  • مدارس کانادا از نظر کیفیت آموزش در میان 5 کشور برتر دنیا قرار دارند.
  • برای تحصیل در مدارس کانادا،‌ دانش آموز نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد.
  • امکان تحصیل هم در مدارس روزانه و هم مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان ایرانی وجود دارد.
  • امکان همراهی والدین برای مراقبت از فرزندانشان وجود دارد ( البته با وجود Home Stay هایی که در این کشور وجود دارد، والدین می توانند با خیال راحت فرزندان شان را برای تحصیل به کانادا بفرستند )

تحصیل در کالج یا دانشگاه

  • مهم ترین مدرکی که برای اقدام از طریق تحصیلی باید تهیه گردد مدرک زبان آکادمیک (مانند آیلتس آکادمیک، تافل، PTE یا دولینگو) می باشد.
  • معدل، سن و همچنین گپ تحصیلی جهت اپلای و دریافت پذیرش اهمیت دارد.
  • متقاضی برای تحصیل در مقطع دکتری باید یک سوپروایزر یا استاد راهنما برای خود پیدا کند.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معمولا از مقطع کارشناسی پایین تر است.

در صورتی که متقاضی تمایل به دریافت کمک هزینه تحصیلی و بورسیه داشته باشد، باید از نظر علمی ( معدل، مقاله و پژوهش، زبان) در سطح بالایی باشد تا بتواند به دلیل رقابت بسیار زیادی که برای دریافت بورسیه وجود دارد شانس خود را افزایش دهد.

در این لینک در مورد دانشگاه ها و کالج های کانادا بیشتر بخوانید.

 

مدارک عمومی لازم برای ویزای تحصیلی کانادا برای دانش آموزان

  • اسکن پاسپورت معتبر پدر و مادر و دانش آموز
  • ترجمه کارنامه تحصیلی سه سال اخیر متقاضی
  • عکس دیجیتال با مشخصات مورد تایید اداره مهاجرت
  • هزینه های اپلیکیشن پذیرش از ناحیه مدارس، شهریه و هزینه های دولتی بررسی ویزا
  • نامه پذیرش از ناحیه آموزش و پرورش مورد نظر در کانادا
  • اطلاعات شخصی متقاضی و والدین
  • مدارک مالی مناسب برای اثبات تمکن مالی

مدارک عمومی لازم برای ویزای تحصیلی کانادا در مقطع دانشگاهی یا کالج

  • فرم های مربوط به ویزای تحصیلی
  • مدارک شناسایی متقاضی و همسر و فرزندان در صورت وجود
  • نامه پذیرش دانشگاه یا کالج
  • ترجمه مدارک تحصیلی
  • اسکن پاسپورت معتبر
  • نامه بورسیه یا فاند یا هرنوع کمک مالی
  • گواهی حساب های بانکی (تمکن مالی) متقاضی یا پشتیبان
  • فیش حقوقی، قراردادهای کاری، نامه کار و جاب افر و غیره برای اثبات سوابق کاری
  • عکس دیجیتال با مشخصات مورد تایید اداره مهاجرت
  • استادی پلن یا همان کاور لتر
  • مدرک زبان معتبر (نمرات مورد نیاز در دانشگاه های مختلف و رشته های مختلف متفاوت است)

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

  • مهاجرت از طریق یافتن کار

1- برنامه های که منجر به دریافت ویزای کار می شوند:

  • ویزای کار از طریق دریافت “پیشنهاد کاری”

متقاضی باید از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار (Job Offer) دریافت نماید. کارفرما باید تاییدیه LMIA از سازمان های مربوطه دریافت کند. در این روش فرد مستقیما به اقامت دائم (PR) نمی رسد و پس از ورود به کانادا از طریق یکی از برنامه های مهاجرتی این کشور باید برای دریافت PR اقدام کند.

این برنامه برای افرادی که دارای سوابق مدیریتی و مالکیت بیزنس هستند مناسب می باشد. برای دریافت این ویزا می توان از طریق Owner operator یا IMP اقدام کرد که در روش اول اقدام و دریافت تاییدیه اداره کار یا همان LMIA الزامی می باشد اما در روش دوم  LMIA الزامی نمی باشد و متقاضی می تواند مستقیما برای ویزای کار اقدام کند. این برنامه ها در نهایت و در صورتی که متقاضی شرایط لازم را داشته باشد می تواند اقامت دائم وی منتهی شود. البته متقاضی مستقیما از طریق این ویزای کار به اقامت دائم نخواهد رسید بلکه بایستی با داشتن شرایط لازم، از طریق برنامه های مهاجرتی مانند برنامه های زیر مجموعه سیستم اکسپرس اینتری برای اقامت دایم اقدام کند.

2- برنامه آتلانتیک پایلوت

این برنامه دارای 3 شاخه متفاوت است و برای متقاضیانی مناسب است که قصد تحصیل در کالج یا دانشگاههای یکی از 4 استان آتلانتیک پایلوت را دارند و یا می توانند از یکی از کارفرمایان مورد تایید یکی از این 4 استان کانادا جاب آفر دریافت کنند.

3- برنامه مناطق شمالی و کم جمعیت

این برنامه برای ورود مهاجران جدید و نیروی متخصص به جوامع کوچکتر و کم جمعیت تر برنامه ریزی شده است. داشتن سابقه کار و پیشنهاد شغلی از الزامات این برنامه می باشد. البته افرادی که یک دوره تحصیلی دانشگاهی را در دانشگاه ها و کالج های دولتی این مناطق گذرانده باشند از شرط سابقه کار معاف می شوند.

4- برنامه Agri-Food

این برنامه برای رفع نیازهای نیروی متخصص در بخش کشاورزی و مواد غذایی در کانادا می باشد. افرادی که به دنبال دریافت اقامت دائم درکانادا هستند می توانند با داشتن سابقه کاری قابل قبول در رشته های مورد نظر و همچنین دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی اقدام کنند.

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟

  • مهاجرت به کانادا از طریق برنامه های نیروی متخصص (Skilled Worker)

1- برنامه های زیر مجموعه سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry)

 

برنامه نیروی متخصص فدرال FSWP

در این برنامه ابتدا متقاضی باید از جدول امتیاز بندی این برنامه امتیازات خود را محاسبه کند. متقاضی بر اساس فاکتورهایی مانند سن، سوابق تحصیلی، کاری، نمره زبان و … امتیازی کل را دریافت خواهد کرد. متقاضی برای اینکه واجد شرایط اقدام در این برنامه شود باید از مجموع ۱۰۰ امتیاز حداقل ۶۷ امتیاز را کسب کند. در صورت کسب امتیاز لازم، متقاضی سپس می تواند پروفایلی به صورت آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت کانادا و در سیستم Express Entry کانادا ایجاد کند. پس از تشکیل پروفایل، مجددا متقاضی از سیستم امتیاز بندی جدیدی با نام CRS امتیازی کل را گرفته و پروفایل وی وارد استخر متقاضیان (Pool) خواهد شد. مجموع امتیازات در این سیستم 1200 هست. اداره مهاجرت کانادا معمولا هر دو هفته یک بار گزینش متقاضیان حاضر در استخر متقاضیان را انجام داده و تعدادی از بالاترین امتیازها را انتخاب خواهد کرد. در زمان نگارش این مقاله متقاضیانی که از ۱۲۰۰ امتیاز حدودا ۴۷۰ امتیاز را کسب نمایند (حداقل امتیازات مورد قبول معمولا متغیر بوده ودر هر گزینش تعیین می شود) موفق به دریافت دعوتنامه یا ITA از اداره مهاجرت کانادا شده و می توانند پرونده کامل خود را برای دریافت اقامت دایم کانادا برای خود، همسر و کلیه فرزندان زیر 22 سال خود به صورت آنلاین سابمیت کنند.

 

برنامه مشاغل فنی کانادا FST

این برنامه یکی از برنامه های زیر مجموعه سیستم اکسپرس اینتری می باشد که در نهایت به اقامت دائم این کشور منجر خواهد شد و مناسب افرادی است که در مشاغل فنی معرفی شده مهارت و سابقه کار کافی دارند. برای اقدام از طریق این برنامه متقاضی باید شرایط لازم را داشته باشند و سپس در سیستم اکسپرس اینتری پروفایل ساخته و وارد استخر متقاضیان این برنامه شوند و سپس در انتظار دریافت دعوتنامه از اداره مهاجرت کانادا بمانند.

برنامه تجربه کانادایی CEC

این برنامه مناسب افرادی است که حداقل یکسال تمام وقت در کانادا سابقه کار دارند. این برنامه برای دانشجویان در حال تحصیل در کانادا و همچنین افرادی که با مجوز کار در کانادا مشغول کار هستند بسیار ایده آل بوده و راه را برای دریافت اقامت دائم آن ها هموار خواهد کرد.

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه‌های استانی PNP

برنامه های مهاجرت استانی کانادا (PNP) از روش های مناسب برای اخذ اقامت دائم کانادا هستند. برنامه های استانی فرصتی برای استان ها و مناطق کانادا فراهم می کنند تا افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و علاقه مند به سکونت و زندگی در استان خاصی هستند را انتخاب کنند. هر یک از استان ها شرایط مخصوص به خود را دارند. استان ها و مناطق شرکت کننده توافق نامه ای با اداره مهاجرت کانادا (IRCC) امضا می کنند که از طریق آن می توانند افرادی که دارای شرایط لازم هستند را انتخاب کنند.

برنامه استانی ساسکاچوان

برنامه استانی انتاریو

برنامه استانی نیوبرانزویک

برنامه استانی آلبرتا

برنامه استانی کبک

برنامه استانی جزیره پرنس ادوارد

برنامه استانی بریتیش کلمبیا

برنامه استانی نواسکوشیا

 برنامه استانی نیوفاوندلند و لابرادور

برای مطالعه برنامه های مختلف استانی PNP به منوی مهاجرت به کانادا و برنامه های مهاجرت استانی PNP مراجعه کنید.

 

برنامه استارت آپ ویزا با هدف رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید در کانادا برنامه ریزی شده است. در این برنامه هدف اصلی، جذب متقاضیان برای راه اندازی و توسعه طرح های نوین استارت آپ است. افرادی که توانایی و تخصص لازم برای گسترش پروژه ها و طرح های مبتکرانه استارت آپ در حوزه های مختلف را داشته باشند و یا خود دارای یک ایده مبتکرانه باشند، می توانند برای این برنامه اقدام کنند.

یکی از اقدامات ضروری در این برنامه دریافت نامه ساپورت (Letter of Support) از سازمان های مورد تایید اداره مهاجرت کانادا (Designated Organization) می باشد.

  • مهاجرت از طریق کارآفرینی و سرمایه گذاری

اگر متقاضی سوابق مدیریتی یا مالکیت یک کسب و کار را داشته باشد و از تمکن مالی بالایی برخوردار باشد، سرمایه گذاری در کانادا بهترین گزینه برای مهاجرت وی خواهد بود. برنامه های سرمایه گذاری و کارآفرینی استانی در کانادا بسیار متنوع بوده و متقاضی سرمایه گذاری در کانادا باید برای شرکت در هر یک از این برنامه ها دارای شرایط خاصی باشد. همچنین در هر یک از این برنامه ها، مبالغ اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح سرمایه گذاری، مکان اجرای طرح سرمایه گذاری و همچنین میزان تمکن مالی مورد نیاز جهت اثبات شرایط، کاملا متفاوت است. متقاضیان سرمایه گذاری در کانادا از روش های مختلفی مثل ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار کوچک و یا خرید بیزنس می توانند اقدام کنند. در حال حاضر از بهترین برنامه های کارآفرینی استانی می توان به
برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا،
برنامه کارآفرینی نیوبرانزویک و
برنامه کارآفرینی استان انتاریو اشاره کرد.

برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه های سرمایه گذاری و کارآفرینی استانی، باید بر اساس سیستم امتیاز بندی آن استان امتیاز کافی را کسب کنید. در این جدول به تعدادی از برنامه های سرمایه گذاری و کارآفرینی استانی اشاره شده است.

برنامه کار آفرینی
استان انتاریو
برنامه کار آفرینی استان
ساسکاچوان
برنامه کار آفرینی
استان بریتیش کلمبیا
برنامه کار آفرینی
استان منیتوبا
برنامه کار آفرینی استان نیوبرانزویک برنامه کشاورزی
استان ساسکاچوان
برنامه سرمایه گذاری کبک برنامه های تجاری
استان پرنس ادوارد

 

دو گروه از افراد می توانند از طریق برنامه خوداشتغالی فدرال برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

  1. فعالان در زمنیه های هنری و فرهنگی: افرادی که در زمینه های فرهنگی مانند موسیقی، بازیگری، فیلم سازی، روزنامه نگاری و دیگر موارد فرهنگی سر رشته دارند، هم چنین برخی از مشاغل دیگر مانند عوامل پشت صحنه فیلم سازی، کارگردانی، عکاسی، طراحی و غیره نیز شامل این موارد می شود.
  2. فعالان در زمینه ورزش حرفه ای: افرادی که به صورت حرفه ای فعالیت های ورزشی می کنند. علاوه بر ورزشکاران حرفه ای، مربیان و تمرین دهنده های ورزشی نیز در این دسته قرار می گیرند.

مهاجرت به کانادا از طریق خود اشتغالی شامل کسانی که به تازگی شروع به فعالیت کرده و در حال کسب تجربه می باشند، نمی شود. برای مثال فرد خود اشتغال در زمینه های هنری ،فرهنگی و ورزشی نیاز به سابقه ای جهانی و پرافتخار در این زمینه ها دارد. هر چیزی غیر از موارد ذکر شده شانس فرد را در این طرح بسیار کاهش می دهد.

ازدواج نیز یکی دیگر از راههای مهاجرتی به کانادا می باشد. فرد می تواند به وسیله ازدواج با یک شهروند کانادایی یا شخصی که مقیم دائم کانادا است به اقامت دائم کانادا برسد. اما مهم ترین نکته در این روش اثبات صحت و درستی رابطه می باشد، در صورتی که ازدواج صوری با شهروند کانادایی و صرفا به خاطر اخذ اقامت دائم صورت گرفته باشد منجر به محرومیت 5 ساله متقاضی از کلیه ویزاها و برنامه های مهاجرتی کانادا خواهد شد. در سال های اخیر تعداد ازدواج های صوری بین المللی افزایش یافته و کشور ها با اعمال قوانین جدید، شرایط سختتری برای اقامت دائم و تابعیت از طریق ازدواج به وجود آورده اند.

بازرسان و افسران اداره مهاجرت کانادا به خوبی آموزش دیده اند تا ازدواج های صوری یا مصلحتی را از ازدواج واقعی شناسایی کنند. پیش از اقدام برای اخذ اقامت کانادا از طریق اسپانسرشیپ همسر، باید به افسر بررسی کننده مدارک اسناد و مدارکی ارائه شود که اثبات کند ارتباط دو نفر کاملا واقعی و عاطفی بوده است و دو نفر با هم دارای تاریخچه عاطفی هستند. اثبات این امر می توان با نشان دادن عکس ها، پیامک ها، ایمیل ها و … ارائه گردد. از این گذشته در صورت اخذ اقامت کانادا، طرف کانادایی باید تمکن مالی کافی برای زندگی مشترک را به اداره مهاجرت این کشور نشان دهد.

  • اخذ تابعیت فرزند از طریق تولد

قوانین کشور کانادا در اعطای تابعیت از طریق تولد بر اساس اصل خاک استوار است؛ به این معنا که اتباع خارجی از هر کجای جهان می توانند با تولد فرزندشان در خاک کانادا برای او تابعیت کانادایی بگیرند. علاوه بر کشور کانادا، کشور هایی دیگری چون برزیل، آمریکا، آرژانتین و … نیز در اعطای تابعیت از قانون خاک پیروی می نمایند. شاید شنیده اید که با تولد فرزندتان می توان برای وی تابعیت و شهروندی کانادا را به ارمغان آورد. نکته مهم اینکه با تولد فرزند در کانادا، فقط فرزند موفق به دریافت تابعیت و پاسپورت کانادایی می شود و این موضوع به دریافت اقامت دائم والدین هیچ کمکی نخواهد کرد.

 

آیا تصمیم دارید ویزای کانادا را دریافت کرده و با کمترین هزینه مستقیما به اقامت دایم این کشور دست یابید؟

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا را تکمیل کرده و وضعیت خود را رایگان بررسی کنید.

 

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا

 

error: Content is protected !!