ویزای IMP کانادا، هزینه ها و شرایط کامل اقدام 2024

فهرست مطالب

IMP مخفف عبارت International Mobility Program به معنی «برنامه جابه‌جایی بین‌المللی» است. برنامه IMP کانادا که به عنوان ویزای کار IMP کانادا نیز شناخته می‌شود، یکی از گسترده‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا و کسب اقامت دائم کاناداست.

روش IMP کانادا شامل چندین مسیر مهاجرتی مختلف است و هر کدام از این مسیرها برای افرادی با شرایط خاص طراحی شده‌اند؛ اما وجه اشتراک تمامی این مسیرها این است که همگی به ویزای کار کانادا و یا مجوز کار کانادا منتهی می شوند و این فرصت خوب را برای متقاضیان فراهم می آورند که در نهایت و در صورت داشتن شرایط لازم، برای اقامت دائم این کشور اقدام کنند.

به عبارتی دیگر، کارجویان خارجی می‌توانند از طریق یکی از مسیرهای برنامه IMP وارد کانادا شوند و با ویزای کار موقت در مشاغل مختلف شروع به کار کنند و پس از کسب شرایط لازم، برای یکی از برنامه های اقامت دائم کانادا اقدام کنند. در این مقاله به بررسی اهداف برنامه IMP، مزایای روش IMP، شرایط ویزای کار IMP و هزینه‌های برنامه IMP کانادا می‌پردازیم.

ویزای IMP کانادا چیست؟

برنامه IMP در سال 2014 به عنوان ابزاری برای تسهیل ورود نیروی کار خارجی به کانادا معرفی شد. اهداف کلی این برنامه تامین نیروی کار مورد نیاز برای رشد اقتصادی، تبادل فرهنگی و توسعه اجتماعی کاناداست. اگرچه باید خاطرنشان کرد که اصطلاح ویزای کار IMP صحیح نیست، چرا که هیچ ویزایی تحت عنوان ویزای IMP در کانادا وجود ندارد. بلکه برنامه IMP شامل چندین مسیر مهاجرتی می‌شود که در انتهای هر کدام به متقاضیان واجد شرایط یک نوع ویزای کار موقت تعلق می‌گیرد.

اداره مهاجرت کانادا (IRCC) برای افرادی که ثابت کنند برای کانادا منفعت اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی دارند ویزای کار موقت و مجوز کار (Work Permit) صادر می‌کند. افرادی که مشمول برخی توافق‌‌نامه‌های تجاری بین‌المللی با کانادا هستند نیز زیرمجموعه برنامه IMP قرار می‌گیرند و می‌توانند با ویزای کار IMP وارد کانادا شوند.

برخی از شرایط اولیه در تمامی مسیرهای برنامه IMP مشترک است. سوابق کاری مرتبط، تمکن مالی کافی برای تأمین هزینه‌های یک سال زندگی در کانادا، مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی در سطح مقدماتی، عدم داشتن سوء پیشینه کیفری و سلامت جسمانی مناسب از جمله شرایط عمومی می‌باشند. سایر شرایط و مدارک در هر مسیر IMP منحصر به فرد است.

اصلی‌ترین مزیت ویزای IMP کانادا، معافیت همه متقاضیان از دریافت مجوزی به نام ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) است که فرآیند دریافت ویزای کار کانادا را برای ایرانیان بسیار ساده‌تر می‌کند. معافیت از دریافت مجوز LMIA بر اساس دو شرط کلی است:

1. مزیت‌های اقتصادی، فرهنگی یا سایر مزیت‌های رقابتی برای کانادا؛

2. مزایای متقابلی که شهروندان و مقیمان دائم کانادا از آن بهره‌مند شوند.

تصاویر ویزای IMP کانادا

محبوب ترین مسیرهای برنامه IMP کانادا

ویزای کار C10 (مشاغل خاص): کارگران و کارکنان در برخی موقعیت‌های شغلی خاص و مورد نیاز که ثابت کنند برای کانادا منفعت اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی دارند؛ مانند اپراتورهای آسیاب ریلی، جوشکاران ریلی، ماموران امنیتی فرودگاه، کارشناسان سازمان ملل متحدد، نوازندگان سیرک، پزشکان مایل به کار در استان کبک.

ویزای کار C11 (خوداشتغالی و سرمایه گذاری): خوداشتغالان، صاحبان کسب و کارهای فصلی و رویدادی (مانند ماهی گیران و فروشندگان لوازم کریسمس) و یا کسب و کارهای غیرفصلی در صنایع واجد شرایط (مانند کلینیک زیبایی، جنگلداری، معادن) هستند که برای یک هدف موقت و انجام فعالیت‌های تجاری به ویزای کار کانادا نیاز دارند. سرمایه گذاران افرادی هستند که می‌توانند یک بیزنس آماده، فعال و درآمدزا در کانادا خریداری کنند و واجد شرایط ویزای کار کانادا شوند.

ویزای کار C60 (کارآفرینی استانی): متقاضیان زیرشاخه‌های کارآفرینی در برنامه‌های نامزدی استانی (PNP) که قصد دارند یک کسب و کار جدید در یکی از استان‌های کانادا راه اندازی کنند؛ مانند کارآفرینی استان انتاریو (OINP).

ویزای کار A77 (اقامت دائم استارتاپ): متقاضیان برنامه ویزای استارتاپ (Start-Up Visa Program) کارآفرینانی هستند که با ایده تجاری نوآورانه یک شرکت استارتاپی در کانادا راه اندازی می‌کنند. برنامه استارتاپ یک مسیر مستقیم برای دریافت اقامت دائم کاناداست. اما متقاضیان می‌توانند قبل از بررسی و اعلام نتیجه پرونده اقامت دائمشان، در عرض چند ماه با ویزای کار موقت وارد کانادا شوند و مقدمات شروع کسب و کار خود را فراهم کنند.

ویزای کار ICT (انتقال درون شرکتی): شرکت‌های خارج از کانادا (از جمله شرکت‌های ایرانی) می‌توانند از طریق برنامه  Intra-Company Transferees شعبه‌ای از بیزنس خود را در کانادا تاسیس کنند و مدیران اجرایی و ارشد (C62)، کارمندان بلندپایه (C61) و نیروهای متخصص (C63) شرکت را همراه با خانواده‌شان به شعبه کانادا منتقل کنند.

همین الان فرم ارزیابی رایگان  پیرسوک رو تکمیل کن و در کمترین زمان ممکن به کانادا مهاجرت کن!

شرایط دریافت ویزای کار IMP کانادا

به طور کلی متقاضی برنامه ویزای IMP کانادا باید دارای شرایط زیر باشد :

  • مدارک تحصیلی معتبر
  • سوابق کاری کافی
  • سلامت جسمانی
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • تمکن مالی کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی در کانادا

به طور کلی همانطور که پیشتر توضیح دادیم، برنامه IMP به خودی خود یک نوع ویزای کار نیست؛ بلکه یک برنامه جامع برای تسهیل دریافت انواع ویزای کار کانادا است که می تواند شرایط لازم برای رسیدن به اقامت دائم کانادا را برای متقاضیان مهیا کند. برنامه IMP چندین مسیر مهاجرتی متفاوت را در بر می‌گیرد که همگی شما را به ویزای کار کانادا می‌رسانند؛ اما شما واجد شرایط همه این مسیرها نیستید و باید برای روشی که مناسب شرایط شماست اقدام کنید.

به طور مثال، ویزای کار C43 برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کانادا و ویزای کار C60 برای کارآفرینان استانی طراحی شده و هر دو زیرمجموعه برنامه IMP هستند؛ اما مراحل اقدام و الزامات اولیه بسیار متفاوتی دارند. اگر متقاضی ویزای کار IMP هستید، باید در وهله اول با همکاری یک مشاور رسمی مهاجرت کانادا بهترین جریان برنامه IMP را انتخاب کنید (مهاجرت تحصیلی، کارآفرینی، سرمایه گذاری و غیره) و در نهایت ویزای کار کانادا را دریافت کنید.

هر برنامه و هر روش مهاجرتی IMP شرایط خاص خود را دارد. بعضی از شرایط ویزای کار در همه روش‌های IMP عمومی هستند و بعضی از شرایط فقط مختص همان روش هستند.

مزایای ویزای کار IMP کانادا

اصلی‌ترین مزیت ویزای کار IMP که بین همه مسیرهای این برنامه مشترک است، معافیت کارفرما از دریافت تائیدیه LMIA است. اخذ ویزای کار کانادا بدون نیاز به مجوز LMIA، برنامه IMP را به بهترین راه مهاجرت کاری به کانادا تبدیل می‌کند. همه جریان‌های زیرمجموعه IMP مزایایی دارند که ممکن است فقط مختص همان روش باشد و یا اینکه بین چند روش IMP هم پوشانی داشته باشد. در ادامه دو نمونه از مزایای اختصاصی ویزای کار کانادا تحت برنامه IMP را بخوانید:

مثال 1) برنامه استارتاپ ویزا یکی از بهترین راه‌های اخذ اقامت دائم کانادا است. متقاضیان این برنامه افراد دارای سابقه کار و تخصص، افراد نوآفرین، مدیران و صاحبان کسب و کاری هستند که با ارائه یک ایده تجاری خلاقانه، کسب و کار جدیدی در کانادا راه اندازی می‌کنند و به طور مستقیم اقامت دائم کانادا را برای خودشان و همسر و فرزندان زیر 22 سال دریافت می‌کنند.

با توجه به پیچیدگی و گستردگی برنامه ویزای استارتاپ، تکمیل مراحل مختلف و بررسی این پرونده‌ها در اداره مهاجرت کانادا فرآیندی نسبتاً طولانی است و حدودا بین 24 تا 37 ماه زمان می‌برد. خبر خوب اینجاست که برای ورود به کانادا نیازی نیست تا اعلام نتیجه پرونده استارتاپ صبر کنید! متقاضیان استارتاپ ویزا می‌توانند بلافاصله پس از سابمیت پرونده اقامت دائم خود، برای دریافت ویزای کار کانادا اقدام کنند و از برنامه IMP ویزا و مجوز کار کانادا را دریافت کنند.

به این صورت می‌توانید همزمان با همسر و فرزندان وارد کانادا شده و در عین حال که مقدمات راه اندازی بیزنس جدید را فراهم می‌کنید، منتظر اعلام نتیجه پرونده استارتاپ و دریافت اقامت دائم نیز بمانید.

بیشتر بخوانید: ویزای استارتاپ کانادا، شرایط کامل اقدام و هزینه‌ها [2024]

مثال 2) برنامه انتقال درون شرکتی (ویزای کار ICT) برای افراد صاحب بیزنس و مدیران بلندپایه در شرکت‌های خارج از کانادا و همچنین کارمندان با مهارت خاص و کلیدی طراحی شده است.

یکی از مزایای چشمگیر برنامه ICT این است که متقاضیان این برنامه نیازی به سرمایه گذاری مبالغ کلان یا نوآفرینی با ایده‌های تجاری خاص ندارند؛ بلکه یک شعبه از شرکت خودشان را در کانادا راه اندازی می‌کنند و نیروهای کلیدی شرکت را به شعبه کانادا منتقل می‌کنند.

البته ثبت شعبه و انتقال شرکت به کانادا به این راحتی هم نیست! متقاضیان ویزای ICT باید بتوانند با ارائه یک طرح تجاری (بیزنس پلن) حرفه‌ای به اداره مهاجرت کانادا ثابت کنند که محصولات و خدماتشان برای کانادا منفعت بسزایی دارد و به خدمات رسانی و اشتغال زایی برای کانادایی‌ها کمک می‌کند.

پس از اینکه تمام مراحل را با کمک یک وکیل رسمی اداره مهاجرت کانادا طی کردید، می‌توانید با دریافت ویزای کار کانادا تحت برنامه IMP (با کد معافیت C61، C62 و C63) همراه با خانواده‌تان به کانادا مهاجرت کرده و در شعبه کانادا مشغول به کار شوید. به این ترتیب با اخذ ویزای کار ICT نه تنها کسب و کارتان را در سطح بین المللی گسترش دادید، بلکه پس از حداقل یک سال کار در کانادا می‌توانید برای دریافت اقامت دائم درخواست دهید.

بیشتر بخوانید: ویزای ICT کانادا + شرایط اقدام و هزینه‌ها (آپدیت 2024)

همین الان فرم ارزیابی رایگان  پیرسوک رو تکمیل کن و در کمترین زمان ممکن به کانادا مهاجرت کن!

هزینه ویزای IMP کانادا

هزینه های کلی برای اقدام و دریافت ویزای کار IMP بسته به اینکه از کدام مسیر مهاجرتی تحت برنامه IMP اقدام می‌کنید بسیار متغیر است. اما هزینه های دولتی برای بررسی مدارک کلیه مسیرهای IMP مشترک هستند که باید در زمان سابمیت پرونده ویزای کار به اداره مهاجرت کانادا پرداخت شوند:

نوع درخواست

هزینه دولتی (دلار کانادا)

ورک پرمیت برای یک نفر

155

ورک پرمیت برای سه نفر یا بیشتر

465

هزینه انطباق کارفرما (در صورت نیاز به جاب آفر)

230

انگشت نگاری برای یک نفر

85

انگشت نگاری خانواده (دو نفر و بیشتر)

170

دریافت اقامت دائم کانادا با ویزای IMP

بسیاری از محبوب‌ترین و رایج‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا که در نهایت منجر به اخذ اقامت دائم کانادا می‌شوند به شکلی زیرمجموعه برنامه IMP قرار دارند. به طور مثال، برنامه ویزای استارتاپ به خودی خود یک ویزای اقامت دائم است و متقاضیان می‌توانند از بدو ورود به کانادا با اقامت دائم وارد شوند؛ اما همانطور که پیشتر توضیح دادیم، متقاضیان این برنامه می توانند ابتدا برای ویزای کار موقت که زیرمجموعه ای از برنامه IMP است، اقدام کنند.

برنامه‌های نامزد استانی (PNP) نیز از مسیرهای مستقیم دریافت اقامت دائم کانادا هستند؛ اما برخی از جریان‌های مهاجرتی در این برنامه‌ها مانند جریان‌های کارآفرینی استانی واجد شرایط ویزای کار IMP (کد معافیت C60) هستند.

به طور کلی، آن تعداد از ویزاهای کار IMP که در دسته «منفعت عمده» و « سیاست‌های عمومی» قرار می‌گیرند از جمله بهترین روش‌های دریافت اقامت دائم کانادا برای ایرانیان هستند که در ادامه به دو نمونه اشاره می‌کنیم:

مثال 1) تبدیل ویزای کار C43 (فارغ التحصیلان) و C42 (همسر دانشجو) به اقامت دائم: مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین روش‌های مهاجرت برای دانش آموزان و دانشجویان واجد شرایط است. علاوه بر برخورداری از سیستم آموزشی با کیفیت و اجازه کار همزمان با تحصیل، یکی دیگر از اصلی‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا امکان کار پس از تحصیل است.

دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کانادا می‌توانند پس از فارغ التحصیلی برای دریافت ویزای کار IMP (کد معافیت C43) اقدام کنند و وارد مسیری هموار برای اخذ اقامت دائم کانادا شوند. اگر این دانشجویان در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری مشغول به تحصیل باشند می‌توانند برای همسر و فرزندان خود نیز درخواست ویزا بدهند و برای همسر ویزای کار IMP (کد معافیت C42) دریافت کنند. فرزندان نیز به لطف اجازه کار والدین اجازه تحصیل رایگان در مدارس دولتی کانادا را خواهند داشت.

مثال 2) تبدیل ویزای کار ICT (انتقال شرکت) به اقامت دائم: متقاضیان برنامه ICT همگی واجد شرایط ویزای کار IMP کانادا هستند. مدیران بلندپایه و نیروهای متخصص شرکت‌هایی که در کانادا شعبه دارند می‌تواند ویزای کار موقت (کد معافیت C62، C61 و C63) را دریافت کنند.

این ویزا ابتدا برای 1 سال صادر می‌شود که می‌توان اعتبار آن را از داخل خاک کانادا تمدید کرد. مدیران اجرایی و مدیران ارشد تا حداکثر 7 سال می‌توانند ویزای خود را تمدید کنند. نیروهای متخصص نیز تا حداکثر ۵ سال می‌توانند ویزای خود را تمدید کنند. سپس طبق شرایط کلی خود برای یکی از برنامه‌های مهاجرتی اقامت دائم کانادا مانند اکسپرس انتری (Express Entry) یا برنامه‌ مهاجرت استانی (PNP) اقدام می‌کنند و بر اساس معیارهایی همچون سن، تحصیلات، مهارت‌ها، سوابق کاری در داخل و خارج از کانادا و سطح زبان ارزیابی می‌شوند.

هر چه سابقه کار در داخل کانادا بیشتر باشد، احتمال موفقیت در این برنامه‌ها بیشتر است و به این ترتیب ویزای ICT یکی از راه‌های اخذ اقامت دائم کاناداست.

برنامه ویزای IMP کانادا

مدارک لازم برای ویزای IMP کانادا

برای اخذ ویزای کار کانادا در هر یک از روش‌های برنامه IMP باید یک سری مدارک عمومی و اختصاصی ارائه دهید. مدارک عمومی بین اکثر برنامه‌های مهاجرتی مشترک است. مدارک اختصاصی برای هر روش IMP متغیر است و باید مدارک مورد نیاز آن روش را ارائه دهید.

مدارک عمومی ویزای کار IMP کانادا :

  • مدارک هویتی: کلیه مدارک شناسایی از جمله پاسپورت معتبر و تمامی پاسپورت‌های قدیمی، شناسنامه خود و اعضای خانواده (همسر و فرزندان وابسته)، کارت ملی، کارت پایان خدمت، سند ازدواج، گواهی عدم سوپیشینه، کارت بهداشت و واکسیناسیون، عکس پرسنلی و غیره.
  • مدارک تحصیلی: دانشنامه و ریزنمرات دانشگاهی یا مدرک دیپلم دبیرستان و کارنامه دوره‌های متوسطه، گواهی‌های پایان دوره‌های آموزشی مرتبط، کارنامه آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه
  • مدارک کاری: کلیه مدارک کاری قابل ارائه که با توجه به ماهیت هر شغل و هدف متقاضی بسیار متغیر است؛ از جمله گواهی اشتغال به کار، قراردادهای کاری، فیش‌های حقوقی، سوابق بیمه برای کارمندان و اساسنامه، اظهارنامه، گواهی ثبت، جواز تاسیس، آگهی تغییرات، پروانه کسب یا بهره‌برداری، گزارشات مالیاتی، مدارک اثبات فعالیت‌های تجاری و درآمدزایی برای کارفرمایان
  • مدارک مالی: مدارک اثبات تمکن مالی (نقدی و غیرنقدی) برای هزینه‌های یک سال اول زندگی در کانادا که بسته به تعداد اعضای خانواده متغیر است.

مدارک اختصاصی ویزای کار IMP کانادا : این دسته از مدارک وابسته به اینکه برای کدام روش برنامه IMP اقدام می‌کنید بسیار متغیر و گسترده است و اکیداً باید با راهنمایی یک وکیل یا مشاور رسمی اداره مهاجرت کانادا مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری و ارسال کنید. به طور مثال، مدارک اختصاصی مورد نیاز برای برنامه کارآفرینی استان انتاریو یا بریتیش کلمبیا و دریافت ویزای کار IMP  شامل موارد زیر است:

  • طرح تجاری (business plan)
  • بیان علاقه‌مندی (Expression of Interest) استان
  • امضای توافقنامه اجرایی (Performance Agreement) با استان
  • مدارک اثبات کننده سابقه مالکیت یا مدیریت ارشد بیزنس
  • مدارک اثبات کننده میزان دارایی خالص (Net Worth)
  • مدارک اثبات کننده سرمایه‌گذاری‌های شخصی (Personal Investment Funds)

مقایسه‌ شرایط برنامه TFWP و IMP

سیستم مهاجرت کانادا شامل دو برنامه اصلی برای دریافت مجوز کار است:

1. برنامه کارگران خارجی موقت (Temporary Foreign Worker Program) که به اختصار به عنوان ویزای کار TFWP شناخته می‌شود.

2. برنامه جابه‌جایی بین‌المللی (ویزای کار IMP) که موضوع این مقاله است. هر دو برنامه انواع مختلفی از ویزای کار کانادا و جریان‌های مهاجرتی متفاوتی را به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌دهند. اما تفاوت اصلی برنامه‌ها در مجوزی به نام ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) است.

به طور معمول، کارفرمایان کانادایی برای استخدام اتباع خارجی باید یک فرآیند طولانی و پیچیده را طی کنند و از دولت کانادا تائیدیه LMIA دریافت کنند. LMIA یک مدرکی از اداره کار کانادا به کارفرماهاست که نشان می‌دهد استخدام اتباع خارجی تاثیر منفی بر بازار کار داخلی کانادا ندارد و منافع مقیمان و شهروندان کانادا در اولویت قرار داده شده است.

این تائیدیه نشان‌دهنده این است که کارفرما ابتدا به مدت طولانی تلاش کرده است تا نیروی کار کانادایی مناسب پیدا کند، اما به دلایل مختلف نتوانسته است و ناچار به نیروی کار خارجی نیازمند است. یک تبعه خارجی نمی‌تواند خودش برای LMIA درخواست دهد؛ بلکه، یک کارفرمای کانادایی باید برای مجوز LMIA درخواست دهد.

واضح است که اثبات عدم امکان استخدام یک شهروند یا مقیم کانادا برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. در نتیجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا، به خصوص ایرانیان، باید از روش‌های دیگری به جز دریافت پیشنهاد شغلی (جاب آفر) برای ویزای کار کانادا اقدام کنند؛ چرا که اکثر کارفرمایان در کانادا نمی‌توانند برای شما مجوز LMIA دریافت کنند.

آن دسته از متقاضیان که برای دریافت ویزای کار کانادا به تائیدیه LMIA نیاز دارند، زیرمجموعه برنامه کارگران خارجی موقت یا TFWP قرار می‌گیرند. برنامه TFWP نیز چندین جریان مهاجرتی مختلف دارد؛ اما هدف کلی تمامی این جریان‌ها این است که کارفرمایان کانادایی بتوانند در زمانی که فرد مناسبی برای انجام کار مد نظر در کانادا وجود ندارد، اتباع خارجی را استخدام کنند.

در نتیجه تمامی متقاضیان ویزای کار کانادا تحت برنامه TFWP ملزم هستند مجوز LMIA را دریافت کنند و ثابت کنند امکان استخدام یک مقیم دائم یا شهروند کانادا وجود نداشته است. اما سیاست گذاری و رویکرد کلی برنامه IMP از TFWP گسترده‌تر است.

برنامه IMP کانادا صرفاً برای جذب نیروی کار خارجی طراحی نشده است؛ هدف درازمدت برنامه IMP ارتقاء منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاناداست. در نتیجه، دولت کانادا متقاضیانی را که تحت هر یک از جریان‌های برنامه IMP برای ویزای کار کانادا اقدام می‌کنند از دریافت تائیدیه LMIA معاف کرده است.

همین الان فرم ارزیابی رایگان  پیرسوک رو تکمیل کن و در کمترین زمان ممکن به کانادا مهاجرت کن!

جدول مقایسه‌ شرایط برنامه TFWP و IMP

شرایط

ویزای کار TFWP

ویزای کار IMP

اهداف

هدف کلی، تامین نیروی کار از خارج برای رفع کمبودهای موقتی بازار کار کاناداست.

هدف کلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاناداست.

 

زمان اقدام

صدور ویزا به شرایط بازار کار داخلی کانادا برای حرفه متقاضی بستگی دارد که در زمان‌ها و استان‌های مختلف متغیر است.

صدور ویزا ربطی به شرایط بازار کار کانادا ندارد. منافع درازمدت و توافقات بین المللی مد نظر است.

مجوز LMIA

دریافت تائیدیه LMIA برای کارفرما اجباری است.

کارفرما از دریافت تائیدیه LMIA معاف است.

 

نوع ویزای کار

ورک پرمیت از نوع بسته است و متقاضی محدود به کار برای یک کارفرمای مشخص است.

نوع ورک پرمیت در مسیرهای مختلف متغیر است و می‌تواند از نوع باز یا بسته و محدود یا نامحدود باشد.

 

پیشنهاد کار

جاب آفر اجباری است و کارفرما باید اول به نیروهای کانادایی درخواست کار دهد و مجوز LMIA دریافت کند.

در اکثر مسیرهای IMP به جاب آفر نیاز نیست. در صورت نیاز، کارفرما مستقیماً به نیروی خارجی پیشنهاد می‌دهد و از LMIA معاف است.

 

سطح درآمد

میزان حقوق پیشنهادی کارفرمای کانادایی در بررسی پرونده متقاضی اهمیت دارد و در نتیجه ویزا تاثیرگذار است.

میزان حقوق موقعیت شغلی مد نظر در کانادا مهم نیست. سطح مهارت و منافع کلی متقاضی برای کانادا سنجیده می‌شود.

 

سازمان ناظر

اداره توسعه و اشتغال کانادا (ESDC) برای مجوز LMIA و اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برای صدور ویزا

فقط اداره‌ مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برای صدور ویزا

 

مشاغل پرطرفدار

 

 

کارگران عمومی مزرعه، کارگران برداشت محصول، مربیان مهدکودک و کارکنان گلخانه

مدیران و صاحبان کسب و کار، مهندسان و طراحان نرم افزار، تحلیلگران و مشاوران سیستم‌های اطلاعاتی، اساتید دانشگاه (فقط ویزاهای کارفرمامحور در نظر گرفته شده است و شامل اپن ورک پرمیت‌ها نمی‌شود.)

شرایط ویزای کار IMP در برنامه استارتاپ

ویزای استارتاپ کانادا، یکی از برنامه‌های مهاجرت تجاری (Business Immigration) است. هدف اصلی برنامه استارتاپ، جذب کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از سراسر دنیا به کانادا است؛ افرادی که پتانسیل راه اندازی شرکت‌های نوآور را داشته و می‌توانند برای شهروندان و مقیمان کانادا ایجاد شغل کنند.

صاحبان مشاغل نوآورانه و استارتاپ‌های تازه‌تاسیس شده می‌توانند با استفاده از این برنامه به کانادا مهاجرت کرده و در آنجا مستقیماً اقامت دائم خود و خانواده‌شان را تأمین کنند؛ به عبارتی متقاضیان اصلی در صورت قبولی پرونده استارتاپ همراه با خانواده‌شان اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند و نیازی به سایر برنامه‌های اقامت موقت ندارند. اما از آنجایی که پایه گذاری و راه اندازی یک شرکت استارتاپ به حضور فعال مدیران و سایر افراد گروه نیاز دارد، متقاضیان این برنامه می‌توانند بلافاصله پس از ارسال پرونده اقامت دائم، برای ویزای کار IMP درخواست دهند و با ویزای کار موقت وارد کانادا شوند.

همسر و فرزندان وابسته نیز از طریق سایر ویزاهای اقامت موقت (کاری، تحصیلی، ویزیتوری) در کانادا اجازه کار، تحصیل و زندگی خواهند داشت تا زمانی که کل خانواده اقامت دائم را دریافت کنند. برای ورود به برنامه استارتاپ کانادا، باید شرایط کلی مهاجرت تجاری را داشته باشید؛ از جمله تجربه مالکیت تجاری (حداقل ۱۰ درصد از سهام شرکت) یا سوابق مدیریتی مرتبط به مدت حداقل سه سال، سرمایه کافی برای راه اندازی یک کسب و کار در کانادا، مدرک تحصیلی در حد دیپلم و یا بالاتر و مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی در حد مقدماتی.

مراحل ویزای کار IMP کانادا در برنامه استارتاپ

  1. جلسات مشاوره با وکیل رسمی مهاجرت کانادا و گروه مشاورین کسب و کار
  2. انتخاب یک ایده تجاری خلاقانه با توجه به پیشینه حرفه‌ای، تحصیلی و تحقیقاتی متقاضی
  3. جمع‌آوری گروه استارتاپ (متشکل از 2 تا 5 شریک تجاری با پیشینه و تخصص‌های مکمل)
  4. نگارش طرح تجاری (Business Plan) حرفه‌ای با کمک تیم تحقیق و توسعه و مشاورین کسب و کار
  5. ثبت شرکت استارتاپ در کانادا به عنوان یک کسب و کار واجد شرایط
  6. دریافت تعهدنامه حمایت (Letter of Support) از یک نهاد سرمایه‌گذاری معتبر کانادا
  7. آماده‌سازی مدارک و ثبت درخواست ویزای استارتاپ با همکاری یک وکیل رسمی اداره مهاجرت کانادا
  8. آماده‌سازی مدارک و ثبت درخواست ویزای کار IMP برای نفرات اصلی تیم استارتاپ و سایر ویزاهای موقت برای خانواده

نکته: از جمله مهم‌ترین مدارک درخواست ویزا، اثبات مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه (حداقل CLB 5) برای اعضای اصلی تیم استارتاپ و همچنین اثبات تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های یک سال زندگی خانواده در کانادا می‌باشد.

روش imp کانادا و مهاجرت به کانادا

شرایط ویزای کار IMP در برنامه ICT

برنامه انتقال درون شرکتی که به عنوان ویزای کار ICT نیز شناخته می‌شود، یک نوع ویزای کار موقت زیرمجموعه برنامه IMP است. این برنامه برای شرکت‌های بین‌المللی مناسب است که در جایی خارج از کانادا (از جمله ایران) قرار دارند و در کانادا نیز دفتر یا شعبه‌ای تأسیس کرده‌اند.

این شرکت‌ها می‌توانند با هدف تسهیل مدیریت و توسعه کسب‌و‌کار برای ویزای کار ICT اقدام کنند و کارمندان بلندپایه و نیروهای متخصص خود را به شعبه کانادایی شرکت منتقل کنند. هر شرکت بین‌المللی که بتواند ثابت کند انتقال نیروی کار به داخل کانادا بر کیفیت خدمت‌رسانی آن‌ها به کانادایی‌ها تاثیر مثبتی دارد می‌تواند برای ویزای کار ICT کانادا اقدام کند.

برای دریافت ویزای کار ICT، کارفرما برای نیروهای کلیدی شرکت که قصد انتقال به کانادا را دارند پیشنهاد شغلی یا جاب آفر صادر می‌کند؛ اما مانند سایر روش‌های IMP، در برنامه ICT کارفرما از دریافت مجوز LMIA معاف است.

به طور کلی در این برنامه به عنوان متقاضی باید دارای شرایط زیر باشید :

  1. یک طرح تجاری استاندارد و حرفه‌ای تنظیم کنید که انتقال بیزنس به کانادا را توجیه کند.
  2. شرکت باید در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد. یک دفتر کار با آدرس مشخص در کانادا خریداری یا اجاره کنید.
  3. توانایی مالی شرکت اصلی برای تاسیس شعبه و گسترش فعالیت‌ها به کانادا را اثبات کنید.
  4. برای دریافت ویزای کار ICT برای مدیران بلندپایه، اثبات کنید مقیاس فعالیت شعبه کانادا به قدری گسترده است که حضور مدیران ارشد و اجرایی برای نظارت بر امور و ادامه فعالیت شرکت کانادایی ضروری است.
  5. برای دریافت ویزای کار ICT برای نیروهای متخصص، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه کنید که این افراد نقشی کلیدی در پیشبرد فعالیت‌های تجاری شرکت دارند و انتقالشان به شعبه کانادا ضروری است.

همین الان فرم ارزیابی رایگان  پیرسوک رو تکمیل کن و در کمترین زمان ممکن به کانادا مهاجرت کن!

سوالات متداول ویزای IMP کانادا

چرا دریافت ویزای کار کانادا از طریق برنامه IMP به نسبت ساده‌تر است؟ ‌

ویزای کار کانادا در برنامه IMP نیازی به مجوز LMIA ندارد و کارفرما می‌تواند مستقیماً به نیروی کار غیرکانادایی جاب آفر بدهد.

 ویزای کار کانادا تحت برنامه IMP محدودیت سنی ندارد. البته در آن دسته از ویزاهای کار که به جاب آفر نیاز دارند، کارفرما ممکن است محدودیت سنی در نظر بگیرد. شرایط سنی نامعقول (بسیار جوان یا بسیار سالخورده) نیز ممکن است شانس ویزا را در برخی از برنامه‌های مهاجرتی کاهش دهد.

اکثر روش‌های ویزای کار IMP به سطح مقدماتی یا متوسط زبان انگلیسی یا فرانسه نیاز دارند.

بله؛ از طریق برنامه‌های مهاجرتی اقامت دائم مانند اکسپرس انتری و یا برنامه‌های مهاجرت استانی می‌توانید ویزای IMP را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنید.

error: Content is protected !!