معرفی کلی برنامه اکسپرس اینتری کانادا EE

فهرست مطالب

 توضیح کلی در مورد برنامه اکسپرس اینتری کانادا و برنامه نیروی متخصص فدرال زیر مجموعه EE

در سال ۲۰۱۵ سیستم جدیدی در اداره مهاجرت کانادا با نام برنامه اکسپرس اینتری کانادا (Express Entry) به منظور مدیریت 3 برنامه مهاجرتی فدرال کانادا با نام های 

1- برنامه نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)

2- برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)

3- برنامه نیروی متخصص مشاغل فنی (Federal Skilled Trades)

راه اندازی و معرفی شد. این برنامه نوین بر اساس جداول امتیاز بندی و همچنین شرایطی خاص در هر یک از برنامه های مهاجرتی بالا برای مهاجرت به کانادا راه اندازی شده است. متقاضی برای اقدام در هر یک از 3 برنامه های تحت برنامه اکسپرس اینتری بایستی شرایط لازم را داشته باشد.

جهت اقدام در برنامه نیروی متخصص فدرال Federal Skilled Worker Program، ابتدا متقاضی باید از جدول امتیاز بندی این برنامه امتیاز خود را محاسبه کند. متقاضی براساس فاکتورهای مانند سن، سوابق تحصیلی، کاری، نمره زبان و ….امتیازی کل را دریافت خواهد کرد. بنابراین برای اینکه واجد شرایط اقدام در این برنامه شود باید حداقل 67 امتیاز از مجموع 100 امتیاز کسب کند.

در صورت کسب امتیاز لازم، متقاضی بایستی پروفایلی به صورت آنلاین در وبسایت اداره مهاجرت کانادا و در برنامه اکسپرس اینتری Express Entry ایجاد کند. در این پروفایل بایستی کلیه اطلاعات متقاضی ثبت شود. بعد از تشکیل پروفایل، مجددا متقاضی از سیستم امتیاز بندی جدیدی با نام CRS امتیازی کل را دریافت کرده و پروفایل وی در استخری (Pool) که همه متقاضیان این روش در آن حضور دارند قرار می گیرد. مجموع امتیازات در برنامه اکسپرس اینتری 1200 است. اداره مهاجرت کانادا معمولا هر دو هفته یکبار گزینش متقاضیان حاضر در استخر متقاضیان را انجام داده (به این عمل Draw گفته می شود) و تعدادی از بالاترین امتیاز ها را انتخاب خواهد کرد. در هنگام نگارش این مقاله متقاضیانی که از 1200 امتیاز حدودا 470 امتیاز را کسب کنند ( حداقل امتیاز مورد قبول متغییر بوده و در هر گزینش تعیین می شود) موفق به دریافت دعوتنامه یا ITA از اداره مهاجرت کانادا شده، این دعوت نامه مستقیما به پروفایل فرد متقاضی ارسال می شود و متقاضی می تواند پس از دریافت دعوتنامه 90 روز فرصت خواهد داشت تا پرونده کامل خود را برای دریافت اقامت دائم کانادا به همراه پرونده همسر وکلیه فرزندان زیر 22 سال خود به صورت آنلاین سابمیت کند.

واضح است که مینیمم امتیازات دعوت شده در هر گزینش (Draw) به تعداد متقاضیانی که موفق به دریافت دعوتنامه می شوند و از استخر بیرون می آیند وابسته است. بنابراین هر چه تعداد متقاضیانی که در هر گزینش از استخر متقاضیان انتخاب می شوند بیشتر باشد مینیمم امتیازات انتخاب شده نیز پایین تر خواهد آمد. نکته اینجاست که برای تشکیل پروفایل و ثبت اطلاعات در برنامه اکسپرس اینتری کانادا به ارزیابی مدارک تحصیلی و حداقل نمره آیلتس جنرال ۶ در هر ۴ مهارت (معادل CLB7) مورد نیاز است.

تصویری از برنامه اکسپرس اینتری کانادا

مراحل اقدام در اکسپرس اینتری
محاسبه امتیاز لازم ثبت نام در اکسپرس اینتری
ارزیابی مدارک تحصیلی
آزمون های زبان قابل قبول
ابزار تبدیل خودکار ایلتس جنرال به CLB
نامه سابقه کار مورد نیاز
جدول موجودی حساب بانکی مورد نیاز
نکات مفید و کاربردی

 

سابقه کار مورد نیاز در روش نیروی متخصص زیر شاخه برنامه اکسپرس اینتری:

سابقه کار در این روش بایستی بر اساس NOC یا National Occupation Classification تنظیم شده باشد و در سه دسته o یا مشاغل مدیریتی، A یا مشاغلی که نیاز به مدرک دانشگاهی دارد و B یا مشاغلی که نیاز به دوره های کالج و دوره های شاگردی یا فنی و حرفه ای دارند، قرار گیرد.

 

ناک NOC چیست؟

دوستان همانگونه که در قسمت برنامه اکسپرس اینتری هم ملاحظه کردید در کانادا برای دسته بندی مشاغل از اصطلاح ناک NOC استفاده می کنند. در واقع ناک مخفف کلمات
National Occupational Classification است و سیستمی هست که دولت کانادا برای دسته بندی کلیه مشاغل راه اندازی کرده است. در این دسته بندی مشاغل بر اساس نوع و وظایف شغلی و همچنین پیش نیازهای مورد نیاز جهت انجام آن شغل دسته بندی می شوند‌. به طور کلی هر شغل با یک عدد چهار رقمی نشان داده می شود. این دسته بندی از ۵ گروه کلی تشکیل شده است:

  • گروه صفر مربوط به مشاغل مدیریت
  • گروه A مربوط به مشاغلی که نیاز به مدرک دانشگاهی دارند مانند مهندس، پزشک
  • گروه B مربوط به مشاغل فنی و حرفه ای که نیاز به مدرک کالج دارند مانند لوله کش، برقکار، نجار
  • گروه C مربوط به مشاغلی که به مدرک دیپلم و سابقه کار تجربی نیاز دارند مانند رانندگان تریلی، پیش خدمت رستوران
  • و گروه D یا مشاغل کارگری که فقط تجربه کاری نیاز دارند مانند کارگران ساختمانی، کارگران میادین نفتی

پس از اینکه مشاغل به این ۵ گروه اصلی تقسیم بندی شدند، آن ها را در ۱۰ گروه بر اساس ماهیت کار و محیط کاری قرار می دهند و ابتدای آن ها را از صفر تا ۹ عددگذاری می کنند.
دوستان عزیز شما می توانید از طریق لینک زیر کد مربوط به شغل خود را بیابید و در صفحه مربوط به کد شغلی خود موارد مهم زیر را ملاحظه کنید:

  • توضیحاتی در مورد شغل خود
  • کلیه عناوین مشابه و وابسته به شغل خود (Example Titles)
  • عمده وظایف اصلی شغل خود (Main Duties)
  • پیش نیازهای تحصیلی و کاری مورد نیاز جهت مشغول به کار شدن در شغل مورد نظر (Employment Requirements)

و موارد مفید دیگر…….

از میان موارد بالا، وظایف شغلی و عنوان شغلی جهت ویراست و تنظیم نامه سابقه کار بسیار مهم است. متقاضیانی که می خواهند از طریق روش های اسکیلد ورکر برنامه اکسپرس اینتری و استانی اقدام کنند حتما بایستی وظایف شغلی مندرج در نامه سابقه کارشان منطبق با وظایف شغلی اشاره شده در NOC شغلی آن ها در کانادا باشد.

لینک زیر وبسایت جدیدترین ویرایش سیستم NOC کانادا که درسال ۲۰۱۶ انتشار یافته است را نمایش می دهد.

http://noc.esdc.gc.ca/English/noc/welcome.aspx?ver=16

 

آزمون زبان انگلیسی برای مهاجرت به کانادا

موضوع بعدی مورد بحث آزمون زبان انگلیسی (آیلتس جنرال) یا فرانسه (TEF, TCF) است. مینیمم نمره ای که برای ساختن پروفایل در برنامه اکسپرس اینتری مورد نیاز است CLB 7 می باشد. قبل از هر چیز بایستی اشاره شود که CLB همان Canadian Language Benchmark می باشد که یک معیار کانادایی سنجش زبان انگلیسی یا فرانسه می باشد.

وبسایت اداره مهاجرت کانادا این معیار را با یک سری آزمون های زبان رایج مورد قبول اداره مهاجرت معادلسازی کرده است که لینک آن در زیر آمده:

http://www.cic.gc.ca/english/resources/tools/language/charts.asp

بر این اساس همانگونه که ملاحظه می کنید CLB 7 معادل نمره ۶ در هر ۴ مهارت آزمون آیلتس جنرال می باشد. از طریق این لینک نیر می توانید نمره آیلتس جنرال و یا TEF و TCF فرانسه خود را به معیار CLB تبدیل کنید. 

دوستان توجه کنند که اداره مهاجرت کانادا فقط و فقط آزمون آیلتس جنرال را در برنامه اکسپرس اینتری کانادا به منظور هدف مهاجرت قبول خواهد کرد و آیلتس اکادمیک مورد قبول اداره مهاجرت نمی باشد.

همانگونه که در لینک بالا مشاهده کردید آزمون های دیگری هم مانند CELPIP موجود و مورد قبول اداره مهاجرت می باشند. ولی مشکل اینجاست که خیلی از این آزمون ها در ایران برگزار نمی شوند و برای آن ها بایستی به دبی سفر کرد.

 

ارزیابی مدارک تحصیلی برنامه اکسپرس اینتری کانادا

موضوع بعدی که ممکن است مورد سوال دوستان قرار گیرد بحث ارزیابی مدارک تحصیلی در برنامه اکسپرس اینتری کانادا است. کلیه مدارک تحصیلی بعد از دیپلم افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند بایستی به وسیله سازمان های مربوطه در کانادا ارزیابی شوند. به عنوان مثال اگر فردی با مدرک فوق لیسانس قصد مهاجرت به کانادا را دارد بایستی مدارک لیسانس و فوق لیسانس خود را ارزیابی کند. یکی از معروفترین این سازمان ها WES یا همان World Education Services هست که در کانادا واقع هست و ارزیابی مدارک تحصیلی را انجام می دهد.

لینک زیر وبسایت این سازمان در کانادا را معرفی می نماید. دوستان توجه کنند که این سازمان در آمریکا هم وجود دارد. پس هنگام ثبت پروفایل دقت نمایید تا اشتباها پروفایل خود را در وبسایت WES در آمریکا ثبت نکنید.

 

لینک سازمان WES کانادا:

http://www.wes.org/ca/immigrants/index.asp

 

آیا تصمیم دارید از طریق اکسپرس انتری به کانادا مهاجرت کرده و با کمترین هزینه مستقیما به اقامت دایم این کشور دست یابید؟

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا را تکمیل کرده و وضعیت خود را رایگان بررسی کنید.

 

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا

 

error: Content is protected !!