ارزیابی مدارک تحصیلی متقاضی

فهرست مطالب

ارزیابی مدارک تحصیلی متقاضی بوسیله سازمان WES

 

قبل از توضیح مرحله به مرحله ارزیابی مدارک تحصیلی بایستی به این موضوع اشاره کرد که سازمان wes مدارک متقاضیان را به ۳ روش ارزیابی می کند:

1- ارزیابی مدرک به مدرک Document-by-Document

2- ارزیابی درس به درس Course-by-Course

3- ارزیابی مدارک برای مهاجرت ECA

 

بنابراین دوستانی که قصد دارند از برنامه های مهاجرتی فوق اقدام کنند بایستی روش ECA که مخصوص مهاجرت هست را برای ارزیابی مدارک تحصیلی انتخاب کنند.

نکته مهم دیگر آنست که دوستانی که قصد دارند لایسنس و رگیولیشن سازمان های نظام مهندسی مختص برنامه استانی ساسکاچوان را دریافت کنند نیز ابتدا باید مدارک دانشگاهی خود را برای ارزیابی به سازمان wes ارسال کنند، با این تفاوت که حتما بایستی روش ارزیابی درس به درس (Course-by-Course) که همان ICAP می باشد را انتخاب نمایند.

 

توضیح مرحله به مرحله ارزیابی مدارک تحصیلی بوسیله سازمان World Education Services

یکی از پیش شرط های مهم اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص اکسپرس اینتری، ارزیابی مدارک تحصیلی می باشد. در واقع متقاضی تا این مرحله را با موفقیت به پایان نرساند مجاز به ساختن پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری کانادا نخواهد بود. بدین منظور در این مطلب به ارایه توضیحاتی در خصوص مراحل اقدام جهت ارزیابی مدارک بوسیله سازمان WES می پردازیم:

 

  1.  در مرحله اول متقاضی بایستی جهت دریافت اصل مدارک دانشگاهی و ریز نمره خود اقدام کند. متقاضی باید به واحد دانشگاهی خود مراجعه کرده و تقاضای اصل دانشنامه و ریز نمرات خود را ارایه دهد و آن ها را دریافت کند. توجه شود که دانشنامه و ریز نمره حتما بایستی تایید وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد را داشته باشد تا ترجمه خانه آن ها را برای ترجمه و مهرهای لازم بپذیرد.
  2.  پس از دریافت مدارک دانشگاهی (ریز نمرات و دانشنامه)، متقاضی بایستی آن ها را جهت ترجمه به ترجمه خانه ارایه دهد. موضوعی که در این مرحله وجود دارد اینست که به دلیل اینکه ریز نمرات ترجمه شده تمامی مقاطع بایستی بوسیله دانشگاه در پاکت مخصوص قرار گیرد، و همچنین بسیاری از دانشگاه های کشور ترجمه مدارک را فقط با مهر دادگستری و وزارت خارجه می پذیرند، بنابراین توصیه می شود حتما روی ترجمه مدارک دانشگاهی مهر دادگستری و وزارت خارجه در کنار مهر مترجم زده شود. کلیه کپی های فارسی ریز نمره و دانشنامه الصاق شده به اصل ترجمه انگلیسی حتما بایستی بوسیله مترجم برابر اصل شود (مترجم ها مهر برابر اصل را دارند و بیشتر مواقع خودشان این مهر را روی کپی فارسی می زنند)
  3.  پس از گرفتن اصل ترجمه ها از ترجمه خانه، متقاضی بایستی آن ها را به دانشگاه دولتی محل تحصیل (در صورتی که دانشگاه سراسری بوده) و یا به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، واحد بین الملل (در صورتی که دانشگاه آزاد بوده) برده و از مسوول مربوط تقاضا کند که روی تمامی ترجمه ها و کپی های فارسی الصاق شده مهر تایید دانشگاه را زده و بعد تمامی مدارک را درون پاکت مخصوص دانشگاه گذاشته و پاکت را مهر و موم کند. افرادی که قصد ارزیابی مدرک دکتری خود را دارند بایستی علاوه بر مدارک فوق، نامه ای مبنی بر اعطای مدرک دکتری را از دانشگاه محل تحصیل خود دریافت کنند‌. در صورتی که دانشگاه جهت صدور نامه موافقت نکرد، متقاضی می تواند فرم درخواستی را از وبسایت WES دانلود کرده و به دانشگاه ارایه دهد. لینک این فرم در قسمت دوم این مطلب قرار داده شده است. اگر دانشگاه نسبت به قرار دادن مدارک در پاکت مخصوص امتناع کرد، متقاضی می تواند فرم درخواست مدارک را از وبسایت وس دانلود کرده و یک نسخه را به مسوول مربوطه در دانشگاه ارایه دهد. ارسال این فرم از سمت متقاضی اجباری نیست و فقط برخی دانشگاه ها این فرم را تکمیل و به همراه مدارک ارسال می کنند. با توجه به اینکه در وبسایت WES فقط یک نسخه از اصل ریز نمره فارسی (یا اصل ترجمه آن به همراه کپی برابر اصل شده فارسی) خواسته شده است، متقاضی می تواند کپی مابقی مدارک مانند دانشنامه را ارسال کند. مواردی مشاهده شده که متقاضی از تمامی مدارک با همه مهرهای لازم کپی گرفته و کپی ها را برای WES ارسال کرده و ارزیابی هم با موفقیت انجام شده است. اما اکثر متقاضیان اصل ترجمه ریز نمرات به همراه کپی فارسی الصاق شده به آن را جهت اطمینان به صورت مهر و موم شده در پاکت دانشگاه گذاشته و به همراه این پاکت، کپی ترجمه دانشنامه الصاق شده به کپی فارسی آن و دارای مهر برابر اصل مترجم را به WES ارسال می کنند.
  4.  پس از قراردادن تمامی مدارک لازم در پاکت مخصوص دانشگاه، متقاضی بایستی از دانشگاه تقاضا کند که پاکت را به آدرس سازمان WES در کانادا ارسال کند. برخی از دانشگاه ها پاکت را خود ارسال می کنند مانند سازمان مرکزی دانشگاه آزاد. ولی برخی از دانشگاه ها نیز پاکت ها را ارسال نمی کنند که در این مواقع متقاضی خود بایستی پاکت ها را بوسیله پست به آدرس WES ارسال کند.
  5. همزمان با مراحل ۳ و ۴ متقاضی بایستی به وبسایت WES مراجعه کرده و نسبت به ایجاد پروفایل و تقاضا برای ارزیابی مدارک اقدام کند. پس از ثبت سفارش و درخواست خود در پروفایل، متقاضی می تواند هزینه ارزیابی را بوسیله کردیت کارد و یا از طریق شرکت هایی مانند تهران پیمنت پرداخت کرده و ریفرنس نامبر (Wes Reference Number) را دریافت کند. این شماره بسیار مهمی هست که متقاضی بایستی آن را روی تمامی پاکت هایی که برای سازمان WES ارسال می کند در کنار نام و نام خانوادگی نوشته باشد.
  6.  پس از ارسال مدارک و پرداخت هزینه ارزیابی، متقاضی بایستی منتظر دریافت ایمیلی از سوی سازمان WES که بیان کننده نتیجه ارزیابیست باشد. مدت زمان تخمینی ارزیابی مدارک به 2 صورت می باشد: اگر متقاضی ارزیابی درس به درس ICAP را انتخاب کرده باشد نتیجه ارزیابی حدود 7 روز کاری آماده خواهد شد و اگر متقاضی ارزیابی ECA را انتخاب کرده باشد نتیجه آن حدودا 20 روز کاری به طول خواهد انجامید.

از طریق لینک های زیر می توانید نسبت به ایجاد پروفایل و همچنین دریافت اطلاعات لازم و دانلود فرم درخواست مدارک اقدام کنید:

https://www.wes.org/ca/apply/createaccount.asp?loc=cic

http://www.wes.org/ca/required/index.asp?lctryid=79

 

 

گروه مهاجرتی پیرسوک آماده ی ارائه ی تخصصی ترین خدمات مهاجرت در کشور کانادا می باشد. برای ارتباط با ما

فرم های ارزیابی ما را تکمیل نمایید.

 

بیشتر بخوانید :

برنامه استارت آپ کانادا

معرفی کالج ها و دانشگاه های کانادا

تحصیل در مدارس کانادا

error: Content is protected !!