ادامه تحصیل در کانادا در کالج ها و دانشگاه ها

فهرست مطالب

ادامه تحصیل در کانادا و در مقاطع دانشگاهی و یا در کالج های معتبر

کانادا سال هاست که به عنوان یکی از برترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل انتخاب می شود. این انتخاب دلایل مختلفی از جمله:

  • سیستم آموزشی پیشرفته
  • دانشگاه ها و کالج هایی با امکانات و فضای آموزشی و تفریحی عالی
  • ارزان تر بودن شهریه نسبت به کشورهایی همچون آمریکا، انگلستان و استرالیا
  • ارایه خدمات بسیار به دانشجو و همسر و فرزندان وی مانند بیمه درمانی
  • اجازه کار تمام وقت برای همسر دانشجو
  • رایگان بودن تحصیلات برای فرزندان دانشجو
  • اجازه کار پاره وقت برای دانشجو در خارج از دانشگاه به مدت 20 ساعت در هفته و کار تمام وقت در داخل دانشگاه
  • امکان ورود و خروج به دفعات از کانادا 
  • دریافت ویزای کار 3 ساله پس از پایان تحصیلات
  • امکان دریافت اقامت دایم پس از تحصیلات و وجود برنامه های اقامت دایم متعدد 

و بسیاری از دلایل دیگر را دارد. بنابراین سالیانه هزاران دانش آموز و دانشجوی بین المللی برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کرده و در مدارس، کالج ها و دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل خواهند شد. یکی از دلایل بسیار مهم دیگر که بسیاری از افراد را به سمت ادامه تحصیل در این کشور سوق می دهد وجود بازار کار گسترده و رو به رشد در این کشور می باشد به طوری که اکثر دانشجویان بین المللی پس از پایان تحصیلات موفق به یافتن کار مورد نظر خود شده و وارد بازار کار می شوند. نزدیکی این کشور به ایالات متحده آمریکا و وجود مراودات و تفاهم نامه های متعدد میان این دو کشور نیز یکی دیگر از مهمترین دلایل رشد و گسترش صنایع مختلف در کاناداست که روز به روز نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود. در ادامه توضیحات کلی در مورد دریافت پذیرش از کالج ها و دانشگاه های کانادا ارایه خواهد شد.

مراحل کلی دریافت پذیرش جهت ادامه تحصیل در کانادا:

پس از پایان دبیرستان و دریافت دیپلم برای ادامه تحصیل در کانادا، متقاضی بایستی از کالج و یا دانشگاهی در کانادا پذیرش تحصیلی گرفته و پس از آن برای ویزای تحصیلی اقدام کند. برای دریافت پذیرش تحصیلی ابتدا بایستی هدف خود در آینده و زمینه تحصیلی خود را مشخص کرده و سپس به جستجوی کالج ها و یا دانشگاه های کانادایی بپردازید. لینک های زیر می توانید لیست کالج ها و دانشگاه های کانادا را بیابید:

https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/study-canada/study-permit/prepare/designated-learning-institutions-list.html

پس از آن بایستی در کالج و یا دانشگاه مد نظر خود در قسمت Programs و یا Academics, رشته مورد نظر خود را بیابید. مرحله بعدی رفتن به قسمت Admission دانشگاه برای آگاهی از چگونگی گرفتن پذیرش و مدارک مورد نیاز است.

دوستان توجه کنید که کالج ها و مخصوصا دانشگاه ها برای اعطای پذیرش به مدارکی مانند توصیه نامه از اساتید، مدیران و افرادی که متقاضی را به خوبی بشناسد نیاز دارند. علاوه بر آن بسیاری از دانشگاه ها به مدارکی مانند رزومه تحصیلی، نامه اهداف و علاقه SOP نیازمندند.

یکی از مهم ترین مدارکی که برای ادامه تحصیل در کانادا مهم و لازم می باشد، ارائه مدرک زبان است که همه کالج ها و دانشگاهها آن را درخواست خواهند کرد. شما می توانید در یکی از آزمون های زبان شرکت کرده و نتیجه را برای دانشگاه ارسال کنید. قبل از شرکت در آزمون و انتخاب نوع آزمون باید به وبسایت دانشگاه و کالج مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات لازم از جمله آزمون های مورد قبول و مینیمم نمره قبولی را کسب کنید.

آزمون های زبان مورد تایید:

  • آیلتس آکادمیک
  • تافل
  • PTE
  • آزمون زبان آنلاین #دولینگو ( با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا بسیاری از کالج ها و دانشگاههای کانادا این آزمون زبان را می پذیرند)

پذیرش مشروط یا Conditional

بسیاری از کالج ها و دانشگاه های کانادا برای اعطای پذیرش در مقطع لیسانس و یا دوره های مختلف در ابتدا نیازی به مدرک زبان متقاضی نداشته و متقاضی می تواند قبل از شروع دوره تحصیلی خود، در دوره های زبان پیش (ESL) کالج یا دانشگاه ثبت نام کرده و ابتدا دوره زبان را بگذراند و پس از گذراندن این دوره، وارد دوره اصلی تحصیلی خود شود. البته این نکته را بایستی در نظر داشت که پیشنهاد می شود متقاضیان ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های کانادا حتما در آزمون زبان آکادمیک شرکت کرده و مدرک آیلتس آکادمیک (یا سایر آزمون های قابل قبول) را جهت دریافت پذیرش در دست داشته باشند. البته دریافت پذیرش مشروط برای مقطع کارشناسی ارشد هم با ارایه مدرک زبان با نمره پایین تر از حد نصاب امکان پذیر است.

پس از آن متقاضی بایستی در وبسایت کالج و یا دانشگاه مورد نظر خود به دنبال مهلت ارسال مدارک Admission Deadlines باشد. تقریبا تمامی دانشگاه ها و کالج های کانادا برای پذیرش دانشجوهای جدید مهلت و تاریخ ارسال مدارک را مشخص کرده اند. پس از آماده سازی مدارک بوسیله متقاضی، وی می بایست کلیه مدارک را برای دانشگاه یا ارسال و یا در وبسایت دانشگاه آپلود کند و هزینه پذیرش Admission Fee را پرداخت کند.

در مواردی که متقاضی قصد دریافت بورسیه های تحصیلی را دارد (دانشجویان ارشد و یا دکتری) بایستی مستقیما با اساتید دپارتمان مربوط وارد مذاکره شده و بتواند از استادی در زمینه ی خودش قول همکاری را بگیرد. پس از آن، استاد مورد نظر، متقاضی را به عنوان دستیار تحقیق RA و یا دستیار آموزش TA در واقع استخدام کرده و ماهیانه حقوقی را برای وی در نظر خواهد گرفت. در صورت پذیرفته شدن و دریافت پذیرش، متقاضی می تواند با ارسال مدارک مورد نیاز و به صورت آنلاین برای ویزای تحصیلی درخواست دهد.

بهترین دانشگاه های کانادا در سال 2020

وبسایت معتبر Maclean’s هر ساله فهرست برترین دانشگاه های کانادا را منتشر می کند. معیاری که این وبسایت جهت این رده بندی در نظر گرفته شده شامل نظر سنجی آنلاین از اساتید و مسوولان دانشگاه های کانادا، مشاوران تحصیلی و افراد دارای بیزنس های معتبر می باشد. علاوه بر رده بندی کلی دانشگاه ها، این وبسایت دانشگاه ها را بر اساس رشته های مختلف تحصیلی و همچنین بر اساس نظرات دانشجویان این دانشگاه ها نیز رده بندی کرده و منتشر نموده است.


در زیر می توانید دانشگاه های برتر کانادا را در سال 2020 ملاحظه کنید:

 

University Overall Ranking 2020 Rank 2019
University of Toronto 1 [1]
University of British Columbia 2 [2]
McGill University 3 [4]
University of Alberta 4 [3]
Simon Fraser University 5 [6]
Western University 6 [9]
University of Calgary 7 [5]
Queen’s University 8 [12]
University of Ottawa 9 [7]
York University 10 [13]
Concordia University 11 [10*]
Ryerson University 12 [15]
University of Victoria 13 [8]
Brock University 14 [19]
University of Waterloo 15 [17]
Université Laval 16* [18]
Université de Montréal 16* [10*]
Université du Québec à Montréal 18 [N/A]
University of Manitoba 19 [16]
University of Saskatchewan 20 [14]

اطلاعات بیشتر و لیست کاملتر برترین دانشگاه ها در لینک زیر:

www.studyincanada.com/Discover/Article/1/5006/2020-Maclean’s-University-Rankings:-Education-Programs

 

معرفی یک رنکینگ دانشگاهی جالب از وبسایت معتبر Maclean’s

دوستان عزیز و علاقه مندان ادامه تحصیل در کانادا شما می توانید با مراجعه به لینک زیر با توجه به پارامترها و معیارهای دلخواه خود، رده بندی دانشگاه های کانادا را بررسی نمایید. به عنوان مثال اگر شهریه دانشگاه برای شما مهم است می توانید گزینه Cheap Tuition را به عنوان مهمترین فاکتور انتخاب کنید.

https://www.macleans.ca/macleans-university-guide-2020-build-your-own-ranking/

 

نویسنده: پیام پاک مهر

 

آیا تصمیم دارید ویزای کانادا را دریافت کرده و با کمترین هزینه مستقیما به اقامت دایم این کشور دست یابید؟

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا را تکمیل کرده و وضعیت خود را رایگان بررسی کنید.

 

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا

 

 

error: Content is protected !!