دانشگاه Concordia

فهرست مطالب

دانشگاه Concordia

دانشگاه جامع دولتی Concordia در شهر Montreal استان Quebec کانادا واقع شده است. این دانشگاه که در سال 1974 از ادغام کالج Loyola و دانشگاه Sir George Williams شکل گرفته است، زبان رسمی خود را انگلیسی انتخاب کرده است. در سال تحصیلی 2018-2019 حدود 46,829 دانشجو در دوره های تحصیلی این دانشگاه ثبت نام کردند و بر همین اساس Concordia از بزرگترین دانشگاه های کانادا محسوب می شود. این دانشگاه دو پردیس دارد که تقریباً 7 کیلومتر با هم فاصله دارند: پردیس Sir George Williams Campus که پردیس اصلی دانشگاه محسوب می شود و در Downtown Montreal و در منطقه Quartier Concordia قرار دارد، و پردیس Loyola Campus که در منطقه مسکونی Notre-Dame-de-Grace واقع شده است. همچنین مدرسه مطالعات کارشناسی، بیشمار کالج، مرکز و مؤسسه در این دانشگاه وجود دارد. دانشگاه Concordia ارائه دهنده بیش از 300 رشته تحصیلی در مقطع لیسانس و 100 رشته تحصیلی در مقطع فوق لیسانس و دوره های تحصیلی دیگر است.

مدرسه کسب و کار John Molson دانشگاه Concordia در میان 10 مدرسه کسب و کار برتر کانادا و 100 مدرسه کسب و کار برتر جهان دسته بندی می شود. علاوه بر این دانشگاه Concordia در رده بندی International Professional Classification of Higher Education Institutions (رده بندی جهانی که توسط Ecole des Mines des Mines de Paris انجام می گیرد و بر اساس تعداد فارغ التحصیلانی که در کمپانی های فهرست Chief Executive Officerat Fortune 500  مشغول به کار می شوند، است)، در جایگاه 7 کانادا و 229 جهان قرار می گیرد.

دانشگاه Concordia یک مؤسسه غیر حزبی و مختلط با بیش از 215,000 فارغ التحصیل در سرتاسر جهان است. این دانشگاه عضو Association of Universities and Colleges of Canada، International Association of Universities، Canadian Association of Research Libraries، Canadaian University Society for Intercollegiate Debate، Canadian Bureau for International Education و Canadian University Press می باشد. تیم ورزشی دانشگاه Concordia با نام Stingers عضو فدراسیون U Sport دانشجویی Quebec است.

تاریخچه

اگر چه تأسیس دانشگاه Concordia به 160 سال پیش برمی گردد، اما این دانشگاه در 24 آگوست 1974 از ائتلاف کالج Loyola (1896)  و دانشگاه Sir George Williams (1926) بوجود آمد. در 16 فوریه سال 2017، دانشگاه Concordia در منطقه بومی نشین منطقه احداث شد.

کالج Loyola

سال 1937

این کالج در اصل به یک برنامه تحصیلی انگلیسی در Jesuit College Sainte-Marie de Montreal بر می گردد. در سال 1896 کالج Loyola به افتخار بنیانگذار جامعه Jesus، کشیش Ignatius Loyola نامگذاری شد. در 10 مارچ سال 1898 این مؤسسه توسط دولت Quebec به یک کالج مستقل تبدیل شد. در همان سال در پی آتش شوزی که رخ داد، این کالج به خیابان Drummond در جنوب Saint Catherine منتقل شد. اگرچه کالج Loyola به عنوان یک کالج کلاسیک افتتاح شد، اما از سال 1903 به بعد با مشارکت دانشگاه Laval مدرک ارائه می داد.

در سال 1916 کالج Loyola به مکان کنونی اش در Sherbrooke Street West in Notre-Dame-de-Grace منتقل شد. در سال 1918 نیز، یک مدرسه جامعه شناسی به این مجموعه اضافه شد. از آنجاییکه کالج Loyola اعتبار دانشگاهی دریافت نکرده بود، قابلیت اعطای مدرک به طور مستقل را نداشت. در سال 1920 این مؤسسه به جای دانشگاه Laval، با مشارکت دانشگاه Montreal به ارائه مدرک ادامه داد.

یک یادبود برنزی به یاد دانشجویان کالج Loyola که در جنگ جهانی اول و دوم و جنگ کره کشته شده اند، در ورودی دانشگاه و درست کنار دفتر ریاست نصب شده است.

این کالج در طول دروران جنگ در سال 1940 از فرم کلاسیک خود به کالج هنرهای لیبرال با دوره های تحصیلی چهار ساله تبدیل  شد. تا سال 1972 همه دانشجویان ملزم به گذراندن دوره الهیات و فلسفه بودند.

در سال 1940 دانشکده علوم و دپارتمان مهندسی (که در سال 1964 به دانشکده تبدیل شد) تأسیس شدند. پس از آن، کالج Loyola نیز مانند دیگر کالج های آن زمان رشته هایی نظیر علوم ورزشی و دانش ارتباطات را به رشته هایش افزود. از سال 1953 دانشجویان می توانستند در رشته های دانشگاهی شرکت کنند و از سال 1958 رشته های افتخاری نیز در اختیار آنها قرار گرفت. دانشجویان این کالج می توانستند پس از فارغ التحصیل شدن با بورسیه Rhodes Scholarship در دانشگاه های دیگر تحصیلات تکمیلی را بگذرانند.

از سال 1958 به بعد کلاس های تایم عصر نیز در اختیار دانشجویان تمام وقت قرار گرفت. دوره های جدیدی چون کتابداری و پرستاری در این زمان در کالج افتتاح شد. از زمان تأسیس کالج Loyola کاتولیک های انگلیسی زبان زیادی در این کالج پذیرفته شده بودند. این موضوع در سال 1959 موجب افزایش شمار دانشجویان خارجی در این کالج شد.

در دهه 1960 کسب اعتبار دانشگاهی به امر مهمی تبدیل شده بود. اگرچه خیلی ها خواستار تبدیل کالج Loyola به دانشگاه Loyola بودند، اما دولت Quebec ترجیح داد که این کالج را به دانشگاه Sir George Williams مرتبط کند. مزاکرات گرد این موضوع در سال 1968 آغاز شد و به افتتاح دانشگاه Concordia ختم شد.

 

دانشگاه Sir George William

در سال 1851 اولین YMCA در امریکای شمالی در خیابان Ste. Helene منطقه Old Montreal تأسیس شد. در ابتدای سال 1873، YMCA کلاس های نوبت عصر را برای کسانی که طول روز مشغول به کار بودند افتتاح کرد. در سال 1926 برنامه تحصیلی YMCA در قالب کالج George Williams که از نام مؤسس YMCA در لندن گرفته شده بود، سازماندهی شد. در سال 1934 کالج sir George Williams اعتبار اولین دوره لیسانس برای بزرگسالان را بدست آورد.

کالج Sir George Williams اعتبار دانشگاهی خود را در سال 1948 و توسط دولت استانی بدست آورد. SGWU در سال 1956 فضای دانشگاه را با احداث ساختمان Norris گسترش داد. در سال 1959 درخواستی مبنی بر تغییر نام دانشگاه به دولت Quebec ارائه شد. مرکز روابط انسانی و مطالعات اجتماعی در سال 1963 به این مجموعه افزوده شد. کلاس ها تا سال 1966 که ساختمان Henry  F. Hall احداث شد، در ساختمان YMCA برگزار می شدند.

دانشگاه در سال 1969 درست زمانیکه گروهی از دانشجویان سایت کامپیوتری طبقه نهم ساختمان Hall را خراب کردند، توجه جهان را به خود جلب کرد. طی چند سال بعد، دانشگاه Sir George Williams با کالج Loyola ادغام و در سال 1974 به دانشگاه Concordia تبدیل شد. پس از این تاریخ فعالیت های دانشجویان سازماندهی شد و رؤسای دانشگاه قادر به تصمیم گیری در امور دانشگاه شدند.

 

ادغام

در سال 1968، با ارائه پیشنهاد سکولاریزاسیون سیستم آموزشی Quebec از طرف Parent Commision Report، دولت این استان خواستار متحد شدن کالج Loyola  و دانشگاه Sir George Williams شد. از این رو، کمیته ای متشکل از مدیران این دو مؤسسه جهت بررسی همه جنبه های این ادغام تشکیل شد. در سال 1969 یک بنیاد دانشگاهی تأسیس شد که به دانشجویان اجازه می داد که امکان تحصیل در هر دو دانشگاه را داشته باشند. در صورت انجام این ادغام، خط اتوبوس پرسرعتی جهت ارتباط بین دو مؤسسه مورد نیاز بود.

معظلاتی که از ادغام این دو مؤسسه بوجود می آمد، باعث شد که این طرح تقریباً کنار گذاشته شود. در دسامبر سال 1971 و همچنین پاییز سال 1972 مدیران هر دو مؤسسه تصمیمی مبنی بر ایجاد یک دانشگاه با دو پردیس گرفتند. در حالیکه گزینه های فراوانی برای اتحاد این دو مؤسسه وجود داشت، در نهایت تصمیم بر تأسیس دانشگاه Concordia از جمع کالج Loyola و دانشگاه Sir George Williams گرفته شد. در نوامبر سال 1972 دو مؤسسه همکاری خود را آغاز کردند.

در اوایل سال 1973 دو مؤسسه اعلام کردند که در پاییز همان سال ادغام صورت می گیرد. با اینحال این پروژه تا سال بعدش به تأخیر افتاد. در 24 آگوست سال 1974 دولت Quebec دانشگاه Concordia را رسماً افتتاح کرد. نام این دانشگاه از شعار شهر Montreal “concordia Salus” به معنی “سعادت از طریق همسازی” گرفته شده است.

پس از ادغام

در تاریخ 24 آگوست سال 1974، دانشگاه Concordia رسماً افتتاح شد. هماهنگی تأسیسات دو مؤسسه سال ها به طول انجامید. 5 دانشکده دانشگاه جدید حاصل ادغام دپارتمان ها و بخش های دو مؤسسه قبلی بود. دانشکده بازرگانی، دانشکده علوم و دانشکده هنر متعلق به دانشگاه Sir George Williams بود. علاوه بر این موارد، کالج Loyola نیز یک دانشکده هنر و علوم داشت. دانشکده مهندسی هردو مؤسسه نیز پس از ادغام یکی شدند. در سال 1976 دانشکده هنرهای زیبا تأسیس شد.

اولین فاز ادغام دانشکده هنر و علوم در سال 1977 آغاز و این پروژه در سال 1985 به پایان رسید.

در اواخر دهه 1980، کتابخانه George P. Vanier در پردیس Loyola Campus گسترش یافت. همچنین در سال 1992 کتابخانه پردیس Sir George Williams به ساختمان جدید J.W. McConnell منتقل شد. ساختمان Norris در همان سال بسته شد.

در 24 آگوست سال 1992 یک پروفسور مهندسی مکانیک به نام Valery Fabrikant در طبقه نهم ساختمان Hall به پنج تن از همکاران خود شلیک و چهار نفرشان را کشت. دانشگاه یادبودی برای چهار استاد کشته شده در لابی آن ساختمان نصب کرد.

در سال 1998 دانشگاه پروژه عظیمی را در جهت توسعه فضای دانشگاه آغاز کرد. در آگوست سال 2003 مجتمع علوم Richard J. Renaud را در پردیس loyola Campus افتتاح کرد.

در سال 2005 دانشگاه شروع به انجام پروژه بزرگ گسترده سازی پردیس Sir George Williams Campus در منطقه Quartier Concordia کرد. در همان سال، مجتمع مهندسی، علوم کامپیوتر و هنرهای تصویری در خیابان Saint Catherine و در حد فاصل خیابان Guy و Macky افتتاح شد.

در سپتامبر سال 2009 دانشگاه ساختمان جدید برای مدرسه کسب و کار Molson تأسیس کرد. در سپتامبر سال 2015 نیز فضای جدیدی برای احداث 3 مرکز نوآوری در ساختمان Faubourg این دانشگاه ایجاد شد.

 

پردیس ها

دانشگاه Concordia  دو پردیس دارد که تقریباً 7 کیلومتر با هم فاصله دارند. پردیس Sir George Williams Campus در مرکز شهر Montreal و در منطقه Quartier Concordia واقع شده است و پردیس Loyola Campus نیز در منطقه مسکونی Notr-Dame-de-Grace قرار دارد. این دو پردیس از طریق خط اتوبوس شاتل رایگان به هم مرتبط شده اند.

 

کتابخانه، آرشیو و گالری ها

دانشگاه Concordia دارای دو کتابخانه اصلی است: کتابخانه R. Howard Webster واقع در ساختمان J.W. McConnell پردیس Sir George Williams Campus و کتابخانه Georges P. Vanier در پردیس loyola Campus. کتابخانه های Concordia میزبان چندین مجموعه خاص و منحصر به فرد نظیر؛ مجموعه Azrieli Holocasust و Irving Layton می باشند. بیشتر مجموعه های خاص دانشگاه در کتابخانه Vanier نگهداری می شوند. کتابخانه های دانشگاه Concordia عضو انجمن کتابخانه های تحقیقاتی کانادا هستند. دانشگاه Concordia همچنین با شبکه جهانی Canadian Research Knowledge Network و The Data Liberation Initiative مشارکت دارد.

ساختمان Hall دانشگاه Concordia میزبان گالری هنری Bina Ellen است. در سال 1962 هنرمند و تاجری به نام Samuel Schecter دو صندوق مالی جهت خرید آثار هنری در دانشگاه Sir George Williams و کالج Loyola افتتاح کرد. زمانیکه در سال 1974 این دو مؤسسه ادغام شدند، این صندوق های دو مؤسسه نیز یکی شدند. گالری های Leonard و Bina Ellen در مجموع میزبان 1700 نقاشی، مجسمه، آثار چاپی، عکس و ویدئو و دیگر آثار هنرمندان قرن بیستم کانادا هستند.

اداره مدیریت و نگهداری اسناد، آیتم های مربوط به دو مؤسسه و دانشگاه Concordia و همچنین همه افراد و موارد وابسته به اینها را نگهداری می کند.این مجموعه شامل متون، عکس، محتوای صوتی و تصویری، دستنوشته و مصنوعات دیگر می باشد.

 

ساختمان های جدید

در سال 2001 دانشگاه Concordia اقدام به توسعه پردیس مرکز شهر کرد. این دانشگاه همچنین اقدام به احداث سازمان مذهبی Grey Nuns در نزدیکی پردیس Sir George Williams با هزینه 18 میلیون دلار کرد. در سال 1871 اندازه پردیس مرکز شهر دو برابر شد. دانشگاه concordia از سال 2007  احداث ساختمان های جدیدی را در 4 فاز آغاز کرده است که تا سال 2020 به طول می انجامد. ساختمان های جدید میزبان دانشکده هنرهای زیبا و احتمالاً مدرسه سینمای Mel Hoppenheim و چندین دپارتمان دیگر می باشند. هر ساله چیزی در حدود 250 دانشجو در ساختمان Grey Nuns اقامت می کنند. این خوابگاه بزرگترین اتاق های خوابگاهی کشور را دارد. این ساختمان در سال 2011 به عنوان یک مکان ملی تاریخی شناخته شد.

مجتمع مهندسی، علوم کامپیوتر و هنرهای تصویری (EV Building) در خیابان Saint Catherine و Guy در سپتامبر سال 2005 افتتاح شد. این ساختمان در کجاورت ایستگاه متروی Guy- Concordia است و همچنین میزبان مرکز تفریحی ورزشی Le Gym می باشد. در طرف دیگر این خیابان ساختمان صد ساله TD- Canada Trust وجود دارد که در سال 2005 توسط بانک Toronto-Dominion خریداری شده است.

ساخت مدرسه کسب و کار Molson که در تقاطع خیابان Guy و De Maisonneuve Boulevard West واقع شده است، در فوریه سال 2007 آغاز شد. وزیر آموزش، ورزش و سرگرمی استان Quebec، آقای Jean-Marc Fournier در 30 اکتبر سال 2006 خبر از سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری بر روی ساخت ساختمان جدید داد. این 60 میلیون دلار هزینه ساخت نصف ساختمان را تأمین کرد. ساخت و ساز در 22 ژانویه سال 2006 آغاز و در سپتامبر سال 2009 پروژه تکمیل و بازگشایی شد. این ساختمان 15 طبقه اکنون میزبان 6000 دانشجوی تمام وقت و پاره وقت JMSB است. دپارتمان رقص، تئاتر و موزیک معاصر نیز به این ساختمان منتقل شدند. ساختمان ذکر شده توسط تونلی که در زیر خیابان Guy وجود دارد، به ساختمان EV متصل است.

در آپریل سال 2010، یک تونل 120 متری مسیر بین ایستگاه متروی Concordia را با ساختمان های Henry F. Hall و J.W. McConnell وصل کرد.

 

Quartier Concordia

Quartier Concordia منطقه توسعه یافته اطراف پردیس مرکز شهر Montreal است. این منطقه از شمال به خیابان Sherbrooke، از غرب به خیابان  Saint-Mathieu، از جنوب به Rene Levesque Boulevard و از شرق به خیابان Bishop می رسد. این منطقه کاملاً سرسبز است و محیط خوبی برای زندگی و امور تحصیلی دانشجویان به حساب می آید. میدان Norman Bethune بعداً به این منطقه اضافه شد. مسیر پیاده روی این منطقه نیز پوشیده از درخت است.

در سپتامبر سال 2010 یک تونل زیرزمینی ساختمان های Henry F. Hall و J.W. McConnell را به ایستگاه متروی Guy- Concordia وصل کرد. مسیر ورودی این مجموعه در بهار 2010 تکمیل شد. اما پروژه ایجاد فضای سبز در خیابان Mackay فعلاً متوقف شده است.

 

مدیریت

Concordia توسط رئیس و معاون آن ادراه می شود. هیئت رئیسه و شورای دانشگاه مسئول امور آکادمیک دانشگاه هستند. مدیران دانشگاه تحت نظارت هیئت رئیسه و شورا می باشند. بر طبق تصویبنامه دانشگاه Concordia، بالاترین نهاد دانشگاه همان هیئت رئیسه است که امور دانشگاه و عملکرد دیگر نهادها را کنترل می کند.

 

واحدهای آکادمیک

دانشگاه Concordia دارای 4 دانشکده است: دانشکده هنر و علوم، دانشکده هنرهای زیبا، مدرسه مهندسی و علوم کامپیوتر Gina Cody و مدرسه کسب و کار John Molson و به علاوه مدرسه مطالعات کارشناسی. این دانشکده ها خود دارای دپارتمان ها و مؤسسات علمی زیرمجموعه می باشند. به طور مثال دپارتمان علوم انسانی و مؤسسه Simon de Beauvoir زیرمجموعه دانشکده هنر و علوم هستند.

 

آکادمیک

دانشجویان در ماه سپتامبر و در بعضی موارد در ژانویه و می وارد دانشگاه می شوند. کسب مدرک لیسانس در شرایط عادی 3 تا 4 سال، فوق لیسانس 1.5 تا 3 سال و دکترا حداقل 4 سال زمان می برد. گواهی پایان دوره و دیپلم بیشتر از یک سال و نیم زمان نمی برد.

دانشگاه Concordia بیش از 300 رشته مقطع لیسانس را در 4 دانشکده خود ارائه می دهد. این دانشکده ها شامل: دانشکده هنر و علوم، مدرسه مهندسی و علوم کامپیوتر Gina Cody، دانشکده هنرهای زیبا و مدرسه کسب و کار John Molson می باشد. دانشجویان معمولاً در یکی از این دانشکده ها ثبت نام می شوند، اما به فراخور رشته تحصیلی شان ممکن است در دانشکده های دیگر نیز فعالیت کنند. کلاس های این دانشگاه از 30 تا 400 دانشجو را پوشش می دهد.

مدرسه مطالعات کارشناسی در حدود 70 رشته مقطع فوق لیسانس و دکترا و همچنین دیپلم و گواهی پایان دوره را در اختیار کسانی که به دنبال به روز رسانی دانش و مهارت خود هستند می گذارد.

مرکز تحصیلات تکمیلی این مجموعه نیز خدمات و برنامه های فراوانی در جهت یاری رساندن به دانشجویان در زمینه تحصیلیشان ارائه می دهد.

مؤسسه آموزش مشارکتی این دانشگاه بیش از 40 رشته لیسانس و فوق لیسانس را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. دانشجویان در این مرکز تجربه و مهارت مربوط به رشته تحصیلی خود را طی 12 تا 17 هفته و به صورت تمام وقت کسب می کنند. بسته به رشته تحصیلی و دانشکده، دانشجویان بعد از 12 ماه کسب تجربه کاری فارغ التحصیل می شوند. همچنین گزینه هایی در زمینه تجارب صنعتی و تجارب حرفه ای برای دانشجویان فراهم است که در طول تابستان برگزار می شود. دانشگاه Concordia عضو انجمن Canadian Association for Co-operative Education (CAFCE) است.

در طول سال تحصیلی 2017-2018، تعداد 37053 دانشجوی لیسانس، 9040 دانشجوی فوق لیسانس و 4222 دانشجوی دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه Concordia به تحصیل می پرداختند.

دانشکده هنر و علوم

این دانشکده شامل 21 دپارتمان و 7 کالج، مدرسه و مؤسسه در رشته های علوم انسانی و اجتماعی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس است. بیش از 293 رشته تحصیلی، در 2400 دوره آموزشی در این دانشکده ارائه می شود. این دانشکده 500 عضو تمام وقت و 400 عضو نیمه وقت دارد. در طول سال تحصیلی 2010-2011 تعداد 15767 متقاضی دوره لیسانس و 2103 متقاضی دوره فوق لیسانس در این دانشکده ثبت نام کردند.

به علاوه این موارد، دانشکده هنر و علوم دارای 3 کالج، 2 مدرسه و 2 مؤسسه می باشد: کالج هنرهای لیبرال، کالج Loyola در زمینه تغییر پذیری و پایداری محیط زیست، مدرسه امور اجتماعی و عمومی، مدرسه مطالعات Canadian Irish، کالج علوم، مؤسسه Simon de Beauvoir و مؤسسه Concordia در زمینه مطالعات Canadian Jewish.

کالج تغییرپذیری و پایداری Loyola در واقع مکان اولیه کالج Loyola بوده است. این کالج در زمینه تغییر پذیری و پایداری جهان فعالیت می کند.

دانشکده هنر و علوم ارائه دهنده لیسانس هنر (BA) و لیسانس علوم (BSc) و طیف وسیعی از رشته هایی چون؛ اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه شناسی، ریاضیات آماری، زیست شناسی و بوم شناسی می باشد.

 

مدرسه مهندسی و علوم کامپیوتر Gina Cody

این مدرسه که سابق با عنوان دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر شناخته می شد، از روی یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه Concordia به نام Gina Cody که در سال 2018 مبلغ 15 میلیون دلار به دانشگاه کمک کرد، نامگذاری شده است. دانشگاه برای قدردانی از این اقدام Gina Cody نام دانشکده را به مدرسه مهندسی و علوم کامپیوتر Gina Cody تغییر داد، تا این اولین بار در تاریخ کانادا و جهان باشد که نام یک زن بر روی یک مدرسه مهندسی است. در سال 2018 مجله Macleans به این مدرسه لقب یکی از بهترین های کانادا را داد. این مجموعه 86 رشته لیسانس و فوق لیسانس در رشته هایی چون: مهندسی هوافضا، مهندسی ساختمان، مهندسی شهری، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، مهندسی صنایع، امنیت سیستم های اطلاعاتی، مهندسی مکانیک، مهندسی سیستم های کیفی و مهندسی نزم افزار ارائه می دهد. همه رشته های مهندسی این مجموعه مورد تأیید Canadian Engineering Accreditation Board (CEAB) هستند. در طول سال تحصیلی 2010-2011، تعداد 3501 دانشجوی دوره لیسانس و 2438 دانشجوی دوره فوق لیسانس در این مجموعه ثبت نام کرده اند.

 

مسابقه Troitsky Bridge Building

در این مسابقه دانشجویان سراسر کانادا با هم به رقابت می پردازند. کسانی که در این مسابقه شرکت می کنند باید با استفاده از ابزاری چون چوب بستنی، نخ دندان، خلال دندان و چسب پلی به طول یک متر درست کنند. داوران نیز بر اساس مقدار باری که این پل می تواند تحمل کند و عملکرد آن آثار دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می دهند.

 

دانشکده هنرهای زیبا

این دانشکده بیش از 60 رشته در مقطع لیسانس و فوق لیسانس ارائه می دهد. همچنین 9 دپارتمان و 4 مؤسسه تحقیقاتی در این دانشکده وجود دارد. در طول سال تحصیلی 2010-2011 تعداد 3153 دانشجوی دوره لیسانس و 555 دانشجوی دوره فوق لیسانس در این دانشکده ثبت نام کردند. در میان دپارتمان های این دانشگاه، مدرسه سینمایی Mel Hoppenheim نیز وجود دارد که با عنوان MHSoC شناخته می شود. این مؤسسه 200 دانشجو در سال و در رشته های انیمیشن سازی، تولید فیلم و مطالعات فیلم شناسی می پذیرد. این مجموعه بزرگترین مرکز دانشگاهی ارائه دهنده رشته های انیمیشن فیلم، تولید فیلم و مطالعات فیلم شناسی درکانادا است.

 

مدرسه کسب و کار John Molson

این مؤسسه که به اختصار JMSB نامیده می شود، 48 رشته در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و در 6 دپارتمان خود از قبیل: دپارتمان حسابداری، امور مالی، بازاریابی، مدیریت و زنجیره تدارکات، مدیریت فناوری کسب و کار ارائه می دهد. در طول سال تحصیلی 2014-2015 تعداد 7768 دانشجوی لیسانس و 1454 دانشجوی فوق لیسانس در این دانشکده پذیرفته شدند. تعداد فارغ التحصیلان این مجموعه نیز 51000 نفر می باشند. JMSB مورد تأیید Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB) می باشد. این مدرسه کسب و کار در یک ساختمان مجهز به LEED با نشان نقره ای واقع شده است.

 

رده بندی دانشگاه Concordia

رده بندی دانشگاهی
رده بندی جهانی
ARWU World 601-700
QS World 462
Times World 601-800
U.S News & World Report Global 643
رده بندی در سطح کانادا
ARWU National 21-24
QS National 17
Times National 22-26
U.S News & World Report National 22
Maclean,s Comprehensive 10

 

دانشگاه Concordia بر طبق رده بندی Times Higher Education World University جزء 150 دانشگاه برتر جهان طی 50 سال گذشته شده است. به علاوه مجله Maclean,s سال 2019 به این دانشگاه رتبه 10 کانادا را بر طبق دسته بندی دانشگاه های تحقیقاتی اعطاء کرد. رده بندی QS World 2020 که به ارزیابی سطح دانشگاه ها در سطح جهانی می پردازد، به Concordia جایگاه 462 جهان و 7 کانادا را اختصاص داد. همچنین QS World University Ranking به این دانشگاه رتبه 151 تا 200 جهان را در زمینه های آموزش و پرورش، زبان و ادبیات انگلیسی، مطالعات رسانه و ارتباطات، حسابداری و امور مالی، زبان شناسی، فیزیک و مهندسی شهری اعطاء کرد. در سال 2015، رده بندی Economist رشته مدیریت کسب و کار در مقطع فوق لیسانس این دانشگاه را 88 جهان لقب داد. همچنین Bloomberg Businessweek به رشته MBA دانشگاه Concordia رتبه 24 جهان و 5 کانادا را اختصاص داد. رده بندی جهانی دانشگاه ها در زمینه اقتصاد و کسب و کار، دانشگاه Concordia را 151 تا 200 جهان معرفی کرده است. همچنین این دانشگاه در رشته علوم انسانی و اجتماعی عنوان های فراوانی را بدست آورده است. به طور مثال رده بندی Higher Education Strategy Associate دانشگاه Concordia را در سال 2012، نهمین دانشگاه برتر کانادا در زمینه علوم انسانی و اجتماعی معرفی کرد. در زمینه مهندسی و علوم طبیعی نیز رده بندی Higher Education Strategy Association به این دانشگاه رتبه 20 کانادا را ختصاص داد. مهندسی شهر ی دانشگاه Concordia بر اساس رده بندی ARWU سال 2016، مقام بیستم جهان را بدست آورد. در زمینه توسعه نرم افزاری این دانشگاه ششمین دانشگاه برتر کانادا لقب گرفت. همچنین در حال حاضر مهندسی نرم افزار دانشگاه Concordia جایگاه 36 جهان را در اختیار دارد.

 
نویسنده: پیام پاک مهر


فرم های ارزیابی رایگان

Photo Credit : montreal.eater.com

error: Content is protected !!