دانشگاه Victoria

فهرست مطالب

دانشگاه Victoria

دانشگاه Victoria یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی در شهر Greater Victoria استان British Columbia کانادا می­باشد. پیشینه این دانشگاه به کالج Victoria که در سال 1903 تأسیس شده­است و قدیمی­ترین مؤسسه آموزش عالی استان محسوب می­شود، برمی­گردد. این دانشگاه با بودجه تحقیقاتی سالانه 100 میلیون دلار دارای امتیازنامه ثبت اختراع و نوآوری­های فراوانی می­باشد.

پردیس این دانشگاه در 7 کیلومتری مرکز شهر Victoria و در زمینی به مساحت 403 هکتار واقع شده­است. دانشگاه Victoria دارای 9 دانشکده و کالج است که شامل؛ کالج کسب­و­کار Peter B. Gustavson، دانشکده آموزش، دانشکده مهندسی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده انسان شناسی، دانشکده حقوق، دانشکده علوم و دانشکده علوم اجتماعی می­باشند.

 

این دانشگاه بانی پروژه­های تحقیقاتی VENUS و NEPTUNE است. Victoria همچنین میزبان مؤسسه Pacific Institute for Climate Solution (PICS) و دو آزمایشگاه Environment Canada از قبیل: مرکز تحلیل و مدل­سازی آب و هوایی کانادا و مرکز تحقیقاتی اثرات آب و هوایی می­باشد. ساختمان Ocean Climate که در Queenswood واقع شده­است، تحقیقاتی در زمینه آب و هوا و اقیانوس­ها انجام می­دهد. علاوه بر این، مؤسسه Integrated Energy systems به انجام تحقیقات در زمینه منابع انرژی و حل معظلات آن می­پردازد. دانشگاه Victoria همچنین میزبان و تنها ارائه­کننده رشته حقوق بومیان و محیط زیست و مرکز تحقیقاتی مرتبط با آن می­باشد.

بر اساس اینکه Victoria پایتخت استان British Columbia است، دانشگاه Victoriaرهبران سیاسی و حکومتی مهمی چون Jody Wilson-Raybould، Rona Ambrose و Russell Brown قاضی دیوان عالی را فارغ­التحصیل کرده­است. در سال­های اخیر، دانشگاه Victoria چندین کمپانی در زمینه فناوری مانند Flicker، Slack و Hootsuite تأسیس کرده­است. این دانشگاه همچنین جایزه و بورسیه و همچنین تیم تحقیقاتی برندگان جایزه نوبل را تأسیس کرده­است. تا سال 2018، دانشگاه Victoria میزبان بیش از 40 عضو جامعه سلطنتی کانادا بوده­است.

تاریخچه

دانشگاه Victoria که قدیمی­ترین مؤسسه آموزش عالی استان British Columbia می­باشد، در سال 1903 به عنوان کالج وابسته به دانشگاه McGill تأسیس شد؛ تا اینکه در 1 جولای سال 1963 استقلالش را بدست آورد. در 1 مارچ 1963 این دانشگاه مجوز اعطای مدرک را به طور مستقل کسب کرد. این 60 سالی که Victoria در قالب کالج فعالیت کرده است، به سه مرحله جداگانه تفسیم می­شود.

بین سال­های 1903 و 1915، کالج Victoria وابسته به دانشگاه McGill بود و دوره­های یک و دو ساله هنر و علوم را ارئه می­داد. در آن زمان این کالج در مجاورت دبیرستان Victoria قرار داشت و از امکانات آن استفاده می­کرد. هر دوی این مؤسسات از سال 1903 تا 1908 زیر نظر E.B.Paul و از سال 1908 تا 1915  تحت ریاست S.J. Willis بودند.

با افتتاح دانشگاه British Columbia در سال 1915، کالج­های این استان به سطح بالاتری از آموزش ارتقاء یافتند. دانشگاه British Columbia که در سال 1908 تأسیس شد به سبک دانشگاه­های امریکا رویکردی عملی و تحقیقاتی در پیش گرفت. مدیریت آن نیز مانند دانشگاه تورنتو بر طبق تصویب­نامه سال 1906 که سیستم دوگانه مدیریتی شامل شورا (مسئول سیاست­گذاری­های علمی) و هیئت مدیره (کنترل امور مالی و دیگر مسائل) را اجرا می­کرد، عمل می­کرد. ریاست دانشگاه توسط هیئت مدیره تعیین می­شد و رابطی بین دانشجویان و کادر مدیریت به حساب می­آمد.

در سال 1920 بر اساس تقاضاهای داخلی، کالج Victoria دومین مرحله از توسعه خود را در قالب پیوستن به دانشگاه British Columbia آغاز کرد. حالا که دیگر این مؤسسه به طور کامل از دبیرستان Victoria جدا شده بود، به Craigdarroch Castle نقل مکان کرد. طی دو دهه بعد کالج Victoria دوره­های علوم و هنر یک و دو ساله را افتتاح کرد. در همین زمان بود که کارتونیست مطرح Pierre Berton روزنامه دانشجویی Microscope را راه­اندازی کرد. بین سال­های 1921 تا 1944 دانشجویان این کالج به 250 نفر هم نمی­رسیدند. با این وجود در سال 1945، 128 نفر از جنگ جهانی دوم برگشتند و این رویداد شمار دانشجویان کالج Victoria را به 400 نفر رساند. در سال 1946 این تعداد به 600 نفر هم رسید.

مرحله آخر بین سال­های 1945 تا 1963 بود که کالج Victoria تحت امر شهرداران وقت شهر Victoria یعنی J.M Ewing و W.H.Hickman به دانشگاه تبدیل شد. در این بازه زمانی، کالج توسط شورای کالج Victoria و تحت نظر دانشگاه British Columbia، هیئت کالج­های Greater Victoria و دپارتمان آموزش استان مدیریت می­شد. در سال 1946، کالج Victoria به خاطر افزایش متقاضی به مکان کنونی­اش در پردیس Lansdowne Campus در کالج Camosun نقل مکان کرد. مدرسه Normal که خود دارای پیشینه تاریخی ارزشمندی بود در سال 1956 به کالج Victoria پیوست. در این زمان پردیس 284 هکتاری در Gordon Head افتتاح شد. توسعه علمی این کالج از سال 1956 به بعد سرعت گرفت. هرچند که از سال 1961 نیز کالج Victoria در مشارکت با دانشگاه British Columbia اولین مدرک لیسانس خود را ارائه می­داد.

در این دوران تنها رشته­های الهیات، حقوق و داروسازی در این کالج ارائه می­شد. تا اینکه از روش تدریس آلمانی و امریکایی برای دوره­های خاص و تحقیقاتی کالج الهام گرفته شد. خط­مشی دانشگاهی در دهه 1960 و به دلیل رشد جمعیت دانشگاه و با آگاهی از اینکه آموزش عالی کلید برقراری عدالت اجتماعی و تولید اقتصادی برای فرد و جامعه است، شکل گرفت.

در سال 1963 کالج Victoria به طور رسمی به دانشگاه Victoria تبدیل شد. تصویب­نامه دانشگاه در سال 1963 مجوز انتخاب یک رئیس، هیئت مدیره و یک معاون که توسط شورای دانشگاه انتخاب می­شدند را صادر کرد.

دانشگاه Victorias Arms سوم آپریل سال 2001 توسط Canadian Heraldic Authority به ثبت رسید. بازتاب سنت­های تاریخی این دانشگاه در پرچم و نماد آن وجود دارد،  نشان BSC طلایی و آبی که به نوعی یادآور وابستگی این دانشگاه به دانشگاه British Columbia می­باشد. طلایی و آبی رنگ­های رسمی دانشگاه Victoria می­باشند. شعار این دانشگاه نیز که بر سردر آن نوشته شده­است، “بگذار حقیقت روشن شود” و “آگاهی بیشتر، جامعه سالم­تر” است.

پردیس و متعلقات

پردیس 403 هکتاری دانشگاه Victoria یکی از بزرگترین پردیس­های دانشگاهی در امریکای شمالی است. این پردیس در مرز بین Oak Bay و Saanich قرار دارد و در واقع نیمه شمالی آن در Saanich و نیمه جنوبی آن در Oak Bay واقع شده­است. برخلاف نامش، این پردیس در شهر Victoria قرار نگرفته­است و صدها متر از Pacific Ocean در Cadboro Bay فاصله دارد.

پردیس دانشگاه Victoria در اصل توسط شرکت معماری امریکایی Wurster، Bernardi & Emmons که پروژه­هایی چون دانشگاه Stanford و UC Berkeley را در سابقه کارشان دارند، احداث شده­است. بخش­های علمی پردیس در کنار هم قرار گرفته­اند و حلقه آکادمیک دانشگاه را تشکیل داده­اند. منطقه بیرون از این حلقه نیز بخش­های مهمی چون؛ خوابگاه­ها، ساختمان انجمن­های دانشجویی، تأسیسات ورزشی و چندین دانشکده مانند دانشکده حقوق و دانشکده تئاتر که در سال­های اخیر توسعه یافته­اند را پوشش می­دهد.

در ادامه فهرستی از ساختمان­های پردیس Victoria معرفی شده­اند:

  • ساختمان خدمات اجرایی: محل استقرار تیم­های اجرایی و انجام دیگر امور اجرایی مانند؛ حسابداری و امور مربوط به حقوق بگیران
  • تأسیسات نیروهای جنگ جهانی دوم: ساختمان یک طبقه با اسکلت چوبی که از جنگ جهانی دوم (1940) در شمالی­ترین بخش پردیس دانشگاه Victoria به جا مانده­است. این ساختمان در مجموعه بناهای تاریخی کانادا به ثبت رسیده­است.
  • مرکز Bob Wright: این ساختمان میزبان کالج علوم زمین شناسی و اقیانوس­ها، دپارتمان شیمی و مرکز تحلیل و مدل­سازی آب و هوایی کانادا (CCCMA) می­باشد. همچنین دپارتمان فضانوردی و تلسکوپ­ها، سالن کنفرانس، دفاتر اداری، اتاق جلسات، آزمایشگاه­ها و غذاخوری SciCafe نیز در این ساختمان واقع شده­اند.
  • ساختمان کسب­و­کار و اقتصاد: این ساختمان علاوه بر دپارتمان­های کسب­و­کار و اقتصاد، میزبان دفاتر مدیریت و یک سایت کامپیوتری برای دانشجویان را نیز است.
  • ساختمان خدماتی پردیس: این ساختمان شامل؛ خدمات استخدامی، کتابخانه Uvic، فروشگاه کامپیوتر، و مرکز یادگیری سهل آموز می­باشد.
  • ساختمان Clearihue: این ساختمان دانشکده علوم انسانی، دپارتمان مطالعات انگلیسی، فرانسه، آلمانی و اسلاوی، مطالعات یونان و روم، مطالعات ایتالیایی و اسپانیایی، تاریخ، زبان­شناسی، مطالعات قرون وسطی، مطالعات آسیا و اقیانوس آرام، فلسفه و مطالعات جنسیت شناسی را در بر می­گیرد. علاوه بر تعداد بیشماری کلاس درس، امور مالی دانشجویان، تأسیسات آموزشی زبان و کامپیوتر CALL و مرکز Computer Help Desk نیز در این ساختمان قرار گرفته­است. این ساختمان همچنین محل قرارگیری دپارتمان سیستم­های دانشگاهی که مسئول سیستم­ها، شبکه اینترنتی، پشتیبانی دانشگاه، آزمایشگاه­های زبان و حسابداری دانشجویان است، می­باشد. Clearihue قدیمی­ترین ساختمان پردیس این دانشگاه به حساب می­آید. ساخت این ساختمان به سال 1962 برمی­گردد و در سال 1971 نیز گسترش یافته­است. نام این ساختمان از روی Joseph Clearihue که از سال 1947 تا 1963 رئیس کالج Victoria بود، گرفته شده­است. در سال 2013 این ساختمان با 15 میلیون دلار مجدداً توسعه یافت.
  • ساختمان Cornett: این مجتمع در برگیرنده کلاس­ها، دپارتمان انسان­شناسی، روان­شناسی و جامعه شناسی می­باشد. این ساختمان معمولاً با دانشجویان کارشناسی سال اولی خود که در پیچ و خم آن سرگردانند، شناخته می­شود.
  • Cunningham: دپارتمان زیست شناسی، مرکز زیست شناسی گیاهی، نمایشگاه گیاهی و بیشمار مرکز تحقیقاتی در این ساختمان قرار دارند.
  • ساختمان CARSA: این ساختمان مکان جدید مرکز ورزش، تفریحی و سرگرمی پردیس می­باشد. گروه ورزشی Uvic Vikes و برنامه­های تفریحی، چندین دفتر اداری، آزمایشگاه و یک فروشگاه ماشینی برای خصوصی سازی فناوری، برنامه­ها و خدمات نیز در این ساختمان قرار دارند.
  • ساختمان David Strong Building: کلاس­ها، سالن­های کنفرانس، اتاق­های استراحت و آزمایشگاه Mathews and McQueen در این ساختمان واقع شده­اند.
  • ساختمان David Turpin: این ساختمان محل استقرار دپارتمان علوم سیاسی و یکی از شناخته شده­ترین تأسیسات دانشگاه Victoria می­باشد. کالج مطالعات زیست محیطی، استاتیک و ریاضیات و مرکز تحقیقاتی اثرات آب و هوایی W-CIRC نیز در این ساختمان قرار دارند.
  • Elliott: دپارتمان شیمی، فیزیک و فضانوردی، تعدادی دفاتر اداری، کلاس­های درس و آزمایشگاه­ در این ساختمان قرار دارند.
  • ساختمان­های مهندسی: این بخش شامل؛ Engineering Office Wing (EOW)، Engineering Lab Wing (ELW) و ساختمان مهندسی کامپیوتر (ECS) می­باشد. دانشکده مهندسی نیز که میزبان دپارتمان مهندسی زیست پزشکی، مهندسی شهری، مهندسی علوم کامپیوتر، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مهندسی نرم­افزار است، در این ساختمان­ها قرار دارد.
  • هنرهای زیبا: دپارتمان نویسندگی و تاریخ، چندین دفتر اداری، کلاس درس، سالن کنفرانس، تاریکخانه عکاسی، غذاخوری و یک لابی چند کاره که برای اجراها و نمایش­های دانشجویان رشته­های هنری به کار می­رود، از بخش های این ساختمان است.
  • خانه بومیان: ساختمان انسان شناسی میزبان دانشجویان بومی می­باشد. دو بنای بزرگ و مدرن با نمای شیشه­ای که بین Centre Quadrangle و West Quad قرار گرفته­است، این خانه را تشکیل می­دهد.
  • ساختمان Fraser: این ساختمان که قبلاً با عنوان Begbie شناخته می­شد، میزبان دانشکده حقوق، مؤسسه Dispute resolution، کلاس­های درس، سالن­های سمینار، یک دادگاه صوری و کتابخانه حقوق Diana M. Priestly می­باشد.
  • مرکز دانشجویی Halpern: این ساختمان که با نام Grad Centre نیز شناخته می­شود، میزبان انجمن دانشجویان دوره لیسانس GSS، رستوران Grad House (که به روی عموم باز است) و استراحتگاه David Clode می­باشد. یک سالن جلسات نیز که از طریق اداره GSS قابل رزور است نیز در این ساختمان قرار دارد.
  • ساختمان Hickman: این ساختمان که قبلاً مرکز آموزش نوآورانه بود شامل؛ کلاس­های هوشمند مجهز به دوربین مدار بسته و سیستم­های پروژکتوری برای برقراری ارتباط دانشجویان و اساتید با کلاس درس می­باشد.
  • ساختمان توسعه فردی و اجتماعی: کلاس­های درس و دفاتر اداری، محل نگهداری کودکان و نوجوانان، سالن مناظره، اطلاعات و علوم بهداشتی، مدیریت، پرستاری، مدیریت عمومی و امور اجتماعی؛ همگی بخش­های این ساختمان هستند.
  • مجتمع Ian Stewart: یکی از بخش­های مربوط به سرگرمی دانشگاه Victoria این ساختمان است. زمین تنیس، زمین اسکواش و راکتبال، زمین اسکی، استخر سرباز، سالن رقص، کلینیک فیزیوتراپی، باشگاه بدنسازی، سرویس­های مخصوص فارغ­التحصیلان و دپارتمان­های حوزه سرگرمی در این ساختمان جا دارند. این ساختمان در حال حاضر در حال توسعه برای ایجاد فضایی برای دانشجویان بین­المللی و تحصیلات تکمیلی می­باشد.
  • ساختمان MacLaurin: این ساختمان که بیشتر یک مجتمع مدرن است دربرگیرنده دانشکده آموزش و کالج موسیقی، کلاس­های درس، سالن نمایش David Lam، کتابخانه curriculum و Macs Bistro می­باشد.
  • ساختمان McKinnon: این ساختمان شامل؛ دانشکده تربیت بدنی، آموزش فیزیکی و بهداشت، استخر سرپوشیده، سالن فیتنس، سالن رقص، زمین تنیس، زمین اسکواش و سالن ژیمناستیک است.
  • کتابخانه McPherson و مرکز آموزشی William C. Mearns: کتابخانه McPherson کتابخانه تحقیقاتی دانشگاه Victoria محسوب می­شود. این کتابخانه محل نگهداری آرشیوهای دانشگاه، مجموعه­های خاص و نقشه دانشگاه می­باشد. این کتابخانه طی توسعه­ای که در سال 2008 صورت گرفت، مرکز آموزشی william C. Mearns که شامل؛ واحدهای آموزشی، رسانه، مرکز بین­الملل، کلاس­های درس و چندین سالن مطالعه گروهی می­باشد را، به مجموعه­اش اضافه کرد.
  • ساختمان علوم پزشکی: این ساختمان میزبان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه Victoria می-باشد.
  • ساختمان Petch: دپارتمان میکروبیولوژی، و بیوشیمی و همچنین دانشکده علوم زمین­شناسی و اقیانوس­ها در این ساختمان قرار دارند.
  • سالن تئاتر Phoenix: این ساختمان میزبان دپارتمان تئاتر و چندین کلاس و دفتر اداری است.
  • Sidwick: این مجتمع تحقیقاتی پیشرفته میزبان Asia-Pacific Initiative (CAPI)، مرکز پیری شناسی، مرکز مطالعات مذهبی در جامعه، مرکز مطالعات جهانی، جذب سرمایه و دفاتر اجرایی دانشگاه است.
  • ساختمان انجمن دانشجویی: این ساختمان که با عنوان SUB نیز شناخته می­شود، میزبان سالن فیلم و تئاتر، چندین رستوران، یک فروشگاه، چندین فروشگاه کتاب، چندین باشگاه، سازمان دانشگاهی، ایستگاه رادیویی CFUV می­باشد. همچنین یک بار بزرگ دانشجویی با نام Felicitias Campus Pub در این مجموعه قرار دارد.
  • مرکز دانشگاه: یک مجتمع مهم در مرکز دانشگاه و مجاور با West Quad قرار دارد. این مجتمع شامل دفتر ثبت­نام، دپارتمان­های اجرایی (مدیریت، حسابداری، مشاوره دانشگاهی، سرویس­های مراقبتب)، رستوران اصلی دانشگاه و تالار کنفرانس Farquhar می­باشد.

دانشگاه Vancouver تعداد 3200 دانشجو دارد. خوابگاه­های متعددی از اتاق­های یک و دو تخته، سوییت­ها، آپارتمان­های یک خوابه گرفته تا خانه­های مخصوص خانواده در اختیار دانشجویان قرار می­گیرد. چهار ساختمان در قدیمی­ترین مجتمع خوابگاهی دانشگاه به نام­های Emily Carr، Arthur Currie، Margaret Newton و David Thompson وجود دارد. ساخت و ساز این مجتمع در سال 2011 تکمیل شد. بزرگترنی ساختمان خوابگاه از نظر ظرفیت، که 294 نفر را پوشش می­دهد سه بخش دارد. تعداد زیادی از مایملک دانشگاه به صورت محوطه­های جنگلی و پارک ها به مساحت  4.4 هکتار و به نام­های Finnerty Gardens و Mystic Vale وجود دارند. این پردیس میزبان سنجاب، جغد و خیلی حیوانات وحشی دیگر می­باشد. جمعیت فراوان خرگوش­ها از مشخصه­های این پردیس است. در می سال 2010، دانشگاه اقدام به گرفتن این خرگوش ها در جهت حفظ پوشش گیاهی این منطقه کرد. تا جولای 2011 پردیس Uvic خالی از خرگوش شد. 900 خرگوش جمع­آوری و به پناهگاه برده شدند. عمده خرگوش­ها بین سال­های 2011 تا 2016 به یک مکان خصوصی در Alberta برده­شدند.

کتابخانه­ها و موزه

سیستم کتابخانه­ای دانشگاه Victoria که دومین کتابخانه بزرگ استان British Columbia محسوب می­شوند، از سه کتابخانه تشکیل شده­است؛ مرکز William C. Mearns برای کتابخانه آموزشی McPherson، کتابخانه حقوق Diana M. Priestly و کتابخانه MacLaurin. سیستم این کتابخانه­ها در این سال­ها توسعه فراوانی یافته­اند و این را مدیون سرمایه­گذاری دانشگاه در بخش تحقیقات و کتابخانه­ها می­باشد. در آرشیو و مجموعه­های خاص کتابخانه­های دانشگاه Victoria آثار ارزشمندی از امپراطوری ژاپن، دست­نوشته­های Sancti Epiphanii و دوران مستعمری Victoria و Vancouver Island وجود دارد. این کتابخانه در فراهم کردن منابع بسیار فعال است. در طی بازسازی­های سال­های اخیر، چندین کلاس درس، یک واحد آموزش نوآوری، و یک گالری هنری به این مجموعه اضافه شده­است. کتابخانه­های Uvic شامل منابع دیجیتالی، بیش از 2 میلیون کتاب، 2.3 میلیون میکروفیلم، آرشیو موسیقی، ریکوردها، فیلم و ویدئو و موارد دیگر می­باشد. دانشگاه Victoria میزبان موزه آموزشی میراث فرهنگی نیز می­باشد، که در ساختمان MacLaurin واقع شده­است. این موزه حافظ آثاری چون، متن، عکس، ایتم­های صوتی، برنامه­های درسی، پوستر، دست­نوشته­های خطی، زنگوله­های قدیمی، خودکارهای جوهر افشان، نقشه، لباس­های ورزشکاران و کتاب-های درسی پیش­دبستانی تا سال اخر دبیرستان متعلق به مدرسه­های کانادا از نیمه دهه 1800 تا 1980 می­باشد.

دانشگاه Victoria دو مجموعه هنری دارد که میزبان نمایشگاه­هایی از آثار دانشجویان و اساتید می-باشد. مجموعه­های هنری دانشگاه که در سال 1953 توسط Dr. W.H. Hickman رئیس کالج Victoria (1953-1963) شامل 6000 اثر، که اکثراً توسط هنرمندان استان British Columbia ساخته شده­اند می­باشد. موزه وگالری هنری Maltwood  توسط عتیقه شناس و مجسمه ساز انگلیسی Katharine Emma Maltwood, F. R. S. A (1878-1961) تأسیس شده­است و میزبان مجموعه­ای از آثار خود این شخص و همسرش John Maltwood است. این مجموعه شامل 12000 اثر هنری و دکوراتیو و همچنین هنرهای کاربردی نظیر کاشی، لباس و قالیچه­های شرقی، اشیاء متعلق به قرن 17 انگلیس و نقاشی و مجسمه­های مربوط به خود Katherine Maltwood کانادایی می­باشد.

تأسیسات خارج از پردیس

دانشگاه Victoria تأسیساتی نیز در شهر Victoria، British Columbia و Vancouver Island دارد. این تأسیسات شامل گالری میراث فرهنگی در مرکز شهر Victoria، کلوپ دانشگاه، پردیس داخل شهر، مجتمع هتل و رستوران Swans و مرکز queenswood می­باشد. طرحی برای گسترش دانشگاه در Queenswood در حال اجراست.

در سال 2017، دانشگاه Victoria اعلام کرد که قصد دارد پردیس مرکز شهر را گسترش دهد. پردیس مرکز شهر جدید در حوالی منطقه تاریخی Broad Street و مجاور با Bay Centre قرار گرفته­است. این بخش برای دانشکده کسب­و­کار Peter B. Gustavson در نظر گرفته شده­است.

مدرسه کسب­و­کار Peter B. Gustavson

این مدرسه که قبلاً تحت عنوان دانشکده کسب­و­کار شناخته می­شد، توسط کارآفرین کانادایی Peter B. Gustavson تغییر نام داد. این مدرسه طیف گسترده­ای از رشته­های حیطه کسب­و­کار نظیر BCom و MBA و همچنین EQUIS و AACSB را ارائه می­دهد. دو سال اول تحصیل در این مدرسه به درس­های عمومی اختصاص دارد. و پس از آن 3 تا 4 سال دروس اختصاصی ارائه می-شوند. کارهای گروهی نیز از ملزمات گذراندن این دوره است.

رشته MGB: مدرسه کسب­و­کار Peter B. Gustavson رشته کسب­و­کار جهانی در مقطع فوق­لیسانس را نیز ارائه می­دهد. این رشته با مدرسه کسب­و­کار Montpellier فرانسه و دانشگاه Sungkunkwan کره مشارکت دارد. هر ساله در ماه سپتامبر، 35 دانشجو از 13 کشور مختلف در این مدرسه پذیرفته می­شوند. این مدرسه بیشتر بر دوره­های MBS نظیر مدیریت مالی و بازاریابی تمرکز دارد.

مهندسی

دانشکده مهندسی هر ساله تقریباً 400 دانشجو می­پذیرد. دانشجویان می­توانند در رشته­های زیر تحصیل کنند: مهندسی زیست پزشکی، مهندسی شهری، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی نرم­افزار.

هنرهای زیبا

دانشکده هنرهای زیبا به 5 دپارتمان مختلف تقسیم می­شود: تاریخ هنر و مطالعات تصویری، مدرسه موسیقی، تئاتر، هنرهای تصویری و نویسندگی. دپارتمان تاریخ هنر و مطالعات تصویری سابقه طولانی در پژوهش در عرصه هنرهای اسلامی، هنرهای متعلق به جنوب و جنوب شرقی آسیا و هنرهای بومی امریکای شمالی دارد. این مجموعه یکی از معدود مدرسه­هایی است که دو کرسی ریاست در بخش هنرهای اسلامی دارد و در سال­های اخیر توسط Anthony Welch و Marcus Milwright پر شده است.

علوم انسانی

دانشکده علوم انسانی دانشگاه Victoria دارای 10 دپارتمان مختلف است که شامل؛ مطالعات انگلیس و فرانسوی، مطالعات آلمانی و اسلاویک، مطالعات روم و یونان، مطالعات اسپانیایی و ایتالیایی، تاریخ، زبان­شناسی، مطالعات آسیا و اقیانوس آرام و فلسفه می­باشد. البته سه رشته مطالعات امریکای لاتین، مطالعات قرون وسطی و مطالعات مذهبی نیز در این دانشگاه ارائه می­شود. این دانشکده مدارکی چون گواهینامه پایان دوره، BA، Bsc، MA و PhD را صادر می­کند. زبان، فلسفه و قصه گویی در بستری از تحلیل، فهم، تحقیق و ارتباط  در این مجموعه ارائه می­شود.

دانشکده حقوق

دانشکده حقوق Uvic بدون شک یکی از بهترین مؤسسات آموزشی حقوق در کل کاناداست. این دانشکده دوره­های تجربی و عملی برای وکلای جوان ارائه می­دهد و با مؤسسه Tula Foundation در این زمینه همکاری می­کند. این دانشکده تا کنون در مسائل حقوقی داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده­است و همچنان به این روند ادامه می­دهد.

مدرسه علوم زمین­شناسی و اقیانوس­ها

مدرسه علوم زمین­شناسی و اقیانوس­ها که در دانشکده علوم قرار دارد، کشفیات زیادی را در طول تاریخ به ثبت رسانده­است. این مدرسه همچنین با مؤسسات تحقیقاتی VENUS و NEPTUNE همکاری دارد. دانشگاه Victoria به خاطر وجود این مدرسه عضو Western Canadian Yniversities Marine Sciences Society می­باشد. به غیر از  Uvic دانشگاه­های دیگری چون دانشگاه British Columbia، Simon Fraser، Alberta و Calgary نیز عضو این انجمن هستند.

مدرسه مدیریت دولتی

مدرسه مدیریت دولتی Uvic به طور ویژه رشته­های مدیریتی را در مقطع فوق لیسانس و دکترا ارائه می­دهد. همچنین رشته­هایی چون رهبری سیاسی و نیروی کار دولتی در این مؤسسه ارائه می­شود.

تحصیلات تکمیلی

تحصیلات پیوسته از سال 1963 بخشی از خدمات دانشگاه Victoria محسوب می­شود. بزرگسالان و همه کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند می­توانند از کلیه دانشکده­ها و مؤسسات این دانشگاه بهره ببرند. دانشگاه Victoria با ارائه دیپلم، گواهینامه پایان دوره و دیگر مدارک تحصیلی به بزرگسالان، دانشجویان پاره­وقت و دانشجویان بین­المللی خدمت­رسانی می­کند.

رشته­های مقطع لیسانس دانشگاه Victoria

Uvic یکی از بزرگترین مؤسسات ارائه دهنده رشته­های مقطع لیسانس است که 160 رشته در دانشکده­ها و دپارتمان­های خود ارائه می­دهد. شناخته­شده­ترین رشته­های مقطع لیسانس در این دانشگاه به شرح زیر است:

  • کسب­و­کار، مدرسه کسب­و­کار Gill. این مدرسه بر کسب­و­کار و انرژی جهانی تمرکز دارد.
  • علوم سیاسی، که رویکردی چندجانبه در زمینه اقتصاد، جغرافیا و حقوق دارد.
  • آموزش، که به ساختار دوره­های تحصیلی، فلسفه آموزش، مطالعات مدیریتی، علوم ورزش، آموزش بهداشت و سلامت و آموزش بومیان می­پردازد.
  • علوم اجتماعی، که در زمینه اقتصاد، مطالعات زیست محیطی، جغرافیا، علوم انسانی، روان­شناسی و جامعه شناسی فعالیت می­کند.
  • مهندسی، که شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکترونیک و مهندسی مکانیک می­شود.
  • هنرهای زیبا، که شامل رشته­های تاریخ هنر، مطالعات تصویری، مدرسه موسیقی، تئاتر، هنرهای تصویری و نویسندگی می­شود.
  • علوم انسانی با رشته­هایی چون؛ مطالعات انگلیسی، فرانسه، آلمانی و اسلاویک، مطالعات یونان و روم، مطالعات اسپانیایی و ایتالیایی، تاریخ، زبان­شناسی، مطالعات آسیا و اقیانوس آرام و فلسفه. دپارتمان تاریخ رشته تاریخ دیجیتال را نیز به مجموعه­اش افزوده­است.
  • توسعه انسانی و اجتماعی، که رشته­هایی چون مراقبت از کودک و نوجوان، توسعه جوامع، حل اختلافات، علوم اطلاعاتی حیطه سلامت، مدیریت بومیان، پرستاری، مدیریت دولتی، بهداشت عمومی و سیاست اجتماعی، مطالعات سیاسی و عملی، ابعاد اجتماعی بهداشت و امور اجتماعی را ارئه می­دهد.
  • علوم، که شامل بیوشیمی و میکروبیولوژی، بیولوژی، شیمی، علوم زمین­شناسی و اقیانوس­ها، ریاضیات و استاتیک، عصب شناسی و فیزیک و فضانوردی می­باشد.
  • حقوق

دانشگاه Victoria از دوره­های میان­رشته­ای گرفته تا برنامه­های تحقیقاتی، گزینه­های زیادی در اختیار متقاضیان قرار می­دهد.

مشخصات آکادمیک

پذیرش

پذیرش در دانشگاه Victoria بر اساس سیستم آکادمیک صورت می­گیرد و بازار رقابت در آن داغ است. هر ساله این دانشگاه بیشمار درخواست پذیرش دریافت می­کند و این مقدار خیلی بیشتر از ظرفیت پذیرش آن است. Victoria از این لحاظ جزء برترین­های کانادا است. درخواست­ها بر اساس نمره GPA و مشخصات فردی ارزیابی می­شوند. البته متقاضیان واجد شرایط ممکن است در برنامه­های IB، AP و دیگر برنامه­های بین­المللی نیز پذیرفته شوند. این دانشگاه همچنین مواردی چون بورسیه و کمک هزینه دانشجویی را در اختیار خیل عظیمی از دانشجویان قرار می­دهد.

مراودات بین­المللی

دانشگاه Victoria یکی از جهانی­ترین دانشگاه­های کاناداست و با شمار زیادی از مؤسسات تحقیقاتی مراودات آکادمیک دارد. بر این اساس دانشجویان این دانشگاه به راحتی می­توانند در مؤسسات خارج از کانادا نیز تجربیات تحقیقاتی کسب کنند. کنفرانس­های بین­المللی و برنامه­هایی چون فرصت مطالعاتی نیز از دیگر تسهیلات این دانشگاه است. دانشجویان مقاطع لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه Victoria می­توانند با هم دانشگاهی­های خود به نقاط مختلف جهان سفر کنند. این امکان، جو دانشگاه Victoria را بین­المللی کرده و بار اطلاعاتی این دانشگاه را به شدت بالا برده­است.

دانشگاه Victoria با مؤسسات رده­بالایی چون Sciences Po،  دانشگاه لندن، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه هنگ کنگ، دانشگاه Utrecht و دانشگاه ملی سنگاپور مشارکت دارد.

 

رده­بندی

رده­بندی دانشگاه Victoria
رده­بندی جهانی
301-400 ARWU World
364 QS World
301-350 Times World
272 U.S News& World Repor Global
رده­بندی دانشگاه Victoria در سطح کانادا
13-18 ARWU National
14 QS National
15 Times National
10 U.S News& World Report National
2 Macleans Comprehensive

 

دانشگاه Victoria در چندین رده­بندی در سطح آموزش عالی ارزیابی شده­است. در سال 2018 رده­بندی Academic Ranking of World Universities این دانشگاه را در رتبه 301-400 جهان و 13-18 کانادا قرار داد. همچنین رده­بندی QS World University رتبه 364 جهان و 14 کانادا را به این دانشگاه اختصاص داد. بر اساس رده­بندی Higher Education World University Ranking سال 2019، دانشگاه Victoria در رده 301-350 جهان و 15 کانادا قرار گرفت. در همین سال U.S. News & World Report Best Global University Ranking دانشگاه Victoria را 272 جهان و 10 کانادا معرفی کرد. مجله کانادایی Maclean نیز در ارزیابی خود به این دانشگاه رتبه دوم دانشگاه­های تحقیقاتی کانادا را اعطاء کرد.

این دانشگاه همچنین در رده­بندی­هایی که بر اساس آمار استخدامی فارغ­التحصیلان صورت می­گیرد، مورد ارزیابی قرار گرفته­است. در رده­بندی استخدامی Times Higher Edcation سال 2018، دانشگاه Victoria رتبه 200-250 جهان و 8-9 کانادا را کسب کرد. همچنین QS سال 2019 به این دانشگاه رتبه 301-500 جهان و 10-17 کانادا را اعطاء کرد.

تحقیقات

در سال 2018 منابع اطلاعاتی، دانشگاه Victoria را بهترین دانشگاه تحقیقاتی قرن 19 با جذب سرمایه تحقیقاتی 114,922 میلیون دلار و درآمد تحقیقاتی 170,000 دلار به ازای هر عضو هیئت علمی خود در سال 2017 نامیدند.

عملکرد تحقیقاتی دانشگاه Victoria در چندین رده­بندی دانشگاهی در بستر کتاب­شناسی که بر اساس تأثیر یک دانشگاه بر انتشارات علمی صورت می­گیرد مورد ارزیابی قرار گرفته­است. در سال 2018 Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities به دانشگاه Victoria رتبه 372 جهان و 16 کانادا را اختصاص داد. همچنین University Ranking by Academic Performance سال تحصیلی 2018-2019  این دانشگاه را در جایگاه 370 جهان و 17 کانادا قرار داد.

  • ایستگاه تحقیقاتی Bamfield Marine

این مرکز که در ساحل غربی ونکوور قرار دارد با دانشگاه­هایی چون British Columbia، Simon Fraser، Alberta و Calgary در امر تحقیقات مشارکت دارد. دانشجویان کارشناسی دانشگاه Victoria به کلیه منابع آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه­ها دسترسی دارند.

  • SEOS Oceanic Vessel

در سال 2011 دانشگاه Victoria طی همکاری که با دولت استانی داشت، اقدام به خرید منطقه Ocean vessel کرد تا بتواند کاوشگری در عمق دریا و تحقیقات زیستی خود را در این منطقه به راه بیندازد. این آزمایشگاه شناور در حال حاضر در حال توسعه و ارتقاء می­باشد.

  • VENUS/NEPTUNE

مدرسه علوم زمین­شناسی و اقیانوس­ها میزبان مؤسسات تحقیقاتی VENUS  و NEPTUNE که در زمینه بررسی تغییرات جو، اقیانوس­ها و آب و هوا فعالیت می­کنند، می­باشد.

  • مرکز حقوق

این مرکز که در منطقه Greater Victoria واقع شده­است، در مسائل حقوقی حوزه British Columbia فعالیت می­کند. مرکز حقوق Uvic تنها برنامه تحصیلی تمام­وقت این حیطه است که توسط مدرسه حقوق کانادا ارائه می،شود. این رشته بر تئوری حقوقی و مهارت، خدمات اجتماعی که برای دانشجویان برنامه آموزشی و فرصت­های علمی منحصر به فردی را فراهم می­کند، تأکید دارد.

  • Vancouver Island Technology Park (VITP)

این بخش که در منطقه Greater Victoria واقع شده­است، دارای 35 هکتار تأسیسات تحقیقاتی می­باشد. این مرکز بزرگترین مرکز فناوری دانشگاهی در کل استان British Columbia به حساب می­آید. فرصت کار کردن با کمپانی­های بزرگ و کسب تجربیات و فرصت­های تحقیقاتی با ارزش از دیگر خدمات این مجموعه است.VIPT  به مواردی چون سوخت سلولی، رسانه­های جدید، بی­سیم و علوم زیستی و تحقیقات زیست فناوری می­پردازد. Uvic Genome BC Proteomics Centre و شماری دیگر از مؤسسات تحقیقاتی وابسته به VIPT می­باشند. Capital Regional District نیز یک کانال تبلیغاتی مهم در زمینه کمپانی­های تبلیغاتی می­باشد.

فرهنگ و زندگی دانشجویی

زندگی دانشجویی

انجمن­های خواهری و برادری فراوانی در دانشگاه Victoria وجود دارد. سال­ها قبل دانشجویان این دانشگاه اقدام به تشکیل یک انجمن برادری، دو انجمن خواهری و کلوپ­های non-profit کردند. اگرچه این انجمن­ها ارتباط مستقیمی با خود دانشگاه نداشتند، اما تعاملاتی در این مابین صورت می­گرفت.

انجمن­های خواهری و برادری دانشگاه Victoria به قرار زیر است:

  • انجمن برادری بین­المللی Delta Kappa Epsilon که در سال 2010 تشکیل شد، اکنون بیش از 150 عضو دارد.
  • انجمن خواهری بین­المللی Kappa Beta Gamma که در سال 2011 افتتاح شد و اکنون بیش از 100 عضو دارد.
  • انجمن خواهری داخلی Alpha Chi Theta که در سال 2013 تشکیل شده­است و اکنون 55 عضو دارد.
  • انجمن omega که در سال 1961 تأسیس شده­است.

ایستگاه رادیویی

CFUV ایستگاه رادیویی پردیس دانشگاه Victoria است. این رادیو در طول موج 101.9  برای منطقه Greater Victoria و 104.3 برای Vancouver Island و همچنین برای خیلی از مناطق چون Lower Mainland و Washington State قابل دریافت است.

این رادیو با روزنامه Marlet همکاری می­کند و انجمن طرفدارانی در Victoria دارد. خیلی از برترین خبرگزاری­های کانادا با CFUV همکاری دارند. فعالیت این رادیو سطح پردیس را بالا برده­است.

روزنامه دانشجویی

قدیمی­ترین و شناخته­ شده­ترین روزنامه دانشجویی دانشگاه Victoria روزنامه Martlet (به معنی پرستو) می­باشد، که در سال 1948 شروع به کار کرده­است. این روزنامه کل پردیس و منطقه Greater Victoria را پوشش می­دهد. روزنامه Martlet در ابتدا توسط دانشجویان تأمین هزینه می­شد. این روزنامه تنها روزنامه دانشجویی مستقل Victoria به حساب می­آید و در نتیجه یکی از اندک نشریاتی است که منابع دانشگاه و انجمن­های دانشجویی UVSS را در اختیار دارد.

در حال حاضر این روزنامه در کافی شاپ­ها، سالن­های تئاتر، ادارات، چهارراه­ها و حتی سوپر مارکت-های شهر Victoria به راحتی یافت می­شود. در سال­های اخیر این روزنامه مطالبی در مورد UVSS و پروژه­های Uvic، فعالیت­های دانشجویی Uvic، سیاست­های مخالف خشونت­های جنسی، Starbucks در پردیس­ها، مسائل دپارتمان­های Uvic، مسائل دانشجویان بین­المللی، گروه­های دانشجویی، تبعیضات و تبعیضات نژادی، ارائه داده­است.

فعالیت این روزنامه به چاپ فیزیکی محدود نمی­شود بلکه در فضای مجازی نیز فعال است. بیش از 5000 نسخه و 3500 فالوور در توییتر و 1700 فالوور در فیس بوک این روزنامه را دنبال می­کنند. www.martlet.ca سالانه به طور متوسط 30000 عضو از طریق سرچ در وب و 17000 عضو از طریف کانال­های شبکه اجتماعی می­گیرد. عنوان های این روزنامه از بزرگترین نشریات کانادایی نظیر CBC، CTV News، Times Colonist و Chek News انتخاب می­شوند.

سنت­ها، شعار و افسانه دانشگاه

Cadborosaurus یک مار دریایی افسانه­ای است که شایعه شده است در خلیج Cadboro در منطقه ساحلی اقیانوس آرام در امریکای شمالی و مجاور یا دانشگاه Victoria زندگی می­کند. این مار که آن را Caddy نیز صدا می­کنند، مورد علاقه دانشجویان است.

ترانه جنگی

در میان ترانه­هایی که در رویدادهای اجتماعی مختلف خوانده می­شود، ترانه “Rack and Ruin” از زمان تأسیس دانشگاه Victoria شنیده می­شده­است.

باغ­های Finnerty  

مجموعه باغ­هایی که در پردیس دانشگاه Victoria وجود دارد، محلی برای آسایش دانشجویان، اساتید و کارمندان محسوب می­شود. این باغ­ها دارای پوشش گیاهی ساحل غربی است و توسط خیریه Friends of Finerty پرورش یافته­است. این باغ پر از تالاب و گل و گیاهان خزنده، در نزدیکی مرکز Multi-Faith واقع شده­است.

کلوپ­های دانشگاه

کلوپ­ خصوص دانشگاه Victoria در داخل پردیس این دانشگاه واقع شده­است. اساتید، کارمندان و دانشجویان همگی اعضای این کلوپ هستند و براحتی می­توانند از سالن­های غذاخوری، سالن جلسات و دیگر تسهیلات این کلوپ بهره ببرند. فارغ­التحصیلان این دانشگاه نیز همین امکان را دارند. کارکنان کترینگ علاوه بر وعده شام در جشن­های سالانه مانند تعطیلات Roast Pig میزبان اعضای دانشگاه هستند.

این کلوپ در 16 مارچ سال 1982 افتتاح شد.  ساختمان کلوپ که توسط درختان احاطه شده­است در منطقه­ای جنگلی قرار گرفته­است. تصویر شگفت­انگیز گل­ها و درخت­های پر از شکوفه این منطقه در دریاچه­ای که در آن نزدیکی قرار دارد، بسیار دلفریب است.

انجمن دانشجویان لیسانس دانشگاه Victoria

انجمن دانشجویی دانشگاه Victoria یا همان UVSS دومین انجمن دانشجویی بزرگ استان British Columbia است و فعالیت­های دانشجویان و رویدادها را سازماندهی می­کند. رئیس این انجمن توسط دانشجویان انتخاب می­شود. این انجمن به عنوان یک سازمان مولتی میلیون دلاری از بزرگترین انجمن­های دانشجویی کانادا محسوب می­شود. UVSS همچنین با دولت محلی، سازمان بهداشت و بیمه­های درمانی دانشجویی به نفع دانشجویان همکاری می­کند.

در سال 2014، این انجمن دچار جهش مهمی در فعالیت­هایش شد. همچنین در سال 2015 نیز دانشگاه این انجمن را توسعه داد و ظرفیتش را دو برابر کرد. در سال 2016 دانشگاه طرح ساخت ساختمان جدید با پتانسیل کافی برای پوشش دهی تعداد رو به افزایش دانشجویان اجرا کرد.

انجمن دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه Victoria یا همان GSS

دانشگاه Victoria یکی از برترین دانشگاه­های کشور از نظر درصد دانشجویان فوق لیسانس و دکترا می­باشد. انجمن GSS خدمات و حمایت­های آکادمیک خود را به بیش از 3000 دانشجوی فوق لیسانس ارائه می­دهد. خدمات این انجمن شامل رستوران Grad House، درمان و دندان­پزشکی، و حمایت مالی از رویدادهای دانشجویی و کاهش مبلغ حق عضویت در Victoria Car Share Co—oerative می­باشد.
نویسنده: پیام پاک مهر


فرم های ارزیابی رایگان

Photo Credit : smapse.com

error: Content is protected !!