دانشگاه Montreal

فهرست مطالب

دانشگاه Montreal

دانشگاه Montreal یک دانشگاه تحقیقاتی فرانسوی زبان است ،که در شهر Montral استان Quebec کانادا قرار دارد. پردیس اصلی این دانشگاه در شمالی ترین بخش Mount Royal  در Outremont و Cote-des-Neiges واقع شده است. در این دانشگاه 13 دانشکده، 60 دپارتمان و 2 مدرسه وابسته: Polytechnique Montreal (مدرسه مهندسی که سابق Ecole Polytechnique de Montreal نام داشت) و HEC Montreal (مدرسه کسب و کار ) وجود دارد. بیش از 650 رشته تحصیلی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و 71 رشته پایه دکترا در این دانشگاه ارائه می شود.

در سال 1878 دانشگاه Montreal در ابتدا به عنوان یک پردیس راه دور برای دانشگاه Laval تأسیس شد. اما در سال 1919 با صدور مجوز از طرف پاپ و در سال 1920 با صدور مجوز از طرف دولت استانی، این پردیس مستقل شد. در سال 1942 این مؤسسه از Quarter Latin به مکان فعلی اش در Mount Royal منتقل شد. در سال 1967 این مؤسسه با صدور مجوز استانی دیگری به یک مؤسسه سکولار تبدیل شد.

بیش از 34335 دانشجوی لیسانس و 11925 دانشجوی مقاطع بالاتر از این مؤسسه فارغ التحصیل شده اند. فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه Montreal در کانادا و سراسر جهان در پست های دولتی و دانشگاهی خدمت می کنند و یا جزء مدیران ارشد دنیای کسب و کار هستند.

تاریخچه

دانشگاه Montreal در سال 1878 به عنوان شعبه ای از دانشگاه Laval در Quebec City تأسیس شد. اما اسقف اعظم Montreal به دنبال افتتاح یک دانشگاه مستقل در این منطقه بود. پس از آن شخصیت های علمی و آموزشی منطقه اقدام به تأسیس مدرسه داروسازی Montreal در سال 1876 و مدرسه پزشکی Montreal در سال 1843 کردند.

در سال 1889 واتیکان مجوز صدور مدرک را به طور مستقل به این دانشگاه اعطاء کرد. با این وجود تا 8 می سال 1919 که مجوز پاپ Benedict XV صادر نشد، این مؤسسه به طور کامل به دانشگاه تبدیل نشد. پس از آن نام مؤسسه به دانشگاه کاتولیک Montreal تغییر کرد. در 14 فوریه سال 1920 مجوز استانی این دانشگاه نیز صادر شد.

دانشگاه Montreal که در آن زمان در Old Montreal قرار داشت، کارش را با کمتر از 100 دانشجو در 3 دانشکده خود آغاز کرد. دانشکده های دانشگاه Montreal در آن زمان شامل؛ دانشکده الهیات (در Grand Seminaire de Montreal)، دانشکده حقوق (در Society of Saint Sulpice) و دانشکده پزشکی (در Chateau Ramezay) بودند.

در آن زمان بیشتر مؤسسات آموزشی در Quebec از روش های آموزشی کلاسیک استفاده می کردند، اما دوره های لیسانس در دانشگاه Montreal با روش آموزشی امریکایی-آلمانی برگزار می شد. همین موضوع دانشگاه را مجبور به افتتاح مؤسسه آموزشی آمادگی جهت همسان سازی سطح آموزشی دانشجویان در سال 1887 کرد. این مؤسسه که دانشکده هنر نام گرفت تا سال 1972 مورد استفاده قرار می گرفت و در واقع نمونه اولیه سیستم CEGEP کنونی Quebec بود.

اولین مدرسه وابسته به دانشگاه Montreal، مدرسه Ecole Polytechnique (مدرسه مهندسی) بود که در سال 1873 تأسیس شد و در سال 1887 به این دانشگاه پیوست. دومین مدرسه وابسته به این دانشگاه نیز Ecole des Hautes Etudes Commerciales (مدرسه کسب و کار) یا به اختصار HEC بود، که در سال 1907 تأسیس و در سال 1915 به دانشگاه Montreal ملحق شد. در سال 1907 دانشگاه Montreal اولین مدرسه فرانسوی زبان معماری خود را در کانادا و با نام Ecole Polytechnique افتتاح کرد.

 

 

پردیس Campus

پردیس اصلی دانشگاه Montreal در دامنه شمالی Mount Royal در بخش های Outremont و Cote des Neiges واقع شده است. Landmark Pavilion Roger Gaurdy که تا سال 2003 با عنوان Pavillon Principal شناخته می شد از اقصی نقاط اطراف پردیس قابل مشاهده است و این به خاطر برج های باشکوهش می باشد. این بنا توسط معمار مشهور Ernest Cormier و با سبک Art Deco و International Style ساخته شده است. در 14 سپتامبر 1954 نشان سلطنتی یادبود فارغ التحصیلانی که در جنگ جهانی دوم کشته شده اند در این پردیس نصب شد. در نوامبر سال 1963 یک نشان یادبود نیز به افتخار اعضای این دانشگاه که در جنگ جهانی اول و دوم و جنگ کره خدمت کرده اند نصب شد. پردیس Mont-Royal Campus توسط ایستگاه های Cote_des_Neiges، Universite_de_Montreal و Edouard_Montpetit metro خدمات رسانی می شود.

جدای از پردیس اصلی Mont-Royal Campus، دانشگاه 5 تأسیسات دیگر در Terrebonne، Laval، Longueuil، Saint-Hyacinthe و Mauricie دارد. پردیسی که در Laval قرار دارد در سال 2006 افتتاح شده است. این اولین پردیس دانشگاه در Laval است و در واقع در نزدیکی ایستگاه متروی Montmorency و روبروی College Montmorency قرار دارد. در اکتبر سال 2009 دانشگاه اعلام کرد که پردیس راه دور Laval را به یک مجتمع 6 طبقه وسعت می بخشد. پردیس Mauricie در شهر Trois_Rivieres که به خاطر وابستگی اش به دانشگاه Universite du Quebec a Trois-Rivieres (UQTR) شناخته می شود در زمینه پزشکی فعالیت می کند. دانشگاه Montreal به منظور حل معظل کمبود فضا در پردیس اصلی، قصد دارد که پردیس جدیدی را در Outremont افتتاح کند.

Centre Hospitalier de lUniversite de Montral (CHUM) و Centre Hospitalier Universitaire Sainte-Justine دو بیمارستان آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه Montreal هستند که با مؤسساتی چون Institute Universitaire de geriatrie de Montreal، Montreal Heart Institute، Hopital Sacre-Coeur و Hopital Maisonneuve-Rosemont همکاری دارند. نشانی با متن Universite Laval de Montral در Hopital General Canadien NO. 6 از سال 1916 تا 1920 توسط آقای Louis de Gonzague Beaubien نصب شده است.

در میان این ساختمان ها یک مرکز رشد با نام J-Armand-Bombardier نیز توسط دانشگاه Montreal و Polytechnique Montreal تأسیس شده است. این مرکز که بخشی از پردیس Montreal  محسوب می شود، در پاییز سال 2004 و در جهت همکاری با مجموعه کمپانی های R&D_intensive و تأمین زیرسازهای این حوزه افتتاح شد.

این مرکز به مشارکت بخش صنعتی و آکادمیک و همچنین ایجاد کارآفرینی در این زمینه کمک می کند. از زمان تأسیس این مرکز رشد تا کنون بیش از 15 کمپانی که عمدتاً در حیطه بیومدیکال (Cuttle Pharmaceutical، Angiotech، Siegfried، Haemacure)، پلیمر و روکش سطحی (Solaris Chem، Cerestech، Nanomextrix، Novaplasma)، اپتیک و فوتونیک (Photon etc، Castor Optics، Thorlabs، Genia Photonics) و امنیت IT (ESET، Urqui) فعالیت دارند، با این مجموعه همکاری کرده اند.

 

آکادمیک

دانشگاه Montreal که به عنوان یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی شناخته می شود، عضوی از انجمن دانشگاه ها و کالج های کاناداست. دانشجویان دوره لیسانس اکثریت 74 درصدی این دانشگاه را تشکیل می دهند در حالیکه، دانشجویان فوق لیسانس 24 درصد کل دانشجویان Montreal  را شامل می شوند. دانشگاه Montreal در حال حاضر 66768 دانشجو (شامل دانشجویان مؤسسات وابسته HEC Montreal و Polytechnique Montreal) دارد. بیش از 9500 دانشجوی دانشگاه Montreal دانشجویان بین المللی هستند و 8000 دانشجوی دیگر اقامت دائم کانادا را دارند. از 1 ژوئن سال 2010 تا 31 می سال 2011 دانشگاه تعداد 7012 مدرک لیسانس، 461 مدرک دکترا و 3893 مدرک فوق لیسانس ارائه کرده است.

بسته به نوع شهروندی دانشجویان، آنها می توانند از کمک هزینه دانشجویی تحت نظر وزارت آموزش، تفریح و ورزش و همچنین سازمان وام و ضمانت دانشجویی کانادا بهره مند شوند. ادراه امور مالی دانشگاه Montreal در همه زمینه های مالی، رابطی بین دانشجو و دولت Quebec به حساب می آید. این کمک هزینه ها به صورت وام دانشجویی، ضمانت، بورسیه، سهمیه دانشگاهی و برنامه های کاری می باشد.

 

رده بندی

رده بندی دانشگاه Montreal
رده بندی جهانی
ARWU World 101-105
QS World 137
Times World 90
Times Employability 37
U.S News & World Report Global 136
رده بندی در سطح کانادا
ARWU National 5-6
QS National 5
Times National 5
U.S News& World Report National 5
Macleans Medical/Doctoral 10

 

دانشگاه Montreal در سال 2018 بر اساس Academic Ranking of World Universities (ARWU) موفق به کسب رتبه 101 تا 105 جهان و 5 تا 6 کانادا شد. در سال 2019 رده بندی Times Higher Education World University نیز به این دانشگاه رتبه 90 جهان و 5 کانادا را اختصاص داد. QS World University Ranking سال 2020 به دانشگاه Montreal رتبه 137 جهان و 5 کانادا را اعطاء کرد. بر طبق U.S News & World Report سال 2019 دانشگاه Montreal در جایگاه 136 جهان و 5 کانادا قرار گرفت. همچنین مجله Maclean در سال 2019 به این دانشگاه جایگاه 10 دانشگاه های پزشکی کانادا را اختصاص داد.

دانشگاه Montreal  بر اساس میزان فارغ التحصیلانی که جذب بازار کار شده اند نیز رده بندی شده است. بر اساس رده بندی استخدامی دانشجویان QS سال 2019، این دانشگاه در رده 151 تا 160 جهان و 9 کانادا قرار گرفته است. همچنین بر طبق Times Education global Employability سال 2019 دانشگاه Montreal در جایگاه 37 جهان و 3 جهان قرار گرفت.

 

زندگی دانشجویی

دو انجمن اصلی شامل؛ دانشگاه Montreal با نام های Federation des associations etudiantes du campus de lUniversite de Montreal (FAECUM) که دانشجویان دوره لیسانس و فوق لیسانس تمام وقت را پوشش می دهد و انجمن Association Etudiante de la Maitrise et du Doctorat de HEC Montreal (AEMD) که مختص اعضایی است که در HEC Montreal پذیرفته شده اند، است. FAECUM در سال 1989 و زمانیکه Federation etudiante universitaire du Quebec (FEUQ) افتتاح شده بود، تأسیس شد. این انجمن اکنون بزرگترین انجمن دانشجویی Quebec می باشد. دیگر انجمن ها و سازمان های دانشجویی در پردیس دانشگاه Montreal در طیف وسیعی از زمینه ها نظیر مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و علمی وجود دارد. FAECUM در حال حاضر دارای 82 سازمان و باشگاه دانشجویی است. 4 انجمن خواهری و برادری نیز با نام های Sigma Theta Pi، NU Delta Mu، Zeta Lambda Zeta و Eta Psi Delta در این دانشگاه فعالیت می کنند.

 

نویسنده: پیام پاک مهر


فرم های ارزیابی رایگان

Photo Credit : umontreal.ca

error: Content is protected !!