جزئیات کامل در مورد دانشگاه رایرسن

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم جزئیات کامل در مورد دانشگاه رایرسن را شرح دهیم.دانشگاه رايرسن، يک دانشگاه تحقيقاتی دولتی درتورنتو، استان انتاريو­­ی کانادا است. پردیس دانشگاهی در يکی از شلوغ­ترين تقاطع­ ها در مرکز شهر تورنتو، تقاطع يانگ-دانداس قرار گرفته­ است.

بيشتر ساختمان­های آن در بلوک­های شمال شرقی تقاطع يانگ-دانداس در  تورنتو گاردن قرار دارند. دانشکده­ی بازرگانی رايرسن، دانشکده ­ی مديريت تد راجرز، در انتهای جنوب غربی تقاطع يانگ-دانداس، واقع شده در خيابان بی، حدوداً در شمال منطقه اقتصادی تورنتو و چسبيده به مرکز خريد ايتون قرار دارد. اين دانشگاه در سال­های اخير با ساختمان­ های جديدی همچون مرکز ورزشی متامی، در محدوده­ی مپل ليف گاردن قديمی، جايگاه سابق مپل ليف گاردن، به طور قابل توجهی گسترش يافته است. بخش خدمات اداری دانشگاه نيز در شماره يک دانداس و شماره 495 خيابان يانگ واقع شده است. اين دانشگاه 39000 دانشجوی دوره کاردانی ،2600 دانشجوی کارشناسی و 12000 دانشجوی تحصيلات تکميلی دارد. رايرسن در رده بندی پذیرش دانشجويان در انتاريو چهارم و در کانادا، دهم است.

دانشگاه رايرسن بزرگترين میزبان دانشجويان کاردانی دانشکده بازرگانی، دانشکده مديريت تد راجرز و سومين اقامتگاه بزرگ دانشجويان کاردانی دانشکده مهندسی، دانشکده مهندسی و علوم معماری، دانشکده هنر، دانشکده ارتباطات و طراحی، دانشکده خدمات اجتماعی و دانشکده علوم است.

این دانشگاه، اخيراً به تصویب انجمن حقوقی کانادا درآمده است. دانشگاه، در جهت استقرار عدالت اجتماعی و نوآوری متمرکز بر دانشکده حقوق فعاليت می­کند. همچنین بعنوان سومين دانشکده حقوق در تورنتو، بعد از اسگود يورک و حقوق دانشگاه تورنتو مطرح شده است.

علاوه بر ارائه دوره­ های تمام وقت و پاره ­وقت کاردانی و کارشناسی با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دانشگاه همچنين دوره­ های پاره ­وقت آموزش از راه دور و گواهينامه­ هايی از طريق دانشکده تحصيلات تکميلی جی ريموند چنگ را ارائه می­دهد.

 تاريخچه

در سال 1852 در مرکز پردیس اصلی کنونی دانشگاه، ايگرتون رايرسن در ميدان تاريخی سنت جيمز، اولين مرکز آموزش معلمان انتاريو، دانشکده تورنتو نرمال را تأسيس کرد. همچنين دانشکده به  دپارتمان آموزش و موزه تاريخ طبيعی و هنرهای زيبا تبديل و موزه­ی سلطنتی انتاريو شد. در محل مورد نظر از ميان استفاده­ های آموزشی متنوعی که قبلاً داشت، يک آزمايشگاه کشاورزی موجب تشکيل کالج کشاورزی انتاريو و دانشگاه گوئلف سنت جيمز اسکوير، هم نام بنيانگذار اصلی آن شد.

دانشگاه رایرسن

ايگرتون رايرسن يکی از مدرسان، سياستمداران و متديست­های برجسته بود. او بعنوان پدر سيستم مدارس دولتی انتاريو شناخته می­شود. او همچنين بنيانگذار اولين شرکت انتشاراتی در کانادا در سال 1829 است. خانه نشر و کتاب متديست که در سال 1919 به راينر پرس تغيير نام داد و امروز بخشی از مک گرو هيل رايرسن است، يک ناشر کانادايی کتاب­های آموزشی و حرفه­ ای است، که هنوز هم نام ايگرتون رايرسن را برای کاربران خود به همراه دارد.

 دانشکده مديريت تد راجرز   Ted Rogers School of Management

دانشکده مديريت تد راجرز (TRSM) يک دانشکده بازرگانی است، که از انجمن دانشکده­ های پيشرفته بازرگانی (AACSB) اعتبار می­گيرد؛ که در خيابان بی در نزديکی منطقه اقتصادی تورنتو واقع شده است. TRSM برنامه­ های مختلفی را در انواع رشته ­های تجاری ارائه می­دهد. اين مدرسه بيشترين کاردانی مديريت با چندين رشته مختلف درکانادا را دارد. مدرسه­ی کارشناسی بازرگانی، در مقطع کاردانی (BComm) به موارد زير گروه بندی می­شوند:

حسابداری و مالی

  • مديريت کسب­ و­ کار
  • مديريت فناوری کسب­ و­ کار
  • مديريت هتلداری و گردشگری
  • مديريت خرده فروشی

دانشکده مديريت تد راجرز بعنوان پيشرو در آموزش کارآفرينی در کانادا شناخته شده است و  دانشگاه کارآفرينی رايرسن که يکی از بزرگترين برگزارکننده­ گان برنامه­ های کارآفرينی در کاناداست، در آن جای دارد.

تحقیقات در مقطع کارشناسی شامل يک MBA با تمرکز جهانی و يک MBA مديريت فناوری و نوآوری است. دانشکده همچنين مدرک کارشناسی ارشد علوم مديريت (MScM) در مديريت تکنولوژی و نوآوری ارائه می­دهد. ميزان پذيرش مديريت دانشکده مديريت تدراجرز 25 درصد است، که طبق گزارش فايننشال پست در مارس 2012 از ميان 39 برگزارکننده برنامه آموزشی دومين از آخر، رتبه بندی  شده است.

در سال تحصيلی 2010-2009 رايرسن دو رشته جديد را برای برنامه مديريت بازرگانی معرفی کرد: قانون و کسب­و­کار، و مطالعات جهانی مديريت. مطالعات عمده­ی جهانی مديريت جانشينی برای مديريت عمده، آخرين ارائه در سال 2011-2010، است.

در پاييز 2013 دانشکده مديريت تد راجرز يک مدرسه حسابداری و مالی جديد را راه اندازی کرد. رشته­ی حسابداری و امورمالی منحصراً از دانشکده حسابداری و مالی ارائه می­شود و ديگر از مديريت کسب­ و­کار قابل ارائه نيست.

مدرسه تد راجرز

برنامه ­های بازرگانی که در محوطه­ی ساختمان دانشکده بازرگانی واقع شده است، پس از کمک مالی 15 ميليون دلاری به محلی با امکانات جديد منتقل شد. مدرسه در بخش جديدی از مرکزخريد ايتون تورنتو در گوشه­ ی جنوب شرقی خيابان­های بی و دانداس قرار دارد. اين مدرسه سه طبقه از نه طبقه را اشغال می­کند (دو طبقه برای استفاده­ی جزئی با يک طبقه پارکينگ برای طبقه­ های باقيمانده). استفاده­ی تجاری دانشکده رايرسن در همان ساختمان، بعنوان يک راه حل ابتکاری برای دانشگاه در مرکز شهر ستايش شده است.

 دانشکده هنر

دانشکده هنر شامل يازده حوزه­ی علوم انسانی و علوم اجتماعی (از زمستان 2018) است و نقش بسزايی در دانشگاه ايفا می­کند. دانشکده اين رشته ­ها را ارائه می­دهد:

  • رشته­ های تحصيلی در سطوح کارشناسی­ ارشد و دکترا، که دارای بخش عظيم بورس تحصيلی، تحقيق، نوآوری و تجزيه­ و ­تحليل بحران است.
  • آموزش عالی مبتنی بر هنر از طريق دوره­ های مطالعات ليبرال که در طی برنامه کارشناسی رايرسن، از روزنامه ­نگاری تا مهندسی مجزا می­شود. مطالعات ليبرال هوش وذهن دانشجويان را به چالش می­کشد و توانايی آنها را برای تفکر انتقادی و تطبيق با سرعت و شتاب تغيير جهان امروز پرورش می­دهد.

گروه­ های دانشکده هنر:

  • هنر و مطالعات معاصر
  • اقتصاد
  • جرم شناسی
  • انگليسی
  • مطالعات جغرافيا و محيط زيست
  • تاريخ
  • زبان­ها،ادبيات­ها و فرهنگ­ها
  • فلسفه
  • سياست و مديريت دولتی
  • روانشناسی
  • جامعه شناسی

دانشکده ارتباطات و طراحی

دانشکده ارتباطات و طراحی از 9 کالج تشکيل شده است، که در مجموع 13 دوره کارشناسی و 7 دوره تحصيلات تکميلی دارد.

مدرسه­ های دانشکده ارتباطات و طراحی

  • مدرسه رسانه RTA
  • مدرسه طراحی داخلی
  • مدرسه مديريت ارتباطات گرافيک
  • مدرسه روزنامه نگاری
  • مدرسه اجرا
  • مدرسه هنرهای تصويری
  • مدرسه مد
  • مدرسه ارتباطات حرفه­ای
  • مدرسه صنايع خلاقانه

دوره­ های تحصيلات تکميلی شامل دکترا و دوره­ های MA در ارتباطات و فرهنگ (مرتبط با دانشگاه يورک) و مدرک کارشناسی ارشد در رسانه­ های مستند، روزنامه نگاری، توليد رسانه، حفظ عکاسی و مديريت مجموعه و ارتباطات حرفه­ای است. دانشکده همچنين دارای گالری و موزه و مرکز تصويری رايرسن است.

دانشگاه خدمات اجتماعی

دانشگاه خدمات اجتماعی رايرسن برنامه ­های چندگانه­ی تربيتی درمورد سلامتی، مطالعات دوران کودکی، عدالت اجتماعی و توسعه اجتماعی ارائه می­دهد. اين دانشکده دوره ­های سلامتی و بهداشت را تحت نظر دانشکده بهداشت عمومی و حرفه­ای با هم ادغام می­کند. مدرسه سلامت عمومی و تخصصی (SOPHe) پيشتاز در آموزش پيشگيری از آسيب و بيماری است. دانشگاه رايرسن تنها دانشگاهی است، که رشته ­ی تحصيلی درمورد بهداشت و ايمنی در انتاريو ارائه می­دهد. گواهی آموزشی سلامتی و ايمنی از طريق آموزش مداوم دانشکده چانگ تکميل می­شود.

دانشگاه رایرسن

دانشکده همچنين شامل دوره ­های آموزشی مامايی (MEP) است، که در سال 2013 بيستمين سالگرد تأسيس خود را جشن گرفته است. سايت ام ای پی رايرسن بخشی از بزرگترين کنسرسيوم (ائتلاف با بخش خواهران دانشگاه لورنتيان و دانشگاه مک مستر) در نوع خود در کانادا می­باشد.

با حفظ نام تجاری رايرسن، با تمرکز بر آموزش حرفه­ای، دانشجويان با مدرسان مختلف، سرپرستان و متخصصان حرفه­ای مشارکت می­کنند، تا اطمينان حاصل شود که علاوه بر دستورالعمل­های نظری که معمولاً درکلاس درس ارائه می­شود، تجربه­ای حرفه­ای ارائه شده باشد.

دانشگاه، شامل دانشکده بزرگ پرستاری است؛ که در سال 2008 به افتخار دافن کاکول، مادر جک کاکول اهدا کننده، و پرستاری که داوطبانه با جانبازان جنگ جهانی دوم به افريقای جنوبی بازگشت، نام­گذاری شده است.

همچنين شامل دانشکده برنامه­ ريزی شهری و منطقه­ ای است. دوره­ های ارائه شده­ ی کاردانی و کارشناسی، توسط مؤسسه برنامه ­ريزی حرفه­ای انتاريو به رسميت شناخته شده است.

دانشکده مهندسی و علوم معماری

دانشکده مهندسی و علوم معماری رايرسن ( قبلاً دانشکده مهندسی، معماری و علوم ) با بيش از 4000 دانشجوی کاردانی در 9 رشته (با درنظر گرفتن گرايش­ها و تخصص، 19 رشته) و بيش از 500 دانشجوی کارشناس در 15 رشته ارشد و 5 رشته دکترا، يکی از بزرگترين دانشکده­ های مهندسی در کانادا است. آزمايشگاه محاسبات هوا فضای رايرسن برای آزمايشگاه مجازی محاسبات با کارايي بالا برای منطقه­ ی تورنتو نقطه­ ی عطفی است. HPCVL يک شبکه­ ی محاسباتی با سرعت بالاست، که بعنوان يک سوپر کامپيوتر مجازی برای فراهم آوردن قدرت محاسباتی فشرده، برای حل مشکلات پيچيده در مهندسی و رشته ­های ديگر عمل می­کند.

بخش علوم معماری دانشگاه رايرسن که توسط معمار برجسته­ ی کانادايی، رونالد تام طراحی شده است، در ساختمان شماره 325 خيابان کليسا واقع شده است، که در آن يک برنامه­ ی مدون تحصيلی معماری در سطح ليسانس و استادی توسط هيئت صدور گواهينامه معماری کانادايی ارائه می­شود.

مرکز محاسبات و مهندسی در سپتامبر 2004 افتتاح شد و علم، فناوری و تجهيزات تحقيقاتی مدرن کل اين ساختمان را در مرکز شهر تورنتو پوشش داد. اين ساختمان در نوامبر 2005 به مرکز محاسبه و مهندسی جرج وری تبديل شد. پژوهشگران رايرسن در رشته­ های مهندسی و علمی جايزه  معتبر تحقيقات برتر (PERA) ، صندلی­ های تحقيقاتی کانادا و صندلی­های تحقيقات صنعتیNSERC  را به دست آورده اند. دوره آموزشی مهندسی زيست پزشکی در رايرسن در پاييز 2008 برای اولين بار در کانادا آغاز شد.

هيئت علمی، مرکز انرژی شهری (CUE) را اداره می­کنند (با حمايتHydro one,Ontorio Power Authority وTorento Hydro). اين مرکز بر روی تحقيقات انرژی و چالش­های انرژی شهری تمرکز دارد.

دانشکده علوم

در 29  ژوئن 2011، دانشگاه اعلام کرد که تأسیس دانشکده ­ی علوم بطور ملی تصويب شده است، (جديدترين دانشگاه در رايرسن در حدود 40 سال). دانشکده علوم از چهار بخش پايه، شيمی و زيست شناسی، فيزيک، رياضيات و علوم کامپيوتر تشکيل شده است.

دانشکده علوم دانشگاه رايرسن دارای مدرک ليسانس علوم (BSC) در رشته­ های رياضيات کاربردی، زيست شناسی، علوم زيست پزشکی، شيمی، علوم رايانه، رياضيات مالی و فيزيک پزشکی است. مطالعات کارشناسی شامل حوزه­ های مطالعات بيومولکولی، بيومديکال، محاسباتی و رياضياتی است.

تحصيلات پيوسته

هسليپ هاوس  heaslip house

مدرسه­ ی جی.ريموند چانگ مسئوليت تحصيلات پيوسته در دانشگاه رايرسن را دارد که دوره ­های گواهينامه­دار، اعتبارات در سطح­های مختلف و جذابی را ارائه می­دهد. اين دانشکده با بيش از 66000 پذیرش سالانه در سال 2017-2016 يکی از بزرگترين ارائه دهندگان خدمات آموزش بزرگسالان مبتنی بر دانشگاه در کانادا شد.

DMZ

اين دانشکده، محلی برای پرورش استارتاپ­ های رايرسن و سراسر جهان است، که از زمان آغاز فعاليت خود در سال 2010 بيش از 300 استارتاپ را گسترش داده است و دارای برنامه ی مدون اختصاصی ديجيتال و برنامه ­ی فلوشيپ برای ايجاد و بيان مهارت­ها است. در آوريل 2015، در پنجمين سال تأسيس DMZ نام آن از منطقه­ ی رسانه ­ی ديجيتال به DMZ مختصر شد.

DMZ در دانشگاه رايرسن به عنوان برترين دانشگاه آموزشی در جهان و برترين دانشگاه امريکای شمالی توسط يو بی آی گلوبال انتخاب شده است.

پردیس دانشگاهی (campus)

ميدان رايرسن

هسته­ ی مرکزی رايرسن يک مسیر پياده ­رو است، که در امتداد خيابان گلود و ويکتوريا بعنوان ميدان رايرسن شناخته می­شود.

در سال 1978 مسیر پیاده ­رو که بعنوان خيابان ويکتوريا شناخته مي­شد و از جنوب از سمت گلود گسترش يافته بود، برای تردد وسايل نقليه بسته بود.گوشه­ ی جنوب شرقی در اين تقاطع پارکينگ بود. اين فضا در حال حاضر بخشی از ميدان دووناين است و حوض بزرگی در آن وجود دارد، که به منظور اسکي در زمستان از آن استفاده می­شود. ميدان دووناين به رايرسن متعلق است، اما توسط جنگلداری و پارک­ها و فضاهای سبز تورنتو نگهداری می­شود. اين پارک در سال 1978 توسط معمار منظر تورنتو ريچارد استرانگ، شرکت خصوصی استيون مورهد طراحی شده است. طراحی و ساخت اين ميدان توسط گروه دووناين مؤسسه خيرِيه کالگری که نامگذاری پارک به همين علت است تامين مالی شده است. پارک دارای سنگ­های آذرين و دگرگونی سنگين پرکامبرين با حدود دو ميليارد سال سن که از صخره کانادين شيلد به آنجا حمل شده اند، است.

به منظور گسترش بخش عابر پياده، اتحاديه دانشجويان رايرسن (RSU) برای بستن تردد از خيابان گلود سال­ها کمپين تشکيل دادند. در سال 2010 برنامه­ ی آزمايشی يک ساله­ای در این مورد که بعد از آن شش ماه تمديد شد، مورد تائيد قرار گرفت. در 6 فوريه 2012 شورای شهر تورنتو رأی بر اين داد، که خيابان برای تردد وسايل نقليه از خيابان اُکيف لِين تا خيابان باند مسدود باشد. اين فضا به طور رسمی رايرسن نامگذاری شد. که برای نشستن، نگهداری گل و گياه و برای بازارهفتگی کشاورزان و روزهای ثبت نام گروه­ های دانشجويی و جشن­های مربوط به هفته­ی خوش آمدگويی رايرسن از آن استفاده می­شود.

توسعه­ ی پردیس دانشگاهی

در سال 2006، دانشگاه گسترش به يک محوطه­ ی بزرگ با يک پلان دانشگاهی را اعلام نمود. طی ده سال، دانشگاه با ايجاد چند ساختمان جديد از جمله مرکز آموزشی دانشجويی (يک مرکز آموزشی دانشجويی جديد در باغ­های افرا ) به طور قابل ملاحظه­ای توسعه يافت.

در سال 2008، سه ملک در خيابان يونگ، برای الحاق به دانشگاه برای ايجاد مرکز آموزشی دانشجويی مجوز گرفتند. ابتدای سال 2015 اين ساختمان که توسط اسنوتا طراحی شده است، فضايی برای مطالعه و تعامل دانشجويان فراهم کرد و چهره­ ی تازه­ای به رايرسن از سمت خيابان يونگ بخشيد.

در سال 2012، دانشگاه همکاری­ اش را با يک توسعه دهنده­ ی خصوصی به منظور ايجاد اقامتگاه جديد دانشجويی در خيابان جارويس اعلام نمود. سال 2018 اقامتگاه جديد HOEM فضای اقامتی دانشجويان را 30 درصد افزايش داد.

از اواخر سال 2017، بخش توسعه یافته بعدی رايرسن، مجتمع علوم پزشکی دافن کاک ول، در خيابان چارچ، در شمال دانداس، در حال ساخت بود و هنگامی که در پاييز 2018 تکميل شد، مجتمع 29 طبقه پردیس دانشگاهی را با دفاتر اداری و 18 طبقه مسکونی برای 332 دانشجو ادغام کرد.

در سال 2013 رايرسن، دو پارکينگ بزرگ از اينفر استراکچر انتاريو (يکی 5400 متر مربع شماره 202 خيابان جارويس و ديگری 750 مترمربع در شماره 136 خيابان دانداس و خيابان مقابلش) به مبلغ 32 ميليون دلار برای توسعه­ ی آينده­ ی خود افزود. اين دو فضا تا زمانی که دانشگاه سرمايه­ ی گسترش خود را افزايش دهد، همچنان کاربری پارکينگ خواهند داشت. در سال 2019 رايرسن درخواست تجديد نظر برای يک برج 41 طبقه در خيابان جارويس را مطرح نمود، که شامل يک پايگاه علمی يازده طبقه با کلاس­های آموزشی، آزمايشگاه ­ها و فضاهای پژوهشی که برای دانشکده علوم همراه با محل اقامت دانشجويی درنظر گرفته شده است، خواهد بود.

در سال 2018 عنوان شد که با همکاری کال شريدان دانشگاه جديدی در برمپتون، انتاريو بازخواهد شد. محوطه­ ی جديد بر روی ارائه برنامه­ ها در علم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و رياضيات (STEAM) تمرکز دارد. در آوريل 2019 بودجه 90 ميليون دلاری توسط دولت برای اين پروژه اختصاص داده شد. با اين حال در 23 اکتبر 2018 کابينه­ ی جديد که در ماه ژوئن انتخاب شده بود، بودجه را از برنامه­ هايی مانند اين کنار گذاشته و بطور مؤثر منجر به لغو پروژه شد.

اعتبار و رتبه بندی

رتبه­ بندی دانشگاه

رتبه­ بندی جهانی

801-1000 QS World
816 U.S News & World Report Global

رتبه­ بندی در کانادا

26 QS National
25 U.S News & World ReportNational
11 Maclean’s Comprehensive

در مقايسه با ساير محيط­ های در دسترس، رايرسن بيشترين درخواست پذيرش دانشگاه را در انتاريو، در سال­های 2009،2010،2011 (آخرين اطلاعات دردسترس) دارد. اين دانشگاه بعنوان اولين انتخاب درخواست پذيرش مقام دوم را در بين دانش ­آموزان دبيرستانی دارد. در سال تحصيلی 16-2015 تعداد 69382 دوره کارشناسی در رايرسن برای 8483 موقعيت دردسترس بود.

شاخص رتبه بندی دانشگاهی برای رايرسن در کانادا 1 و در جهان از ميان بيش از 400 مرکز پرورش در بين 70 کشور 3 است.

در سال 2014 در ليست پنجاه دانشگاه تحقيقاتی برتر کانادا که توسط رتبه­ بندی اطلاعات پژوهشی ارائه شده بود، رايرسن در بالاترين رتبه قرار داشت. در سال 2014 رايرسن بر اساس درآمدهای تحقيقاتی حمايت شده رتبه ­ی 27 را داشت.

گزارش دانشگاه های کانادايی نشريه گلوب اند ميل در سال 2013 رايرسن را به عنوان يک دانشگاه بزرگ (بيش از 22000 دانشجو) طبقه­ بندی می­کند که در آن در رده ­ی کيفيت آموزش و يادگيری نمره­ ی A را گرفته است.

در رتبه بندی دانشگاه ميلان، در سال 2019 رايرسن در جايگاه 11 ام انتشارات دانشگاه جامع قرار گرفت. در همان سال رايرسن رتبه­ی 14­ام امتياز کلی رده بندی در مکلِين را به خود اختصاص داد.

فرم ارزیابی رایگان: https://pirsookgroup.com/forms/

نویسنده: پیام پاک مهر

error: Content is protected !!