دانشگاه Laval

فهرست مطالب

دانشگاه Laval

دانشگاه دولتی تحقیقاتی Laval که در Quebec City کانادا قرار دارد، دانشگاهی فرانسوی زبان محسوب می شود. این دانشگاه که در سال 1852 توسط حکم سلطنتی ملکه ویکتوریا مجوز گرفته است، قدیمی ترین مرکز آموزش عالی د رکانادا و اولین مؤسسه فرانسوی زبان امریکای شمالی به حساب می آید. پردیس دانشگاه Laval که در دهه 1950 در منطقه Sainte-Foy-Sillery-Cap-rouge ساخته شده است، بر اساس سرمایه تحقیقاتی جزء 10 دانشگاه برتر کاناداست و 4 منصب تحقیقاتی کانادا را در اختیار دارد. مانند بیشتر مؤسسات استان Quebec نام این دانشگاه نیز به انگلیسی ترجمه نمی شود.

تاریخچه

دانشگاه Laval در سال 1663 با عنوان Seminaire de Quebec و توسط Francois de Montmorency-Laval، عضو House of Laval و اولین کشیش New France شروع به کار کرد.

در طول رژیم فرانسه این مؤسسه عمدتاً در کار تربیت کشیشان برای خدمت در New France بود. پس از پیروزی سال 1760، برتانیا اقدام به گسترش فضای آموزشی و هنرهای لیبرال در کانادا کرد. کانادای فرانسوی در آن زمان فرصتی برای توسعه آموزش عالی داشت و کشیش Bourget پیشنهاد گسترش Seminaire de Quebec را به دانشگاه Laval داد. کشیش Louis Casault که در Seminaire de Quebec به تدریس فیزیک مشغول بود، به منظور کسب مجوز سلطنتی و فراگیری سیستم های دانشگاهی به اروپا رفت.

در 8 دسامبر 1852 مؤسسه Seminaire de Quebec به دنبال درخواست Lord Elgin توسط ملکه ویکتوریا موفق به کسب مجوز سلطنتی برا تبدیل شدن به دانشگاه Laval با کلیه حقوق و اعتبارات دانشگاهی شد. این حکم در سال 1852 امضاء شد. پاپ Benedict XV نیز اعتبار رشته الهیات و اعطای مدرک مستقل را برای این دانشگاه بدست آورد.

در سال 1878 دومین پردیس دانشگاه Laval در Montreal افتتاح شد. بعداً در تاریخ 8 می سال 1919 این پردیس توسط پاپ Benedict XV به دانشگاه Montreal تبدیل شد. در سال 1971 حکم سلطنتی موجب تشکیل شورای دانشگاه Laval شد.

در سال 1925 دانشگاه Laval توسعه یافت. Old City حالا به شدت پر جمعیت شده بود و به همین خاطر ساخت مکان جدیدی برای پردیس دانشگاهی در این منطقه مشکل بود. از این رو دانشگاه در دهه 1950 به Saint-Foy که تقریباً یک جامعه روستایی در مرکز Quebec city بود نقل مکان کرد. در سال 1989 مدرسه معماری به ساختمان قدیمی (که اکنون Le Vieux Seminaire نام دارد) برگشت.

دانشگاه Laval توسط هیئت رئیسه و شورا ادراه می شود. این ساختار مشابه سیستم دانشگاهی دانشگاه تورنتو است، که در سال 1906 یک سیستم مدیرتی دوگانه شورا (مسئول ادراه امور آکادمیک) و هیئت رئیسه (مسئول ادراه امور مالی و صاحب اعتبار لازم برای اداره دیگر امور) را تأسیس کرد. رئیس دانشگاه نیز به عنوان رابطی بین شورا و هیئت رئیسه و همچنین رهبری دانشگاه عمل می کند.

در اوایل قرن بیستم نیاز به فضای آموزش عالی در منطقه موجب توسعه رشته های تحصیلی از رشته هایی چون الهیات، حقوق و پزشکی شد. در این زمان دانشگاه دپارتمان علوم، علوم اجتماعی و رشته هایی چون جنگلداری و علوم رایج را افتتاح کرد. به علاوه روش تدریس آمریکایی-آلمانی و تزهای تحقیقاتی در این زمان به دانشگاه افزوده شد.

والسی با نام Laval توسط آهنگساز فرانسوی کانادایی Wilfrid Beaudry برای دانشجویان این دانشگاه و دانشگاه Montreal ساخته شد. این موسیقی برای پیانو نوشته شده بود و در سال 1906 در استان Quebec منتشر شد.

دپارتمان علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در دهه 1960 و بر اساس باور به اینکه آموزش عالی کلید عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی برای فرد و جامعه است، تأسیس شد.

حکم سلطنتی که در سال 1852 موجب تأسیس دانشگاه Laval شد، در سال 1972 به عنوان یک رویداد ملی تاریخی شناخته شد.

ساختمان ها و تأسیسات

با تبدییل شدن به دانشگاه، ساختمان های زیادی چون مدرسه شیمی (1923)، ساختمانی در خیابان Ste. Famille (1931)، مدرسه Mining (1938) و ساختمان کافه تریا (1945) توسط Joseph Simeon Bergeron معمار به این مجموعه اضافه شد. با این وجود، این منطقه نیز به مرور پر جمعیت شد و فعالیت های دانشگاهی به Sainte-Foy منتقل شد.

ساختمان پردیس

پردیس امروزی دانشگاه Laval 1.2 کیلومتر مربع مساحت و 30 ساختمان با طراحی مدرن دارد. اولین ساختمان های این پردیس در دهه 1960 و توسط Edouard Fiset احداث شد. 56 درصد از مساحت این پردیس را جنگل، زمین چمن و تأسیسات ورزشی تشکیل می دهد.

دیگر زیرساخت ها

همه ساختمان های پردیس Laval در واقع از طریق یک مسیر پیاده 10 کیلومتری به هم راه دارند، که سرتاسر این مسیر از نقاشی و گرافیتی دانشجویان پر شده است. این پردیس همچنین میزبان باغ آموزشی Roger-Van den Hende است که بیش از 67 گونه درخت و 60 گونه پرنده را در بر می گیرد. ساختمان Louis-Jacques-Casault نیز شعبه ای از National Archives of Quebec است. ساختمان ورزش این پردیس با نام PEPS، بزرگترین مجتمع ورزشی شرق کانادا محسوب می شود. این ساختمان در مجاورت استادیوم TELUS قرار دارد.

خارج از پردیس

جدای از مدرسه معماری که در سال 1988 تأسیس شده است، تنها تأسیسات خارج از پردیس دانشگاه Laval، ساختمان هنرهای تصویری در خیابان Saint-Rochs و جنگل Montmorency (در 70 کیلومتری شمال Quebec City) است.

رشته ها

تا سال 2002 دانشگاه Laval بیش از 350 رشته به بیشتر از 38000 دانشجو ارائه می داد. این دانشگاه همچنین به طور سالانه 2500 دانشجوی بین المللی و 1000 دانشجو کانادایی خارج از Quebec را پوشش می دهد. خیلی از دانشجویان به خاطر برنامه Francais Pour non-Francophones که زبان فرانسه را به عنوان زبان دوم به دانشجویان کانادایی و غر کانادایی آموزش می دهد، به این دانشگاه می آیند. دانشگاه Laval همچنین تنها دانشگاه استان است که از نیمه های دهه 1980 رشته مهندسی جنگلداری را ارائه می دهد. بیش از 30 رشته و 400 دوره آموزشی از طریق آموزش از راه دور در این دانشگاه ارائه می شود که 80 درصد آن از طریق اینترنت می باشد.

رده بندی دانشگاه Laval

 

رده بندی دانشگاهی
رده بندی جهانی
ARWU World 201-300
QS World 416
Times World 251-300
U.S News & World Report Global 299
رده بندی در سطح کانادا
ARWU National 10-12
QS National 15
Times National 11-14
U.S News & World Report National 13
Macleans Medical/Doctoral 11
Macleans Reputation 16

جایگاه تحقیقاتی برتر کانادا

دانشگاه Quebec 4 جایزه تحقیقاتی برتر را در کارنامه اش دارد:

جایگاه تحقیقاتی برتر کانادا در Remote Sensing of Canadas New Arctic Frontier، جایگاه تحقیقاتی برتر کانادا در Microbiome-Endocannabinodome Axis in Metabolic Health، جایگاه تحقیقاتی برتر کانادا در Photonic Innovations و جایگاه برتر تحقیقاتی و ارتباطاتی کانادا در Neurophotonics.

انتشارات دانشگاه

Les Presses de Luniversite Laval که در سال 1950 تأسیس شده است؛ به ادبیات، مطالعات قرون وسطی، حقوق، علوم اجتماعی و علوم فیزیک و مهندسی می پردازد. این انتشاراتی هر ساله 120 کتاب چاپ می کند.

تعاونی دانشگاه

تعاونی دانشگاه محصولاتی چون کتاب، جزوات درسی و کامپیوتر را به متقاضیان عرضه می کند.

 
نویسنده: پیام پاک مهر


فرم های ارزیابی رایگان

Photo Credit : Career Options Pinterest

error: Content is protected !!