نکاتی مفید در گرفتن ویزای تحصیلی کانادا

فهرست مطالب

نکاتی مفید در گرفتن ویزای تحصیلی کانادا

 

موارد زیر می تواند در گرفتن ویزای تحصیلی موثر واقع شود:

  1. حتما سعی کنید امتحان آیلتس اکادمیک یا تافل داده و کارنامه اون رو ارسال کنید. دوستان حتی اگر شما پذیرش مشروط دارید و بدون مدرک زبان پذیرش گرفتید سعی کنید یکی از این امتحان ها رو بدید و کارنامه را ارسال کنید.
  2. مدارکی در اثبات بازگشت شما به ایران بعد از تحصیلات (Ties).
    این مورد بدون شک یکی از مهمترین مواردی هست که باید حتما در اپلیکیشن خود داشته باشید. در مورد اینکه چه مدارکی وابستگی قوی را نشان می دهد قبلا مفصلا بحث شده و از جمله آن ها می توان به سند ملک، نامه کار از کارفرما، نامه پیشنهاد کاری از کارفرما که نشان دهنده تمایل کارفرما به استخدام شما پس از اتمام تحصیلات در کانادا دارد، مدرکی دال بر عضویت در انجمن و یا سازمانی خاص و …..
  3. مدارک مالی کافی که نشان دهد شما قادر به پرداخت هزینه های دانشگاه و زندگی در سال اول تحصیل خود هستید.نکته مهم بعدی آنست که با توجه به اینکه بایستی گردش حساب 4 ماهه ارایه شود، حتما موجودی حساب خود را کم کم به مقدار مورد نظر برسانید و اگر توانایی آن را دارید حداقل ۲ تا ۳ ماه قبل از سابمیت مدارک، موجودی را در حساب خود نگاه دارید. این بدین معنی است که از واریز مقادیر زیاد پول به حساب در یک روز و یا در روزهای پشت سر هم اجتناب کنید. 
  4. حتما رزومه ای CV دقیق و صحیح به همراه مدارک ارسال کنید.
  5. حتما در یک صفحه اهداف و قصد خود را برای تحصیل در کانادا و در آن رشته خاص شرح دهید SOP و بنویسید که چگونه تحصیل در آن رشته در کانادا می تواند برای آینده کاری و آکادمیک شما در ایران مفید واقع شود.

موارد اعلام شده به طور یقین فقط بخشی از مدارک لازم برای ارسال به اداره مهاجرت جهت دریافت ویزای تحصیلی بوده ولی همین موارد در واقع مهمترین مدارکیست که آفیسر اداره مهاجرت در کنار مدارکی مانند پذیرش دانشگاه بررسی خواهد کرد.

 

این مدارک نیز می تواند در گرفتن ویزا به دانشجویان بسیار کمک کند:

  1. گرفتن نامه ای از استاد راهنمای کنونی که در آن نامه به تمایل استاد راهنمای شما برای استخدام شما در گروه خود بعد از اتمام تحصیلاتتون اشاره شده باشد. این مدرک مخصوصا برای متقاضیانی که قصد دارند برای مقاطع ارشد و دکتری به کانادا بروند بسیار موثر خواهد بود.
  2. در بحث مدارک مالی، اگر موجودی حساب شما به اندازه خواسته شده توسط اداره مهاجرت نبود، متقاضی می تواند از پدر و یا مادر خود تعهد محضری دال بر کمک مالی ایشان در طول تحصیل را گرفته و به همراه مدارک ارایه کند.

دوستان توجه کنند که هنگامی که متقاضی مجرد بوده و بورسیه نیز داشته باشد اداره مهاجرت نیازی به مدارکی در اثبات وجود هزینه های یکسال تحصیل و زندگی در کانادا در حساب متقاضی را نخواهد داشت و متقاضی می تواند با میزان موجودی کم هم ویزا را دریافت کند.

در صورتی که متقاضی متاهل بوده و بورسیه هم داشته باشد متقاضی بهتر است برای اثبات پوشش هزینه های زندگی همسر وی، مدارک مالی مانند نامه تمکن بانکی، نامه تمکن بانکی همسر و یا تعهد محضری یکی از والدین در پوشش هزینه های زندگی فرزند را ارایه دهد.

 

یک نکته در گرفتن پذیرش تحصیلی در مقاطع بالاتر از دیپلم

تحصیل در مقاطع مختلف از کانادا به طور کلی شامل دو مرحله است:

مرحله اول: گرفتن پذیرش تحصیلی از کالج یا دانشگاه

مرحله دوم: اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی

مرحله اول می توان گفت که ساده ترین مرحله بوده و شما می توانید حتی بدون داشتن نمره آیلتس آکادمیک و یا تافل، از یکی از کالج ها و یا دانشگاه های کانادا پذیرش مشروط بگیرید. پذیرش مشروط بدان معناست که کالج یا دانشگاه به شرط گذراندن موفقیت آمیز یک دوره زبان انگلیسی به متقاضی پذیرش می دهد. در واقع همه ی متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا معمولا موفق به دریافت این پذیرش (چه مشروط و چه غیر مشروط) خواهند شد. موضوع مهم در بحث ادامه تحصیل در کانادا مرحله دوم یا دریافت ویزای تحصیلیست، در واقع در این مرحله است که متقاضی بایستی بتواند افسر اداره مهاجرت را قانع کند که هدف اصلی وی تحصیل در کاناداست و پس از تحصیل نیز به کشور خود (ایران) باز خواهد گشت. برای این منظور موارد زیر مهم هستند:

  • مقطع تحصیلی مورد نظر بهتر است با مقطع قبلی تحصیل متقاضی همخوانی داشته باشد.
  • مدت زمان زیادی از فارغ التحصیلی متقاضی از مقطع قبلی نگذشته باشد. چنانچه مدت زمان زیادی از آخرین مقطع تحصیلی متقاضی گذشته باشد تنها مدرکی که می تواند پرونده متقاضی را قوی تر کند آیلتس آکادمیک یا تافل با نمره بالا می باشد. 
  • متقاضی پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع تحصیلی قبلی در شرکتی متناسب با رشته تحصیلی خود مشغول به کار بوده باشد
  • متقاضی حتما نمره زبان انگلیسی آکادمیک را داشته باشد و این نمره متناسب با درخواست کالج یا دانشگاه مورد پذیرش در کانادا باشد
  • متقاضی دارای وابستگی کافی به کشور خود (ایران) باشد، مثلا ملکی داشته باشد و یا بتواند از شرکت خود نامه سابقه کار دریافت کند که نشان دهد مشغول به کار بوده.
  • معدل مقطع قبلی تحصیلی متقاضی بالا باشد.
  • متقاضی نامه هدف (Letter of Intent) مناسبی نوشته باشد.

 

نکته ای مفید در مورد جبران بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در زمان تحصیل در کانادا

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کنید و قادر هستید هزینه های تحصیل را بپردازید راه هایی وجود دارد که بتوان بخشی ازین هزینه ها را جبران کرد:

  • یکی ازین راه ها اجازه کار به مدت ۲۰ ساعت در هفته هست. افرادی که ویزای تحصیلی کانادا را دریافت می کنند می توانند هفته ای ۲۰ ساعت در خارج از دانشگاه کار کنند. در دانشگاه و در تعطیلات بین ترم ها نیز این افراد اجازه کار تمام وقت را خواهند داشت. گرچه قبلا در مورد دشوار بودن تحصیل و کار در کنار هم توضیحات کاملی ارایه شده، ولی باید در نظر داشت که دانشجویان بسیاری در حال حاضر بخش بزرگی از هزینه های خود را با کار در کنار تحصیل جبران می کنند
  • اگر دانشجو متاهل باشد، همسر وی نیز می تواند تقاضای ویزای کار Open Work Permit دهد که در اینصورت وی قادر خواهد بود به صورت تمام وقت و برای هر نوع کارفرمایی کار کند و بخش زیادی از هزینه ها را جبران کند.
  • اگر فرد دانشجو دارای فرزند باشد لازم نیست نگرانی بابت هزینه های تحصیل فرزند خود داشته باشد زیرا تحصیل فرزند وی در کانادا تا زمانی که خود دانشجوست، رایگان خواهد بود.
  • دانشجویان مقاطع تکمیلی مانند ارشد و دکتری در صورتی که بتوانند در سال اول تحصیل، توانایی های خود را نشان دهند ممکن است واجد شرایط دریافت انواع بورسیه ها (Funds) شوند و مبلغی را ماهیانه از استاد و یا دپارتمان خود دریافت کنند.

به طور کلی در شهرهای بزرگ کانادا دانشجویان راحتتر می توانند در کنار تحصیل خود کار پیدا کرده و مشغول به کار شوند مخصوصا در شهرهایی مانند تورنتو که جامعه ایرانیان بزرگی داشته و فرد می تواند در صورت نیاز برای بیزنس های ایرانی کار کند.

پیشنهاد می شود که فرد حداقل هزینه های تحصیل و زندگی در سال اول خود را ذخیره داشته باشد تا در ابتدای ورود به کانادا فشار های ناشی از تامین هزینه های زندگی و همچنین تحصیل در کالج و یا دانشگاه کاهش یافته و فرد بتواند پله پله و به تدریج با زندگی، تحصیل و کار در کانادا آشنا شود.

نویسنده: پیام پاک مهر

 

قصد دارید در کانادا تحصیل کنید و پس از آن برای اقامت دایم این کشور اقدام نمایید؟

فرم ارزیابی ادامه تحصیل در کانادا را تکمیل و ثبت کنید تا وضعیت شما بررسی و بهترین شرایط تحصیل در کانادا به شما پیشنهاد شود.

 

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا

 
بیشتر بخوانید :

معرفی کالج ها و دانشگاه های کانادا

پادکست ویزای ویزیتوری کانادا

برنامه استارت آپ کانادا

error: Content is protected !!