جزئیات کامل در مورد دانشگاه کارلتون

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم جزئیات کامل در مورد دانشگاه کارلتون را شرح دهیم. دانشگاه کارلتون یک دانشگاه جامع در اتاوای (Ottawa) ایالت انتاریو (Ontario) در کشور کانادا است. در سال 1952 لایحه دانشگاه کارلتون (Carleton University)به تصویب رسید. این دانشگاه در سال 1942، همزمان با جنگ جهانی دوم؛ در مکانی اجاره­ای تأسیس شده بود و بعداً به اولین کالج خصوصی ثبت شده در این مکان تبدیل شد. این دانشگاه بعداً در دهه 1960، همسو با سیاست­های دولت که افزایش سطح آموزشی و رشد اقتصادی و خدمات اجتماعی را با وجود این دانشگاه شاهد بودند، توسعه یافت. دانشگاه کارلتون یک دانشگاه دولتی است که، بیش از 65 رشته دانشگاهی در زمینه­ های مختلف دارد. کارلتون که بیش از 140000 نفر فارغ­ التحصیل دارد، به خاطر تنوع رشته ­های تحصیلی­ اش که شامل رشته­ های انسانی، بازرگانی جهانی، مهندسی، فیزیک، کارآفرینی، علم کامپیوتر و امور عمومی (شامل امور بین­ الملل و سیاست، روزنامه­ نگاری، علوم سیاسی، اقتصاد سیاسی، مدیریت سیاسی، سیاست عمومی و مدیریتی و علم حقوق) است، شناخته شده است.

این دانشگاه از روی شهرستان قدیمی کارلتون که قبلاً در انتاریو که شامل اتاوا بود، نامگذاری شده است. شهرستان کارلتون به افتخار گای کارلتون، اولین بارون دورچستون و فرماندار کل کانادا نامگذاری شده است. تا سال 2017، کارلتون بیش از 25000 دانشجوی دوره کارشناسی و 4000 دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی داشته است. پردیس دانشگاهی در غرب اتاوای شمالی قدیمی و نزدیک به ارتفاعات گلب و کانفدریشن واقع شده است و از شمال توسط کانال ریدو و دریاچه ریدو و از جنوب توسط رودخانه ریدو احاطه شده است.

دانشکده هنر و علوم اجتماعی

دانشکده هنر و علوم اجتماعی دارای رشته ­های مختلفی نظیر کارشناسی هنر (BA)، کارشناسی هنر (افتخاری)، کارشناسی هنر (افتخاری تلفیقی) و کارشناسی موسیقی است. این دانشکده همچنین میزبان رشته­ های علوم انسانی می­باشد، که یکی از معدود دانشگاه ­های کانادا است، که مدرک کارشناسی علوم انسانی می­دهد، و مؤسسه علوم تشخیصی که علاوه بر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدرک دکترا نیز می­دهد و همچنین در رشته علوم انسانی دیجیتالی MA در کانادا جزء اولین­ هاست. رشته تاریخ عمومی به خاطر نوآوری در تدریس و تحقیقاتش شناخته شده است، که اخیراً نیز جوایزی دریافت کرده است. FASS روی هم رفته 14 رشته استادی و 9 دکترا دارد.

دانشکده بازرگانی

دانشکده بازرگانی اسپرات، اولین کالج در کانادا بود؛ که رشته بازرگانی بین­ الملل را ارائه می­داد. این رشته دوره چهارساله کارشناسی (افتخاری) و کارشناسی ارشد و دکترا نیز ارائه می­دهد. دانشکده اسپرات جایزه عملکرد مؤسسه­ های جامع را برای تحقیقات خود در زمینه علوم سیاسی کانادا (ASAC)، در سال 2004، 2005، 2006، 2007، 2008 و 2009 در میان دانشکده ­های بازرگانی دانشگاه­ های کانادا دریافت کرده­ است.

مهندسی و طراحی

دانشکده مهندسی و طراحی دانشگاه کارلتون، اولین دانشکده­ ای است که رشته طراحی صنعتی را ارائه می­دهد. این دانشکده همچنین رشته تکنولوژی اطلاعات در مقطع لیسانس (BIT) را ارئه می­دهد. دانشکده الگانکوین نیز رشته معماری، کارشناسی مهندسی (Beng)، که بر روی شبکه بی­سیم و بقای انرژی تمرکز دارد، قدیمی­ترین دانشکده مهندسی در کانادا محسوب می­شود.

دانشکده امور بین­ الملل نورمن پترسون  The Norman Paterson School of International

دانشکده امور بین­ الملل نورمن پترسون (NPSIA)، یک دانشکده تخصصی برای رشته امور بین­ الملل در دانشگاه کارلتون است؛ که در سال 1965 تأسیس شده است. این دانشکده در ساختمان ریور قرار دارد. دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان NPSIA ، ان پی اس ای ها نامیده می­شوند.

دانشگاه کارلتون

NPSIA در واقع دانشکده امور بین الملل کاناداست، که در عصر طلایی دیپلوماسی کانادا تأسیس شده است. هدف این دانشکده مطالعه و تحقیق در مورد موضوعات جهانی، که شامل هفت گروه می­باشد است. این دانشکده تنها دانشکده­ای است، که تمام اعضاء کانادایی اتحادیه دانشکده ­های امور بین الملل؛ که برترین گروه در زمینه امور بین الملل است، را شامل می­شود. دانشکده امور بین­الملل NPSIA، در اتحادیه امور بین الملل ثبت شده است و در سال 2007 در یک نظرسنجی دانشگاهی در کانادا که قصد تعیین بهترین اساتید را در رشته امور بین­الملل داشت، این دانشکده را با دانشگاه جورج توین در رتبه دوم و بالاتر از دانشگاه­هایی مانند هاروارد و کلمبیا قرار داد.

دو سال بعد، رتبه­ بندی دانشگاهی کانادا این دانشکده را در رتبه اولین کالج در جهان که مدرک کارشناسی ارشد در این رشته ارائه می­دهد، معرفی کرد که بالاتر از دانشگاه­هایی مانند پرینکتون و یل قرار گرفت. در همین رتبه­بندی، که همه دانشگاه­های جهان را مدنظر می­گرفت، این دانشکده در رتبه 14 جهان و اول کانادا قرار گرفت.

امور عمومی

خیلی از رشته­ های شاخص دانشگاه کارلتون در دانشکده امور عمومی است (FPA). این دانشکده شامل رشته­ هایی مثل روزنامه نگاری و ارتباطات است، که در رشته روزنامه ­نگاری مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می­دهد. و همچنین دانشکده امور بین­ الملل نورمن پترسون که اولین ارائه این رشته در کانادا است.

در سال 1965، دانشکده امور بین­الملل به عضویت انجمن دانشکده­ های امور بین­ الملل (APSIA)، درآمد. دانشکده سیاست عمومی و مدیریت نیز اولین و برترین دانشکده کانادا در این زمینه است، که اولین فارغ ­التحصیلان را در سال 1946 داشته است.

دانشگاه کارلتون

دانشکده آرتور کروگر کارلتون، در رشته امور عمومی (BPAPM)، دو مدرک افتخاری ارائه می­دهد: کارشناسی امور عمومی و مدیریت سیاسی (BPAPM) و همچنین کارشناسی چندرشته­ای تحقیقات جهانی و بین­ المللی (BGInS). این دانشکده فارغ ­التحصصیلی مانند کلایتون اچ رید در رشته مدیریت سیاسی دارد. در سپتامبر 2006، دانشگاه کارلتون، مرکز اروپایی اکسلنس را بوسیله مجموعه اروپایی در بروسل افتتاح کرد، که اولین دانشگاهی است که در رشته حقوق مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می­دهد.  و اولین دپارتمان حقوق با اهداف حرفه­ای است. دپارتمان علوم سیاسی که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می­دهد. در سال 2006 در میان دانشگاه ­های کانادا از نظر منابع اطلاعات و رشته­ های تحصیلی این دانشگاه دارای مؤسسه اقتصاد سیاسی، مؤسسه جرم شناسی و مطالعات افریقایی و همچنین دانشکده کار جهانی و دپارتمان اقتصاد است.

 علوم

دانشکده علوم؛ رشته­ هایی را مانند کارشناسی سلامت (BHSc)، کارشناسی علوم (BSc)، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی ریاضی، کارشناسی ارشد علوم، کارشناسی علوم کامپیوتر و دکترا را ارائه می­دهد.

پذیرش

پذیرش دانشجو در این دانشگاه در رشته ­های مختلف شرایط متفاوتی دارد. به طور مثال: کارشناسی روزنامه­نگاری B.Hum، B.P.A.P.M و مهندسی هوافضا معدل بالاتر از AA را می­طلبد چراکه معدل میانگین در این رشته بی مثبت است. بورسیه گرفتن در این دانشگاه سخت به نظر می­رسد. در سال 2006 تنها 18 درصد از فارغ­ التحصیلان مشمول بورسیه بودند.

سطح تحصیلات تکمیلی، شرایط پذیرش بستگی به رشته مورد نظر دارد، دانشگاه بودجه کافی برای تحصیل و کارهای تحقیقاتی دانشجویان به میزان 43 میلیون دلار در سال 2011، در اختیارشان قرار داده بود.

رتبه بندی

رتبه بندی جهانی

701-800 ARWU World
651-700 QS World
501-600 Times World
489 U.S News& World Report National

    رتبه بندی در سطح کانادا

25-26 ARWU National
23-24 QS National
19-21 Times National
19 U.S News& World Report National
5 Macleans Comprehensive

کارلتون عضو دانشگاه­های کانادایی بین­ المللی است. این دانشگاه در سال 2019 در رتبه 501 تا 600 رتبه­ بندی دانشگاهی Times Education World قرار گرفت. در رتبه­بندی  QS سال 2019، دانشگاه کارلتون رتبه 651 تا 700 را کسب کرد. رتبه­ بندی دانشگاهی جهانی سال 2018، رتبه 701 تا 800 را به این دانشگاه اختصاص داد. همچنین رتبه­ بندی U.S News& World Report Best Global University  رتبه 489 جهان و 19 کانادا را به این دانشگاه اختصاص داد.

بر اساس رشته­ های خاص، کارلتون به خاطر رشته ­های شاخص و خاصش شناخته شده است. در تحقیقات گسترده سال 2009 در مورد  دانشگاه­ها، که هدفش تعیین بهترین رشته ­های استادی در امور بین­الملل بود این دانشگاه رتبه 14 جهان را کسب کرد و تنها دانشگاه دارای این رشته در کانادا بود. تحقیقاتی که اخیراً در مورد روابط بین­ الملل آکادمیک صورت گرفته است، نشان داد که کارلتون بهترین گزینه برای دانشجویانی است که به دنبال یک شغل یا منصب سیاسی هستند.

پردیس دانشگاهی (Campus)

پردیس دانشگاهی کارلتون سوژه نمایشگاه هنری آدریان گرالنر بود. پروژه مدرن یو خیلی از ساختمان­های قدیمی کارلتون را مورد هدف قرار داده است.
یک سیستم پیچیده این ساختمان­ها را بوسیله یک تونل به هم وصل می­کند، تا اعضاء دانشگاه مجبور نباشند برای تردد بین پردیس دانشگاهی بیرون بروند.

دانشگاه دارای سیستم Transpo  OC است، که لینک O-Train را بین شمال و جنوب دارد و مسیرهای اتوبوس 4، 104، 7 و 111.

تسهیلات دانشجویی

کارلتون دارای یازده خوابگاه دانشجویی است. که تعدادی از آنها به صورت سنتی، اتاق و تعدادی به صورت سوییت ساخته شده­ اند. خوابگاهی که سنتی ساز است شامل دانداس هاوس، گلونگری هاوس، گرن ویل هاوس، لانارک هاوس، لناکس هاوس و ادینگتون هاوس می­باشد. خوابگاه­ هایی که به صورت سوییت ساخته شده­اند شامل لید هاوس، فرانچس هاوس و پری اسکات هاوس می­باشد. که همه اینها از روی ایالت­های انتاریوی شرقی نامگذاری شده­اند و از طریقی یک سیستم تونلی به بقیه دانشگاه وصل می­باشند. این خوابگاه­ها بیش از 3000 دانشجو را در طول سال در خود جا می­دهد که شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا می­باشند.

پروژه ساختمانی

در سال تحصیلی 2010-2011 سه ساختمان جدید به ساختمان­های دانشگاه اضافه شد. ساختمان ریور که ریچ کرافت هال نامیده می­شود، ساختمان کانال و خوابگاه لنوکس ادینگتون که به تازگی ساخته شده است. ساختمان کانال محل تشکیل کلاس­ها و غذاخوری است و مختص به رشته مهندسی می­باشد، ریچ کرافت هال محل برگذاری کلاس­های رشته روزنامه­نگاری و ارتباطات است، دانشکده امور بین­الملل نورمن پترسون و دانشکده سیاست عمومی و مدیریت است. علاوه بر اینها یک کتابخانه نیز به ساختمان­ها اضافه شده که در دسامبر سال 2013 تکمیل شد. در سپتامبر 2016، ساختمان ریور دانشگاه کارلتون که ریچ کرافت هال نیز نامیده می­شود مبلغ 3 میلیون دلار از خانواده سینگال که حامی پروژه­ های بیشمار اتاوا هستند و جوانان را در این زمینه حمایت می­کنند دریافت کرد. کریس سینگال مالک ریچ کرافت هوم اتاوا است و یکی از فارغ­التحصیلان دانشگاه کارلتون می­باشد. ساختمان علوم سلامت که در سال 2018 افتتاح شد، قسمت جدید تحت عنوان ARISE  (تحقیقات پیشرفته و نوآوری در زمینه محیط زیست هوشمند) ایجاد کرد و همچنین ساختمان نیکول که مخصوص تیم ورزشی دانشگاه می­باشد.

نیروهای مسلح کانادا

هر تابستان نیروهای مسلح کانادا از خوابگاه ­های دانشگاه کارلتون به خصوص گلن گری هاوس و داینینگ هال استفاده کرده و مراسم سالانه­ای رژه نظامی را در آن برگزار می­کند. رژه نظامی در کارلتون بین ژوئن و آگوست برگزار شده که نظامی­ها آن را با لباس نظامی برگزار می­کنند وبرای هر روز اجاره­ای به مبلغ 6 میلیون دلار به دانشگاه پرداخت می­کنند.

بورسیه­ ها و کمک هزینه دانشگاهی

دانشگاه کارلتون به پروژه هیرو پیوست، که یک برنامه بورسیه دانشجویی است که توسط ریک هیلر برای خانواده ­های کم درآمد کانادایی در نظر گرفته شد.

تحقیقاتی در زمینه کمک هزینه دانشجویی بومیان با حمایت دولت کانادا صورت گرفت و 680 بورسیه و کمک هزینه بوسیله دولت، دانشگاه و صنعت برای حمایت از دانشجویان بومی در نظر گرفته شد. بورسیه­ای برای دانشجویان بومی، جهان اولی ها، دانشجویان Metis& Inuit نیز وجود دارد که بورسیه رابرتسون نشنال نوییت نامیده می­شود.

 

فرم ارزیابی رایگان: https://pirsookgroup.com/forms/

نویسنده: پیام پاک مهر

error: Content is protected !!