هر آنچه لازم است در مورد ادامه تحصیل در کانادا بدانیم

فهرست مطالب

چرا ادامه تحصیل در کانادا؟

شاید این مهمترین سوالی باشد که همه علاقه مندان ادامه تحصیل در کانادا در ابتدا در ذهن خود دارند. چرا باید کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد؟ کانادا چه مزیت هایی نسبت به دیگر کشورها دارد؟ بین اروپا و کانادا چه تفاوتی وجود دارد و کدام یک برای ادامه تحصیل من بهتر است؟ آیا کانادا استاندارهای بالایی برای تحصیل دارد؟ هزینه های تحصیل در کانادا چگونه است؟

همه این سوال ها ابتدا در ذهن علاقه مندان و دوستداران ادامه تحصیل در کانادا ممکن است بوجود آید. اما قطعا بایستی گفت که مهمترین سوالی را که باید از خود پرسید سوال زیر است:

آیا من با ادامه تحصیل در کانادا می توانم اقامت دایم این کشور را دریافت کنم؟ اگر بله، چگونه؟ آیا بعد از اتمام تحصیلات به راحتی می توان در کانادا ماند؟ آیا می توانم قانونی کار کنم؟

در واقع پاسخ به پرسش بالا هدف اصلی و بلند مدت مهاجرت بسیاری از علاقه مندان و متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا می باشد. متقاضیانی که سال هاست رویای مهاجرت به کشوری خوب و پیشرفته در جهان را دارند و به فکر آرامش و آینده خود و فرزندان خود هستند. حال ابتدا به پرسش مهم بالا پاسخ داده و سپس در ادامه مقاله به سراغ پاسخ به پرسش های نخست خواهیم رفت.

فردی که در کانادا تحصیل کند می تواند پس از تحصیل و بسته به استان محل تحصیل خود برای برنامه های اقامت دایم کانادا اقدام کند. این برنامه ها بسیار متنوع بوده و هر کدام شرایط و ویژگی های خود را دارند ولی نکته مهم اینست که همگی به اقامت دایم کانادا ختم می شوند. به عنوان مثال فردی که در ایران لیسانس خود را گرفته و برای یک دوره 2 ساله کارشناسی ارشد در دانشگاه و یا Post Graduate در کالج به کانادا وارد می شود پس از اتمام تحصیلات می تواند ویزای 3 ساله کار بعد از تحصیل (PGWP) را دریافت کند. در این مدت 3 سال فرد می تواند برای کارفرماهای مختلف کار کند و سابقه کار کسب کند. با داشتن تنها 1 سال از این 3 سال سابقه کار، وی می تواند به عنوان مثال برای برنامه تجربه کانادایی (CEC) اقدام کند. در کنار این برنامه، برنامه های متنوع استانی دیگر هم موجود است که فرد می تواند بسته به شرایط هر کدام، از طریق آن ها برای دریافت اقامت دایم اقدام کند (در منوی مهاجرت به کانادا در صفحه اصلی وبسایت در مورد همه برنامه های اقامت دایم استانی توضیح داده شده است). بنابراین برای شخصی که برای ادامه تحصیل در یک دوره 2 ساله به کانادا آمده است راه های متعددی برای ماندن در کانادا و دریافت اقامت دایم (PR) وجود دارد. به طور کلی فردی که در کانادا تحصیل می کند مزیت های زیر را نسبت به شخصی که در این کشور تحصیل نکرده است برای دریافت اقامت دایم دارد:

  • گرفتن بسیار راحت تر جاب آفر به همراه تاییدیه مثبت LMIA
  • کسب امتیاز تحصیل در کانادا
  • کسب امتیاز سابقه کار در کانادا
  • کسب امتیاز سابقه کار همسر در کانادا در صورت متاهل بودن
  • پیشرفت زبان انگلیسی با تحصیل و کار در این کشور
  • یافتن کانکشن های حرفه ای بسیار زیاد که در آینده برای کاریابی بسیار مفید خواهند بود
  • دریافت امتیاز زندگی در کانادا (این امتیاز برای بعضی برنامه های مهاجرتی استان های مختلف مانند برنامه های استانی انتاریو، ساسکاچوان و کبک بسیار مهم خواهد بود)

با اطمینان می توان گفت که کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا از نظر ارایه خدمات به دانشجویان و دانش آموزان بوده است و هر ساله به تعداد متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور اضافه می شود. در کنار همه این خدمات، قوانین بسیار مطلوب مهاجرتی و کاری برای اقامت دایم دانشجویان پس از تحصیل، کانادا را در رده بهترین کشورهای انگلیسی زبان برای ادامه تحصیل قرار داده است.

فاکتور بسیار مهم دیگر انگلیسی زبان بودن کشور کاناداست. چه قبول کنیم و چه نکنیم، انگلیسی زبان بین المللی هست و وقتی صحبت از تحصیل در کشور خارجی می شود، قطعا انگلیسی زبان بودن آن کشور و استفاده از این زبان برای تحصیل اولویت اول اکثر متقاضیان ادامه تحصیل است. نکته مهم دیگر اینست که کانادا از جمله کشورهایی هست که مردم آن با تازه واردین و دانشجویان و افرادی که حتی آشنایی زیادی به انگلیسی ندارند نیز بسیار خوب برخورد کرده و فرهنگ چند ملیتی در همه کانادایی ها کاملا جاافتاده و همگی ماهیت چند فرهنگی بودن این کشور را پذیرفته اند.

خب حال که می دانیم پس از ادامه تحصیل می توانیم بسیار ساده تر از بسیاری از کشورها واجد شرایط دریافت اقامت دایم کانادا شویم به سراغ پاسخ به ابهاماتی که در ذهن بسیاری از متقاضیان وجود دارد می رویم.

هزینه های ادامه تحصیل در کانادا چگونه است؟ و آیا می توان در کنار تحصیل و همزمان با آن کار کرد یا خیر؟

چگونه می توان بخشی ازین هزینه ها را جبران کرد؟

بایستی به این حقیقت اشاره کرد که هزینه های تحصیل در کانادا درست است که از کشورهایی همچون انگلیس، استرالیا و آمریکا کمتر است، ولی در عین حال از کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، کشورهای اسکاندیناوی، هلند و ….. بسیار بیشتر است. این حقیقتی درست است اما نکته بسیار  امیدوار کننده ای در مورد کانادا وجود دارد که در مورد بسیاری از کشورهای اروپایی صدق نمی کند و آن هم اینست که دانشجویی که در کانادا درس می خواند می تواند همزمان با تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه نیز کار کند و همچنین وی می تواند در تعطیلات تابستان و بین ترم ها نیز تمام وقت کار کند. نکته مهمتر دیگر این است که در کشورهای اروپایی حتی اگر دانشجو بتواند هفته ای 20 ساعت نیز کار کند، امکان یافتن کار به زبان انگلیسی بسیار کم است و دانشجو بایستی زبان رسمی آن کشور را نیز یاد گیرد (و تجربه ثابت کرده که بسیاری از افراد از یادگیری زبان های دیگر طفره می روند و این موضوع را کاری دشوار می دانند). همچنین کانادا و مخصوصا شهرهای بزرگ آن یک امکان ویژه را نیز برای دانشجو فراهم می کند که آن هم به لطف ورود ایرانی های بسیار زیاد و یکپارچگی و قوی شدن جامعه فارسی زبان در این کشور و در شهرهای بزرگ بوجود آمده است. این ویژگی بزرگ، امکان کار کردن دانشجو برای بیزنس های بسیار فراوان ایرانی هست. در حال حاضر بسیاری از دانشجویانی که در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو و ونکوور یا مونترال تحصیل می کنند به صورت پارت تایم برای بیزنس های ایرانی کار کرده و قسمتی از هزینه های زندگی خود را جبران می کنند. علاوه بر این، دانشجویان متاهل از مزیت بسیار خوب دیگر که کانادا فراهم کرده است هم می توانند بهره مند شوند. در پرسش زیر این مزیت کاملا توضیح داده شده است.

افراد متاهل یقینا بهتر می توانند هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا را جبران کنند. اما چگونه؟

کانادا این امکان را برای همسر دانشجویان خارجی فراهم کرده است که از بدو ورود به کانادا ویزای کار بدون محدودیت (Open Work Permit) را دریافت کرده و به صورت تمام وقت برای هر نوع کارفرمایی در این کشور کار کنند. این مزیتی است که قطعا کانادا را برای ادامه تحصیل افراد متاهل منحصر به فرد می کند. این مزیت در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو خود را بیش تر نمایان می کند، جایی که همسر دانشجو می تواند تمام وقت و حتی در صورت پایین بودن سطح زبان، برای کارفرما و شرکت های ایرانی کار کند و تقریبا تمامی هزینه های زندگی را تامین کند. به عنوان مثال در شهر تورنتو حداقل حقوق، ساعتی 14 دلار کاناداست و همسر دانشجو می تواند حداقل هفته ای 40 ساعت کار کند که با در نظر گرفتن حداقل حقوق ساعتی، درآمد وی در هر هفته 560 دلار خواهد شد و بدین ترتیب درآمد ماهانه با کسر مالیات به حدود 2000 دلار می رسد. با این مبلغ قطعا می توان با صرفه جویی در مخارج ماهیانه، کل هزینه های زندگی را جبران کرد. حال اگر فرد بتواند شغلی با درآمد بالاتر از حداقل حقوق را به دست آورد، قضیه برای دانشجو و همسر ایشان بهتر نیز خواهد شد. فراموش نکنیم که دانشجو یعنی زندگی دانشجویی و زندگی دانشجویی مساوی است با صرفه جویی.

همسر دانشجو چه مدت پس از ورود به کانادا می تواند کار پیدا کند؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به مهارت ها و تخصص و از همه مهمتر سطح زبان شخص دارد، اما در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو باز هم قضیه کمی متفاوت است و با اطمینان می توان گفت افرادی که حتی سطح زبان انگلیسی پایینی دارند می توانند با جستجو در مجله های رایگان فارسی زبان  خیلی سریع (حتی در مدت چند روز) وارد بازار کار شوند و درآمد کسب کنند. سطح درآمد و ماهیت کار بسته به مهارت ها و سطح زبان فرد داشته و افراد بسیاری حتی در مدت زمان کوتاهی موفق به یافتن کار در زمینه تخصص خود می شوند.

اگر افراد متاهل دارای فرزند باشند. آیا تحصیل در مدارس کانادا برای فرزندان رایگان است؟

پاسخ به این سوال مثبت است. فرزندان شما در صورتی که شما یا همسرتان دانشجو باشید می توانند رایگان در کنار همه فرزندان کانادایی ها در مدارس تحصیل کنند و از همه امکانات آموزشی بهره مند شوند.

در کالج تحصیل کنم یا در دانشگاه؟

این موضوع کاملا سلیقه ای هست و بیشتر به اهداف آینده فرد بستگی دارد ولی به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت که اکثر دانشگاه ها دارای شهریه بالاتری نسبت به کالج ها هستند. امکانات آموزشی و اعتبار مدرک گرفته شده نیز تا حدودی در دانشگاه ها بالاتر است، اما این بدین معنی نیست که فردی که مثلا دوره ای 2 ساله را در کالج گذرانده است در کاریابی ناموفق تر از فردیست که از دانشگاه فارغ التحصیل شده است. بسیاری از کالج ها در کانادا در حوزه های مختلف بسیار معتبر هستند و حتی در برخی رشته ها فرد را کاملا متناسب با نیاز بازار کار آموزش داده و آماده می کنند. به صورت کاملا حدودی می توان گفت هزینه تحصیل در کالج ها در حدود 14 تا 15 هزار دلار کانادا در سال است و این رقم برای دانشگاه ها در حدود 15 تا 20 هزار دلار می باشد.

در صورتی که در ایران دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم نیز می توانم در کانادا مجددا در دوره کارشناسی ارشد تحصیل کنم؟

این سوال دیگر بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در کاناداست و پاسخ آن نیز کاملا مثبت است. موضوع ارتقا دانش و گستره تخصص در میان کانادایی ها بسیار رایج است و یقینا افرادی که در ایران کارشناسی ارشد دارند نیز می توانند در دوره های ارشد مجدد در دانشگاه ها و یا دوره های Post Graduate و یا Advanced Diploma تحصیل کنند و پس از آن نیز برای اقامت دایم از روش های موجود اقدام کنند.

سطح زبان انگلیسی چه میزان در دریافت پذیرش تحصیلی مهم است؟

زبان تحصیل در کانادا انگلیسی (و یا در برخی دانشگاه های محدود استان کبک فرانسه) است و قطعا برای دریافت پذیرش بهتر است متقاضی در آزمون های زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک و یا تافل شرکت کرده و نمره لازم را کسب کند. این نمره در مورد آزمون آیلتس آکادمیک و برای بسیاری کالج ها و دانشگاه ها اورال 6.5 است. اگر فرد در آزمون زبان شرکت نکند و بدون مدرک زبان برای دریافت پذیرش اقدام کند، دانشگاه و یا کالج به وی پذیرش مشروط به گذراندن دوره زبان پیش را خواهد داد و بایستی پس از ورود به کانادا ابتدا در دوره های زبان شرکت کند و پس از گذراندن این دوره ها وارد رشته اصلی خود شده و تحصیل را شروع کند. همچنین بدون نمره زبان، شانس دریافت ویزای تحصیلی برای متقاضی (و در صورت متاهل بودن همسر و فرزندان وی) نیز کاهش می باید.

آیا هر زمانی که اراده کنم می توانم از کالج ها و دانشگاه های کانادا پذیرش بگیرم؟

خیر، دانشگاه ها و کالج های کانادا نیز مانند بسیاری از کشورهای تراز اول، برای پذیرش دانشجویان خود مهلت ارسال مدارک (Deadline) دارند. به طور کلی شروع ترم های تحصیلی در کانادا یا سپتامبر هر سال است و یا ژانویه و فوریه هر سال. همچنین ظرفیت پذیرش دانشجو برای ترم سپتامبر بسیار بسیار بیشتر از ظرفیت پذیرش برای ترم فوریه بوده و فقط تعداد کمی از رشته ها در کالج ها یا دانشگاه ها در ماه فوریه پذیرش دارند.

حال اگر فرض کنیم فرد بخواهد برای ترم زمستان سال 2020 وارد دانشگاه یا کالج های کانادا شود بایستی در بازه زمانی ماه May تا August سال 2019 برای دریافت پذیرش تحصیلی اقدام کند و مدارک را ارسال کند. این رویه در همه سال ها به همین شکل تکرار می شود.

اگر فرد بخواهد برای ترم سپتامبر 2020 وارد دانشگاه یا کالج شود نیز بایستی در بازه زمانی October 2019 تا February 2020 برای دریافت پذیرش اقدام کرده و مدارک خود را ارسال کند.

در پایان بایستی گفت که یقینا ادامه تحصیل در کانادا نیازمند برنامه ریزی دقیق و مشخص کردن اهداف آینده است و در کنار آن نیز بایستی برای ارتقا سطح زبان تلاش کرد ولی به طور حتمی می توان گفت که اگر متقاضی شرایط ادامه تحصیل در این کشور را داشته باشد یکی از بهترین راه های مهاجرتی به کشور کاناداست.

نویسنده: پیام پاک مهر

 

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا

 

بیشتر بخوانید :

معرفی کالج ها و دانشگاه های کانادا

پادکست ویزای ویزیتوری کانادا

برنامه استارت آپ کانادا

error: Content is protected !!