میزان تمکن مالی مورد نیاز مهاجرت به کانادا

فهرست مطالب

همه چیز در مورد تمکن مالی ویزاهای کانادا در سال 2024 + شرایط کامل

کانادا یکی از مهاجرپذیر ترین کشورهای دنیاست و هر ساله صدها هزار نفر با ویزاهای مختلف و از طریق برنامه های مهاجرتی گوناگون به این کشور مهاجرت می کنند. یکی از مهمترین مواردی که همه متقاضیان ویزاهای کانادا باید به آن توجه ویژه داشته باشند، میزان تمکن مالی مورد نیاز است. میزان تمکن مالی به نوع ویزا و برنامه مهاجرتی بستگی دارد، مثلا تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای توریستی کانادا با میزان تمکن مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا کاملا متفاوت است و متقاضی باید بر اساس نوع ویزا یا برنامه مهاجرتی، تمکن مالی خود را تهیه و اثبات کند. همچنین تمکن مالی به دو قسمت نقدینگی و اموال غیر نقدی دسته بندی می شود. به طور کلی تمکن مالی نقدی شامل نقدینگی در انواع حساب های بانکی ریالی و حساب ارزی برای تمکن مالی کانادا و یا حساب های بورس و سرمایه گذاری می شود. اما اموال غیر نقدی شامل مواردی مانند املاک و دارایی های غیر نقدی متقاضی می باشد. برای بسیاری از ویزاهای کانادا، متقاضی باید اثبات کند که دارای نقدینگی لازم و کافی برای ویزای مورد نظر می باشد و باید بتواند به اداره مهاجرت کانادا نشان دهد که تمکن نقدی مناسبی در مجموع حساب های بانکی خود دارد. معمولا برای اکثر ویزاهای کانادا، هر چه میزان تمکن مالی نقدی فرد بالاتر باشد، احتمال قبولی ویزا هم بیشتر خواهد بود.

همانگونه که اشاره شد، تمکن مالی مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا به نوع ویزا و برنامه مهاجرتی بستگی دارد. در این مقاله به طور خلاصه به توضیح میزان تمکن مالی مورد نیاز برای مهمترین ویزاهای کانادا می پردازیم:

 

میزان تمکن مالی برای مهاجرت به کانادا چقدر است؟

میزان تمکن مالی مورد نیاز در برنامه های مهاجرتی کانادا و جدول تمکن مالی کانادا  نیز متفاوت است. به طور کلی برای برنامه های نیروی متخصص و زیر مجموعه اکسپرس انتری کانادا و همچنین استارتاپ کانادا، میزان تمکن مالی مورد نیاز یکسان می باشد. مثلا تمکن مالی مورد نیاز برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه های سیستم اکسپرس انتری مانند برنامه نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker) برای متقاضی مجرد مبلغ ۱۳۷۵۷ دلار کاناداست و برای افراد متاهل بدون فرزند نیز ۱۷۱۲۷ دلار کانادا می باشد. به طور کلی به ازای هر فرد اضافی مبلغ ۳۷۰۶ دلار کانادا به تمکن مالی نقدی بالا اضافه خواهد شد. متقاضی باید این تمکن مالی را به صورت نقدینگی به اداره مهاجرت اثبات کند که متداولترین روش اثبات آن نیز ارایه نامه تمکن مالی از حساب های بانکی خود یا همسر (یا مجموع همه حساب ها) به اداره مهاجرت کانادا می باشد.

جدول تمکن مالی کانادا

 

تمکن مالی مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا به تفکیک هر برنامه مهاجرتی :

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا :

بر اساس قانون اداره مهاجرت کانادا، تمکن مالی مورد نیاز برای متقاضی مجرد ویزای تحصیلی کانادا شامل هزینه های ۱ سال زندگی در کانادا به علاوه شهریه یک سال تحصیلی وی در کالج یا دانشگاهی است که از آن پذیرش دارد. بر اساس آخرین آپدیت اداره مهاجرت کانادا، هزینه یکسال زندگی برای دانشجوی بی المللی مجرد در کانادا مبلغ ۲۰۶۳۵ دلار کاناداست و به ازای هر فرد اضافی هم مبلغ ۵۵۵۹ دلار کانادا به آن اضافه خواهد شد. بنابراین اگر فرضا شهریه سال نخست تحصیل متقاضی در کالج یا دانشگاه مبلغ ۲۵۰۰۰ دلار کانادا باشد، حداقل تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی وی مبلغ ۴۵۶۳۵ دلار کانادا خواهد بود. البته نکته مهم برای افزایش شانس قبولی ویزای تحصیلی کانادا هم این است که متقاضی بتواند تمکن مالی نقدی بالاتری از مبلغ اشاره شده را در حساب های بانکی خود داشته باشد، و اگر در کنار آن اموال غیر نقدی هم موجود باشد حتما باید به اداره مهاجرت ارایه شوند.

تمکن مالی برای ویزای کاری کانادا :

اگر متقاضی از کانادا جاب آفر به همراه تاییدیه (LMIA) داشته باشد، به طور کلی نیازی به ارایه تمکن مالی نقدی نخواهد داشت. اما اگر متقاضی قصد دارد برای ویزای کار کانادا با سرمایه گذاری اقدام کند، بایستی بتواند اثبات کند که دارای تمکن مالی نقدی مورد نیاز برای تاسیس و راه اندازی یک کسب و کار در کانادا بوده و همچنین دارای اموال غیر نقدی کافی نیز بوده و در صورت نیاز و برای تامین نقدینگی کسب و کار خود در کانادا، می تواند آن ها را فروخته و به نقدینگی تبدیل کند. متقاضیانی که قصد دارند به عنوان همسر دانشجوی بین المللی مشغول به تحصیل در کانادا، برای ویزا و مجوز کار کانادا اقدام کنند نیز به طور کلی به تمکن مالی نقدی نیاز نخواهند داشت، اما پیشنهاد می شود برای افزایش شانس قبولی ویزای کار خود حتما تمکن مالی نقدی برای اثبات دارا بودن هزینه های زندگی یکسال خود در کانادا را به اداره مهاجرت ارایه کنند.

تصویر تمکن مالی کانادا 2024

تمکن مالی برای ویزای توریستی کانادا :

میزان تمکن مالی ویزای توریستی کانادا به مدت زمان سفر، شهرهای مورد بازدید و هزینه های اقامت توریستی در شهرهای کانادا بستگی خواهد داشت. مثلا اگر فردی قصد دارد با دعوتنامه خواهر خود برای ویزای توریستی کانادا اقدام کند، تمکن مالی مورد نیاز وی شامل هزینه های بلیط رفت و برگشت به کانادا، هزینه های خورد و خوراک و حمل و نقل در مدت زمان اقامت در کانادا و در صورت وجود، هزینه هتل یا اجاره کوتاه مدت محل اقامت در کانادا می باشد (اگر متقاضی قصد دارد در منزل خواهر خود ساکن شود این هزینه صفر خواهد بود). اما نکته مهم این است که متقاضی باید به اداره مهاجرت اثبات کند که میزان تمکن مالی نقدی و غیر نقدی وی بالاتر از هزینه های مورد نیاز برای سفر به کانادا برای چندین روز با ویزای توریستی می باشد. مثلا اگر هزینه های محاسبه شده متقاضی برای مدت ۲۰ روز سفر به کانادا با ویزای توریستی حدودا ۱۰ هزار دلار کانادا تخمین زده شد، او باید بتواند به اداره مهاجرت کانادا اثبات کند که دارای تمکن مالی نقدی بیش از ۲۰ هزار دلار کانادا بوده و علاوه بر آن، صاحب اموال غیر نقدی مانند ملک نیز می باشد.

 

میزان تمکن مالی برای ویزای استارتاپ کانادا :

همانگونه که اشاره شد، میزان تمکن مالی ویزای استارتاپ کانادا نیز دقیقا مشابه برنامه های نیروی متخصص بوده و برای متقاضی مجرد مبلغ مبلغ ۱۳۷۵۷ دلار کاناداست که به ازای هر فرد نیز ۳۷۰۶ دلار کانادا افزوده خواهد شد. البته ما پیشنهاد می کنیم که متقاضی ویزای استارتاپ کانادا علاوه بر اثبات میزان تمکن مالی نقدی اشاره شده در بالا، حتما تمامی اموال غیر نقدی خود را نیز به اداره مهاجرت ارایه کرده و اثبات کند که دارایی لازم و کافی را برای تاسیس و پیشبرد پروژه استارتاپ خود در کانادا دارد. مزیت برنامه استارتاپ ویزا این است که به دلیل اینکه این برنامه یک برنامه گروهیست و برای هر پروژه استاراتاپی حداکثر تا ۵ متقاضی می توانند با هم اقدام کنند، کل سرمایه گذاری لازم برای پروژه بین افراد گروه تقسیم شده و این امکان را فراهم میاورد که با دارایی کمتر از برای این ویزا اقدام کرد. مثلا اگر سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی یک طرح استارتاپی یک گروه ۴ نفره مبلغ ۳۰۰ هزار دلار کانادا بر اساس بیزنس پلن تهیه شده برآورد شده باشد، توصیه می شود که هر متقاضی علاوه بر اثبات تمکن مالی نقدی اشاره شده در بالا، توانایی اثبات میزان دارایی غیر نقدی معادل حدودا ۸۰ هزار دلار کانادا را نیز داشته باشد. بنابراین استارتاپ ویزا را می توان بهترین برنامه مهاجرتی کانادا برای افرادی دانست که واجد شرایط این برنامه بوده و قصد سرمایه گذاری کاملا مقرون به صرفه روی یک پروژه استارتاپ متناسب با شرایط خویش را در کانادا دارند.

 

میزان تمکن مالی برای برنامه های مهاجرتی سرمایه گذاری یا کارآفرینی استانی :

اگر متقاضی قصد داشته باشد از طریق برنامه های سرمایه گذاری استان های کانادا برای مهاجرت به کانادا اقدام کند، می تواند تمکن مالی مورد نیاز استان محل سرمایه گذاری خود را از طریق ارایه اموال غیر نقدی نیز اثبات کند. معمولا در مرحله نخست و برای اقدام نیازی به ارایه تمکن مالی نقدی نبوده و متقاضی باید اموال غیر نقدی خود را ارزش گذاری کند. از پرطرفدار ترین برنامه های سرمایه گذاری و کارافرینی استان های کانادا می توان به برنامه کارآفرینی استان انتاریو و یا برنامه کارافرینی بریتیش کلمبیا اشاره کرد.

تصویر استعلام تمکن مالی سفارت کانادا

استعلام تمکن مالی توسط سفارت کانادا :

برای اثبات استعلام تمکن مالی توسط سفارت کانادا باید از مجموع حساب های بانکی خود و همسر خود، نامه تمکن مالی را از بانک یا موسسات رسمی مالی محل زندگی خود تهیه کنید. برای اکثر ویزاهای کانادا و برنامه های مهاجرتی، علاوه بر دریافت نامه تمکن مالی باید ریز تراکنش های ۴ تا ۶ ماه قبل را نیز درخواست کنید و به همراه پرونده ویزا به اداره مهاجرت سابمیت کنید. افسرهای بررسی کننده ویزا در اداره مهاجرت کانادا برای اطمینان از قرضی نبودن تمکن مالی متقاضی، ریز تراکنش های ۴ تا ۶ ماهه حساب های ارایه شده او را نیز بررسی می کنند. اگر متقاضی در روزهای قبل از سابمیت پرونده ویزا، واریزی های با مبالغ بالا و درشت داشته باشد، ممکن است پرونده ویزا به دلیل عدم شفافیت تمکن مالی ارایه شده ریجکت شود. بنابراین بهتر است منبع هرگونه واریزی با مبلغ بالا در حساب های بانکی متقاضی در ۴ تا ۶ ماه گذشته بوسیله مدارک رسمی اثبات شود تا اداره مهاجرت کانادا به قرضی بودن تمکن مالی مشکوک نشده و احتمال قبولی ویزا بالاتر رود.

همچنین اداره مهاجرت کانادا توسط سازمان های وابسته (third party) امکان استعلام نامه های تمکن بانکی متقاضی را نیز دارد و در مواردی که افسر بررسی کننده پرونده ویزا به صحت نامه های تمکن بانکی متقاضی شک کندِ، می تواند از طریق این سازمان های خاص استعلام های لازم را از بانک ها و موسسات مالی رسمی بگیرد. در صورتی که مشخص شود که تمکن مالی ارایه شده متقاضی جعلی و ساختگی بوده، بر اساس قوانین اداره مهاجرت کانادا، متقاضی به مدت ۵ سال از کلیه ویزاها و برنامه های مهاجرتی کانادا محروم خواهد شد.

 

برای اثبات تمکن مالی باید چه مدارکی را ارائه داد ؟

برای اثبات تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای توریستی، ویزای تحصیلی کانادا و ویزای کار باید مدارک زیر ارایه شوند:

– نامه تمکن مالی از مجموع حساب های ریالی و ارزی متقاضی و همسر وی

– ریز تراکنش های ۴ تا ۶ ماهه از حساب های بانکی

– مدارک اثبات کننده واریزی های با مبالغ بالا (مثلا اسناد فروش دلار، طلا، ماشین یا سند خانه برای تمکن مالی کانادا)

– مدارک لازم از ساپورتر مالی (اگر متقاضی دارای ساپورتر مالی می باشد)

 

نتیجه گیری مقاله:

کانادا ویزاها و برنامه های مهاجرتی فراوان و مختلفی دارد که هر کدام از این ویزاها شرایط خاص خود را داشته و نیازمند تمکن مالی مخصوص به خود هستند. بنابراین اگر قصد دارید برای یکی از ویزاهای کانادا اقدام کنید بایستی به تمکن مالی اهمیت زیادی بدهید و از ابتدا تمکن مالی نقدی و غیر نقدی خود را متناسب با نوع ویزا یا برنامه مهاجرتی آماده کنید. یکی از مهمترین دلایل ریجکت شدن ویزای کانادا برای متقاضیان به خصوص ایرانی عدم ارایه تمکن مالی شفاف و صحیح برای متقاعد کردن اداره مهاجرت کانادا برای صدور ویزا می باشد. متاسفانه بسیاری از متقاضیان بر اساس اطلاعات نادرست و مشاوره های غلط موجود در شبکه های اجتماعی که از طرف افراد غیر قانونی و غیر رسمی و بدون لایسنس وکالت مهاجرت از کانادا ارایه می شود، اقدام به تهیه تمکن مالی خود کرده که همین امر باعث رد شدن ویزای آن ها می شود. بنابراین با توجه به حساسیت تمکن مالی برای اداره مهاجرت کانادا اکیدا توصیه می کنیم که برای تهیه و سابمیت پرونده ویزای کانادا و یا اقدام برای برنامه های مهاجرتی این کشور، از یک وکیل رسمی و باتجربه مهاجرت کانادا کمک گرفته و پرونده ویزای خود را دقیق، کامل و با رعایت تمامی جزییات از طریق وکیل رسمی خود به اداره مهاجرت سابمیت کنید. موسسه مهاجرت به کانادا پیرسوک با مدیریت پیام پاک مهر مشاور رسمی مهاجرت کانادا با سال ها سابقه خدمات وکالت پرونده های ویزا و مهاجرت به کانادا از ابتدا تمامی دستورالعمل های لازم و مهم برای تهیه تمکن مالی مناسب را با توجه به نوع ویزای درخواستی به متقاضیان ارایه خواهد داد. برای مشاهده نمونه قبولی ویزاها و برنامه های مهاجرتی کانادا حتما پیج ایستاگرام ما را چک کنید.

 همین الان فرم ارزیابی پیرسوک رو تکمیل کن!

فرم ارزیابی کانادا

 

error: Content is protected !!