دانشگاه Bishop

فهرست مطالب

دانشگاه Bishop

دانشگاه Bishop در زمینه هنرهای لیبرال فعال است که در منطقه Lennoxville شهر Sherbrooke استان Quebec کانادا واقع شده است. این کالج یکی از سه دانشگاه استان (شامل McGill University، Concordia University  و Bishop University) است که در آن تمام کلاس ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند. این کالج به طور مشترک با کالج دولتی Champlain College Lennoxville از یک پردیس استفاده می­کنند. Bishop به همراه سه دانشگاه دیگر همگی عضو Maple Leage هستند. این دانشگاه در سال 1843 وابسته به دانشگاه Oxford و دانشگاه Cambridge در سال 1853 و تحت نظارت کلیسای Anglican تا سال 1947 تأسیس شد. پس از آن این دانشگاه به مؤسسه­ ای غیر مذهبی تبدیل شد. دانشگاه Bishop تا کنون 15 برنده Rhodes Scholars را فارغ­التحصیل کرده­است. همچنین مجله Macleans این دانشگاه را برترین دانشگاه کانادا بر اساس میزان رضایتمندی دانشجویان معرفی کرده­ است.

تاریخچه

کالج Bishop در تاریخ 9 دسامبر سال 1843 توسط کشیش George Jehoshaphat Mountain در Lennoxville استان Quebec تأسیس شد. این کالج در ابتدا به منظور آموزش اعضای کلیسای England ایجاد و بعداً در سال 1953 به دانشگاه تبدیل شد. در سال 1845 کالج Bishop افتتاح و در سال 1854 اولین مدارک تحصیلی آن صادر شد.

در سال 1845 کشیش Jasper Hume Nicolls از اعضای Queens College, Oxford اولین قوانین کالج Bishop را وضع کرد. در سال 1853 او و کشیش Mountain حکم سلظنتی تبدل این کالج به دانشگاه را بدست آوردند.

Bishop در سال 1871 یک دانشکده پزشکی با نام Bishop Medical Faculty در Montreal افتتاح کرد که در سال 1905 به دانشگاه McGill پیوست. همچنین دانشکده حقوق در سال 1880 در Bishop افتتاح و در سال 1888 تعطیل شد. این دانشکده تنها 15 مدرک صادر کرد.

کلیسای England تا سال 1947 اداره امور دانشگاه Bishop را در دست داشت. از 1947 به بعد یک هیئت امنا برای امور تجاری و یک شورا برای امور آکادمیک در این دانشگاه ایجاد شد. این سیستم مدیریتی دانشگاه از روی تصویب نامه دانشگاهی دانشگاه تورنتو شبیه سازی شده بود. در این سیستم اداره دانشگاه و سیاست­ گذاری­ ها بر عهده شورای دانشگاه و هیئت رئیسه مسئول امور مالی و دیگر مسائل بود. رئیس دانشگاه در صدر هیئت رئیسه رهبری این سیستم را بر عهده داشت و رابطی بین شورا و هیئت رئیسه محسوب می­شد.

اوایل قرن بیستم، رشته­های تحصیلی دانشگاه Bishop از مواردی چون الهیات، حقوق و پزشکی فراتر رفتند و با الهام از سبک دانشگاه های امریکایی آلمانی رشته­های تحقیقاتی را نیز به گزینه­های خود افزودند. در دهه 1960 با توجه به رشد جمعیت و باور به اینکه سطح آموزشی بالاتر موجب عدالت اجتماعی بیشتر و تولید اقتصادی پر رونق تر برای فرد و جامعه می­شود، سیاست­گذاری دانشگاهی شکل گرفت.

در 9 دسامبر سال 1993 صد و پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه جشن گرفته­شد. در این مراسم فرماندار کل کانادا Ray Hnatshyn در هیبت نظامی و با در دست داشتن پرچم، امتیاز نامه دانشگاه Bishop را به نمایش درآورد.

رشته­های دانشگاهی

علاوه بر رشته­های مقطع کارشناسی، این دانشگاه مدارک M.A، M.Ed. و M.Sc. را در مقاطع فوق لیسانس علوم کامپیوتر و فیزیک ارائه می­دهد. دانشگاه Bishop چندین رشته تحصیلی در 5 بخش علمی زیر ارائه می­دهد:

  • دانشکده کسب­و­کار Williams
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده علوم طبیعی و ریاضیات
  • دانشکده علوم اجتماعی

هر بخش امکانات آموزشی مجزایی برای دانشجویان فراهم می­کند. تا سال 2017 متوسط تعداد دانشجویان در هر کلاس 34.7 در دوره­های سال اول و دوم و 18.9 در سال­های بالاتر بود.

در سال 2004 دانشگاه Bishop در تأسیس SIXtron (یک سازمان فناوری محور در حوزه توسعه کاربید سیلیکونی کم هزینه و با کیفیت برای صنایع خورشیدی) با دانشگاه Sherbrooke همکاری کرد.

در سال 2009 آزمایشگاه سلامت روان و بهزیستی به عنوان اولین قدم از تعامل دانش برای بهبود سلامت روان و بهزیستن افراد و جامعه تأسیس شد. بخش تحقیقات تحت نظر دکتر Heather Lawford اداره می­شد. بخش­ های تحقیقاتی دیگری نیز در زمینه تغییرات آب و هوایی، فیزیک فضایی و مسائل اجتماعی و فرهنگی در این دانشگاه وجود دارد.

تا سال 2018، دانشگاه Bishop در مجموع دارای 2867 دانشجو بود. این دانشجویان از 18 ایالت از ایالت متحده و 50 کشور جهان هستند.

پردیس Campus

پردیس دانشگاه Bishop در زمینی به وسعت 200 هکتار در تقاطع Saint Francis و رودخانه Massawippi در منطقه Eastern Township استان Quebec واقع شده­است. دانشگاه Bishop توسط دو رودخانه احاطه شده و منظره طبیعی زیبایی را بوجود آورده­است؛ بطوریکه معماری آن بخشی از این منظره چشم نواز شده است. این دانشگاه به خاطر سبک معماری خود به آکسفورد Massawippi معروف است. پردیس این دانشگاه و ساختمان هایی چون؛ St. Marks Chapel نیز از معماری دوره Gothic Revival الهام گرفته اند. ساخت این پردیس در سال 1846 آغاز شد. از آن سال تا 2017 که کتابخانه Library Learning Commons ساخته شد، این ساختمان سازی ها در پردیس ادامه داشت. همچنین تأسیسات فیلم Lost and Delirious (2001) و The Convenant (2006) در این دانشگاه طی این سال ها ساخته شده است.

McGeer Hall

این ساختمان که به افتخار Arthur Huffman McGreer (1883-1947) ساخته شده است، از سال 1922 تا 1947 ساختمان اصلی دانشگاه به حساب می­ آمد. سالن اصلی نیز در سال 1846 ساخته شده است. Lodge در سال 1847 به عنوان خوابگاه این بخش اضافه شد. در سال 1876 بلوک مرکزی در آتش سوخت. پس از بازسازی این بخش و بازگشایی آن در سال 1898 طبقه سوم و برج مرکزی به آن اضافه شد. در سال 1909 کتابخانه­ای به این مجموعه اضافه شد.

Bishop williams Hall

این سالن میزبان کنفرانس­ ها و ارائه های دانشجویی است و در سال 1891 ساخته شده است. هزینه مالی ساخت این سالن توسط Bishop College School (BCS) و به مناسبت بیست و پنجمین یادبود کشیش James William Williams، رئیس سابق کالج و چهارمین کشیش Anglican استان Quebec تأمین شد. این سالن در همان سال در آتش سوخت و در سال 1892 بازسازی شد.

Bandeen Hall

این ساختمان در ابتدا به عنوان سالن ورزشی دانشجویان لیسانس پسر کالج Bishop به کار می رفت. در سال 1950 این سالن به سالن غذاخوری مجتمع خوابگاهی Norton_Pollack تغییر کاربری داد. پس از سال 1971 این سالن ابتدا به کافه دانشجویی و پس از آن برای مدت کوتاهی به استودیویی برای دانشجویان هنرهای زیبا و سپس به دپارتمان Champlain College and University تبدیل شد.

در سال 1990 با جذب سرمایه این سالن به سالن کنسرت تبدیل شد. و به افتخار Robert A. Bandeen رئیس سابق دانشگاه و همسرش Mona Mlair Bandeen به این نام درآمد.

Centennial Theatre

در سال 1967 این بخش در ابتدا مرکز هنرهای نمایشی بود و مجهز به صفحه نمایشی که برای اعضای انگلیسی زبان Eastern Township تدارک دیده شده بود. سبک معماری این سالن یونانی بود که استیج­هایی نیز در سبک ایتالیایی با ظرفیت 549 نفر داشت.

Old Library و آرشیو

ساختمان این کتابخانه در سال 1909 به مجموعه McGeer و با عنوان کتابخانه دانشگاه افزوده شد. در دهه 1970 این کتابخانه به دو طبقه با سقف چوبی به فضای اداری تبدیل شد. در جشن صد و پنجاهمین سالگرد 1993-1994 این ساختمان به کاربری قبلی خود یعنی کتابخانه دانشگاه برگردانده شد.

کتابخانه قدیمی میزبان مجموعه ای از آرشیو دانشگاه و مرکز تحقیقاتی Eastern Township می­باشد و محل نگهداری کتاب­، اطلاعات دودمان شناسی، اسناد، تصاویر، کارت های پستی، نقشه، طرح، محتوای صوتی و تصویری می باشد. همچنین محل برگزاری سخنرانی و رویدادهای خاص نیز هست.

کتابخانه John Bassett Memorial

این کتابخانه منابع مطالعاتی و تحقیقاتی را در اختیار دانشجویان و اساتید دانشگاه Bishop و کالج Champlain در پردیس Lennoxville Campus قرار می دهد. ساختمان فعلی این کتابخانه در سال 1959 ساخته شده و در سال 1970، 1990 و 2017 گسترش یافته است. این کتابخانه شامل 598000 عنوان کتاب، میکروفورم و محتوای صوتی و تصویری و همچنین حدود 19550 عنوان گاهنامه چاپی و آنلاین می­ باشد. منابع مطالعاتی و تحقیقاتی توسط مجموعه آرشیو و اسناد و نقشه های دولت کانادا تأمین می شود. یک شبکه اینترتی نیز در این کتابخانه منابع را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

گالری هنری

دانشگاه Bishop میزبان گالری هنری است که نمایشگاه های موقتی و نقاشی تاریخی، مجسمه، رسانه­ های ترکیبی، تصویر، ویدئو و فیلم توسط دانشجویان و اساتید در این مجموعه قرار می گیرد. این مجموعه شامل 150 اثر است که عمدتاً متعلق به هنرمندان قرن 19 و 20 کانادا می باشند.

ساختمان Nicolls

این ساختمان به افتخار کشیش Jasper Hume Nicolls (1818-1877) نامگذاری شده است. رصدخانه ای در این ساختمان قرار دارد که میزبان تلسکوپ Cassegrain است و بازدیدش برای عموم آزاد است.

 

باشگاه گلف Old Lennoxville

پردیس Bishop دارای یک زمین و باشگاه گلف است. این باشگاه توسط دانشگاه تأسیس و در سال 1897 عضو انجمن سلطنتی گلف کانادا شد. این مجموعه از قدیمی ترین باشگاه های گلف کانادا محسوب می شود.

St. Marks Chapel

این ساختمان در سال 1857 توسط کشیش George Jehoshaphat Mountain و در سبک Perpendicular Gothic ساخته شده است. در سال 1891 آتش این ساختمان را ویران کرد. پس از بازسازی این ساختمان به صورت مجهز به پنل ها و مجسمه های چوبی توسط شرکت کابیت سازی George Long و دستیارش George Belanger ساخته شد. St. Marks Chapel در سال 1989 توسط وزیر فرهنگ استان Quebec، مرکز فرهنگی لقب گرفت.

School Spirit

دانشجویان Bishop به خاطر رابطه نزدیکی که با دانشگاه دارند معروف هستند، به خصوص تیم ورزشی آنها. در این جهت، مکانی به نام The Gaitبرای گردهمایی های داخل پردیس در نظر گرفته شده است.

خیریه ها

دانشگاه Bishop به عنوان سازمان خیریه در کانادا در تاریخ 01-01-1967 ثبت شده است. برنامه هایی فراوانی در این زمینه صورت گرفته است که سهم بخش های مختلف دانشگاه در آن به قرار زیر است:

  • دانشگاه و کالج ها 95%
  • تحقیقات (علمی، درمانی، زیست محیطی و …) 3%
  • برنامه های فرهنگی شامل زبان بومیان 1%

برنامه های خیریه ای که از خزانه دولت تأمین هزینه شده اند:

  • آموزش و تحقیقات دانشگاه
  • کمک های مالی (بورسیه و کمک هزینه دانشجویی) برای دانشجویان Bishop
  • برنامه های فرهنگی و رویکردهای اجتماعی

بنیاد دانشگاه Bishop با مشخه 118810787RR0001 به عنوان یک سازمان خیریه در تاریخ 11-05-1971 به ثبت رسیده است. مکان اولیه ای که برای امور خیریه در نظر گرفته شده بود و اکنون نیز با این هدف مورد استفاده قرار می گیرد بر طبق درصد زمان و منابعی که به هر برنامه اختصاص می دهد به این قرار است:

  • دانشگاه ها و کالج ها 100%

خیریه دانشگاه که از طرف خزانه دولت تأمین هزینه می شود.

  • مشارکت دانشگاه Bishop در برنامه های آموزشی، ورزشی، بورسیه ای و تحقیقاتی

نویسنده: پیام پاک مهر


فرم های ارزیابی رایگان

Photo Credit : universitycompare.com

error: Content is protected !!