دانشگاه Vancouver Island

فهرست مطالب

دانشگاه Vancouver Island

دانشگاه Vancouver Island یا به اختصار VIU، قبلاً با نام Malaspina University-College و قبل­تر از آن با عنوان Malaspina College شناخته می­شد. این دانشگاه دولتی به منطقه Vancouver Island و بخش ساحلی British Columbia خدمات آموزشی ارائه می­دهد. تأسیس دانشگاه Vancouver Island به سال 1963 و درست زمانیکه مرکز Dominion Provincial Youth Training Centre در جهت ارتقاء سطح علمی، فرهنگی، و اقتصادی آن منطقه افتتاح شد، بر می­گردد. پردیس اصلی این دانشگاه در Nanaimo قرار دارد و پردیس­های دیگری نیز در Duncan و Powell river و همچنین مرکزی در Parkville متعلق به این دانشگاه هستند.

تاریخچه

دانشگاه Vancouver Island در سال 1963 و زمانیکه مرکزDominion Provincial Youth Training Centre با تعداد اندکی دانشجوی رشته مکانیک خودرو شروع به کار کرد، تأسیس شد. در سال 1969 این مدرسه نام Malaspina را از روی نام کاپیتان Alessandro Malaspina که Vancouver Island را کشف کرده­است، برداشت. در سال 1988 به دنبال طرح دولت مبنی بر افزایش فضاهای آموزشی و مؤسسات ارائه دهنده مدرک لیسانس در British Columbia به پنج مؤسسه Malaspina، Fraser Valley، Kwantlen، Cariboo و Okanagan مجوز و نام “کالج دانشگاهی” داده­شد. در ابتدا مدرک این مؤسسات از طریق یکی از سه دانشگاه استان صادر می­شد.

در سال 1990 کالج Malaspina پردیس­هایی در Nanaimo، Duncan و Powell River افتتاح کرد. در دهه 1990 چندین نفر از مدیران این کالج خواستار اخذ مجوز صدور مدرک به صورت مستقل شدند و نهایتاً در سال 1995 این مورد عملی شد.

در سال 1995 دولت British Columbia اسم کالج Malaspina را به کالج دانشگاهی Malaspina یا همان Malaspina University-College تغییر داد. و این شروعی برای صدور مدرک لیسانس و دیپلم به طور مستقل از طرف این مؤسسه بود.

Malaspina University-College در 20 می سال 1995 در Canadian Heraldic Authority به ثبت رسید.

در 1 سپتامبر سال 2008 تصویبنامه دانشگاهی به طور رسمی نام Malaspina University-College را به Vancouver Island University تغییر داد.

اولین رئیس دانشگاه Vancouver Island دکتر Carleton Opgaard بود. اولین معاون این دانشگاه نیز Shawn A-in-chut Atleo بود که در سال 2009 به ریاستAssembly of First Nation رسید. زمانیکه این فرد معاون دانشگاه Vancouver Island شد، اولین بومی British Columbia بود که به چنین مقامی دست یافته­بود.

نشریه این دانشگاه با نام The Navigator عضو Canadian University Press می­باشد، همچنین مجله Portal از سال 1991 توسط دانشجویان این دانشگاه به چاپ می­رسد.

ساختمان­ها و تأسیسات

پردیس­ها و تأسیسات دانشگاه Vancouver Island شامل؛ مرکزی در Parksville/Qualicum، ایستگاه Deep Bay Marine Field  و جنگل­ها و باغ­های فراوانی می­باشد. در سال­های اخیر Vancouver Island بنا به رشد جمعیت دانشجویی، بخش­های زیر را توسعه داده­است:

  • پردیس Nanaimo Campus
  • پردیس Cowichan Campus (واقع­شده در Duncan استان British Columbia)
  • پردیس Powell River Campus
  • مرکز Qualicum

پردیس اصلی دانشگاه Vancouver Island در Nanaimo قرار دارد و بیش از 84,400 مترمربع فضای ساختمانی دارد.

در این پردیس مرکز علوم و سلامت، Marine و مجتمع Automotive and Trade با حمایت مالی دولت فدرال و استانی و همچنین پشتیبانی­های اجتماعی تأسیس شده ­است.

پروژه دیگری که در این دانشگاه در حال اجراست، افتتاح سیستم انرژیDistrict Geo-Exchange می­باشد که از انرژی آب­های زیرزمین زیر پردیس Nanaimo در جهت به کارگیری در سیستم گرمایی و سرمایی دانشگاه استفاده می­کند.

در سال 2006، دانشکده مدیریت با 3600 متر مربع و 9300 متر مربع فضای کتابخانه­ای که دارای منابع چاپی و آنلاین غنی، سالن مطالعه، سالن مطالعه گروهی، سالن­های مجهز به AV چند رسانه­ای و ایستگاه کامپیوتری است، افتتاح شد. فروشگاه پردیس نیز در ساختمان این کتابخانه قرار گرفته­است.

پردیس Nanaimo میزبان مرکز Richard W. Johnson برای آموزش بین­المللی، تأسیسات ورزشی و باشگاه، استودیوی هنر و موسیقی، آزمایشگاه­های علمی و کامپیوتری، مراکز تحقیقاتی، مرکز کار دانشجویی، کافه­تریا و مرکز امور دانشجویی در پردیس 37 هکتاری است.

دیگر بخش­های این پردیس شامل؛ Shqapthut که مکانی برای گردهمایی­ها، و ارائه خدمات به دانشجویان بومی است، Kwulasulwut Garden که میزبان مرکز سالخوردگان و بازنشستگان VIU Elder-in-Residence Ellen White است، دو باغ سنتی به سبک باغ­های ژاپنی، و Jardin des quatorze که یابود زنانی­ است که سال 1989 در تیرباران Ecole Polytechnique در Montreal استان Quebec کشته شدند می­باشد.

در سال 2011 دانشگاه Vancouver Island پردیس جدیدی در Cowichen افتتاح کرد که دارای گواهینامه LEED Gold است. این پردیس دارای روف گاردن و سیستم گرمایی و سرمایی Geo-Exchange می­باشد.

رشته­های اصلی

دانشگاه Vancouver Island رشته­هایی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دیپلم دو ساله و گواهینامه­های پایان دوره دو ساله در این زمینه­ها ارائه می­دهد:

  • کسب­و­کار (MBA/MSc، دیپلم آموزش عالی، لیسانس مدیریت کسب­و­کار)
  • آموزش (MA، BA)
  • گردشگری و هتلداری (MA، BA)
  • علوم و فناوری (SC)
  • علوم اجتماعی ( BA)

شامل؛ فوق لیسانس برنامه­ریزی اجتماعی (M.C.P.)، فوق لیسانس سیستم­های اطلاعاتی کاربردی جغرافیا (M.G.I.S.A) و سیتم­های اطلاعاتی کاربردی جغرافیا در مقطع دیپلم پیشرفته (A.D.G.I.S.A)

  • هنر و طراحی، هنرهای نمایشی (A)
  • علوم انسانی (A، B.A)

با 17 رشته اصلی و فرعی شامل؛ انگلیسی، مردم شناسی، اقتصاد، تاریخ، مطالعات جهانی، دانش رسانه و روان­شناسی

  • رشته­های وابسته به شغل
  • تجارت و فناوری کاربردی
  • رشته­های بهداشت و خدمات انسانی شامل؛ امور اجتماعی، پرستاری و مراقبت از کودک و نوجوان (A.)

علاوه بر موارد بالا، دانشگاه Vancouver Island مدرک زبان انگلیسی به دانشجویانی که انگلیسی زبان دومشان است ارائه میدهد.

رشته­ های بین­المللی

دانشگاه Vancouver Island ارائه­دهنده رشته­های قابل نقل و انتقال است، که به دانشجو اجازه می­دهد یک یا دو ترم را در دانشگاه­های دیگر درس بخواند و باز هم دانشجوی همین دانشگاه محسوب شود. در حال حاضر Vancouver Island با دانشگاه­هایی در استرالیا، انگلیس، فنلاند، فرانسه، ژاپن، کره، هلند، زولاند نو، لهستان، سوییس و ایالت متحده امریکا مراودات آموزشی دارد. این دانشگاه همچنین دوره­های آموزشی کوتاه مدتی در کشورهای بلژیک، بلگراد، جزیره Cook، اندونزی، ایتالیا، ایالت متحده امریکا (نیویورک)، تانزانیا، کره، فرانسه، ژاپن و اسپانیا برای دانشجویانش برگزار می­کند. دانشگاه Vancouver Island همچنین از پروژه­های علمی حمایت کرده و با کشورهای ژاپن، کره و تایلند در این زمینه پیمان خواهری بسته­ است. همچنین با مدارسی در تایوان، چین، مکزیک، هند و ترکیه مراودات آموزشی دارد.

فوق­ لیسانس مدیریت کسب­ و­کار MBA

دانشکده مدیریت دانشگاه Vancouver Island برای لیسانس­های رشته­های کسب­و­کار یا کسانی که در این زمینه فعالیت شغلی دارند و قصد ادامه تحصیل در این زمینه را دارند، مدیریت کسب­و­کار را در مقطع فوق­لیسانس ارائه می­دهد. مدرسه کسب­و­کار دانشگاه Vancouver Island یکی از سه مدرسه کسب­ و­ کار برتر در کانادا محسوب می­شود و از اعتبار بین­المللی ACBSP برخوردار است.

دانشگاه Vancouver Island در ارائه رشته فوق ­لیسانس مدیریت کسب­ و­ کار MBA و فوق­لیسانس مدیریت بین­الملل MSc با دانشگاه Hertfordshire برتانیا مشارکت دارد. در سال تحصیلی 2008-2007 از بین 280 متقاضی شرکت در این رشته­ها 120 نفرشان پذیرفته­ شدند. متقاضیان از سراسر جهان و از کشورهایی نظیر؛ برزیل، چین، کانادا، مصر، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، کویت، مکزیک، نیاگارا، پاکستان، پرو، روسیه، تایوان، ترکیه، مالزی، مراکش و نیکاراگوئه بودند.

در سال 2015، جامعه MBA دانشگاه Vancouver Island میزبان مسابقاتFire BC MBA بود. انجمن MBA ملی در این رقابت­ها که توسط دانشگاه Vancouver Island برگزار می­شود، شرکت کرد. دانشجویان MBA از سرتاسر British Columbia در طیفی از فعالیت­های ورزشی و رویدادهای گروهی شرکت می­کنند. در مجموع 110 دانشجوی MBA از دانشگاه­ Vancouver Island، مدرسه کسب­و­کار Sauder، مدرسه کسب­و­کار Peter B. Gustavson، مدرسه کسب­و­کار Beedie و دانشگاه Thompson River در این رویداد شرکت کردند. این رقابت با برد دانشگاه Vancouver Island در هر دو رشتهBC MBA و Mann Cup به پایان رسید.

دانشجویان فوق­لیسانس مدیریت کسب­و­کار دانشگاه Vancouver Island در مسابقات MBA سطح کانادا که در تورنتو برگزار می­شود رتبه چهارم را کسب کردند. در این رقابت­ها 32 دانشجوی Vancouver Island با 700 دانشجو از 20 دانشگاه کانادایی به رقابت پرداختند و در بخش Spirit آن با کسب بهترین نتایج در جذب سرمایه و نمایش زنده و ویدئویی رتبه اول را کسب کردند. مبلغ 69,269 دلار توسط همه تیم­های شرکت کننده در این رقابت به نفع خیریه خانه McDonald کانادا کسب شد که نصف آن یعنی 32,000 دلار آن توسط دانشجویان MBA دانشگاه Vancouver Island بدست آمد. در ژانویه سال 2017 مسابقات MBA در دانشگاه Vancouver Island برگزار شد.

مشارکت بومیان

دانشگاه Vancouver Island هیئت مدیره و شورای خود را توسط بومیان شاخص این منطقه اعتبار بخشیده است. این بومیان در پردیس دانشگاه حاضر می­شوند و از آن پشتیبانی اجتماعی می­کنند. دانشگاه Vancouver Island رشته Aboriginal Aquaculture Training را نیز بنا به نیاز جامعه بومیان ارائه می­دهد. دانشگاه Vancouver Island همچنین رشته بومی شناسی را در مقطع لیسانس ارائه می­دهد. در این زمینه رشته­های اصلی و فرعی British Columbia بین دانشگاه Vancouver Island، بومیان Vancouver Island و British Columbia مشترک است. هدف از انجام این کار احترام به فرهنگ این منطقه و برآوردن نیازهای بومیان آن است. رشته مراقبت از کودک و نوجوان در پردیس Cowichan Campus برگزار می­شود و افراد شاخصی را از سراسر منطقه ساحلی برای کار با کودکان، جوانان، خانواده­ها و جوامع در روشی دو فرهنگی گرد هم می­آورد. رشته مراقبت از کودک و نوجوان در مقطع دیپلم بر اساس تأمین رفاه هر چه بیشتر کودک و در قالب همکاری دانشجویان بومی و غیر بومی برای کار در خانواده­ها و جوامع بومی ارائه می­شود.

 
نویسنده: پیام پاک مهر


فرم های ارزیابی رایگان

Photo Credit : news.viu.ca

error: Content is protected !!