شرایط جدید کانادا برای صدور ورک‌پرمیت پس از تحصیل (PGWP)

فهرست مطالب

اداره مهاجرت کانادا معیارهای جدیدی برای صدور استادی پرمیت و ورک پرمیت پس از تحصیل اعلام کرده است. این تغییرات برای استادی‌پرمیت‌ها از 22 ژانویه ۲۰۲۴ و برای ورک‌پرمیت‎های پس از فارغ‌التحصیلی از سپتامبر 2024 اعمال خواهد شد.

اول از همه باید بندانید که کانادا، به فارغ‌التحصیلان تمامی دوره‌های دانشگاهی و کالج (Post-Secondary) کانادا، که دوره تحصیل آن‌ها از 8 ماه به بالاتر باشد، یک مجوز کار بدون محدودیت ارائه می‌کند که فارغ‌التحصیلان بتوانند بدون داشتن پیشنهاد کار (Job Offer) برای هر کارفرمای کانادایی کار کنند.

اما تا کنون، مدت زمان این مجوز کار، با توجه به طول دوره آموزشی دانشجو مشخص می‌شد. مثلا اگر دانشجویی از یک دوره 8 ماهه فارغ‌التحصیل می‌شد، واجد شرایط دریافت ورک‌پرمیت تنها برای 8 ماه می‌شد. این قضیه باعث می‌شد که دانشجویان فارغ‌التحصیل، عملا نتوانند در کار مناسبی مشغول به کار شوند. همچنین باعث می‌شد که دست دانشجویان، برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب بسته‌تر باشد.

همینطور با داشتن یک چشم‌انداز وسیع‌تر نسبت به این موضوع، باعث می‌شد که دانشجویان فارغ‌التحصیل، واجد شرایط اقدام برای اقامت دائم کانادا نشوند و عملا سرمایه و وقتشان تلف شود.

حال اما، به موجب شرایط جدیدی که از احتمالا از سپتامبر 2024 لحاظ می‌شود، دانش‌آموختگان تمامی دوره‌های بالای 8 ماه، می‌توانند واجد شرایط اخذ ورک‌پرمیت 3 ساله شوند. اما خبر ناخوش‌آیند این است که، دوره‌های کالج‌های خصوصی که پیش از این واجد شرایط دریافت ورک‌پرمیت بودند، دیگر این شرایط را ندارند و تنها دوره‌های گذرانده شده در کالج‌های دولتی، در کنار دیگر دوره‌ها، واجد شرایط دریافت ورک‌پرمیت خواهند شد.

البته این تغییرات شامل دانشجویان فعلی نمی‌شود و تنها برای دانشجویان جدید اعمال می‌شود. دانشجویانی که هم‌اکنون مشغول به تحصیل هستند، همچنان می‌توانند تحت شرایط قدیمی برای ورک پرمیت  پس از فارغ‌التحصیلی درخواست دهند.

با این حال، توصیه می‌شود دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند، در برنامه‌ریزی‌های خود تغییرات جدید را مد نظر قرار دهند. به عنوان مثال، ثبت‌نام در برنامه‌های تحصیلی با طول حداقل یک سال و در مقطع کاردانی یا بالا‌تر در تمامی دانشگاه‌ها اعم از خصوصی و دولتی و تنها کالج‌های دولتی، می‌تواند شانس دریافت ورک‌پرمیت و پس از آن واجد شرایط اقامت دائم شدن را افزایش دهد.

دولت کانادا مدعی است که این تغییرات، باعث خواهد شد که دست افراد سودجو که با پذیرش‌های نامعتبر از کالج‌های خصوصی، رویای غلط مهاجرت تحصیلی به کانادا را به قربانیان خود می‌فروختند، کوتاه شود. طی سال گذشته، چندین پذیرش از کالج‌های خصوصی که بی رویه صادر شده بودند، توسط خود کالج لغو شدند و باعث هدر رفت منابع متقاضیان و ضربه به جامعه دانشجویان بین‌المللی کانادا شدند. دولت کانادا با اتخاذ این تصمیم، قصد بر کنترل بیشتر بر رفاه حال دانشجویان بین‌المللی دارد.

دولت کانادا اعلام کرده است که با این شرایط جدید، امیدوار است که بتواند افراد متخصص بیشتر و با کیفیت‌تری را در کانادا تربیت کند و با دادن مجوز کار سه ساله به آنان، باعث شود که متخصصین بیشتری بتوانند در کانادا بمانند و به اقامت دائم برسند. این تصمیم در طولانی مدت باعث رشد اقتصاد کانادا و جبران کمبودهای بازار کار خواهد شد.

در مجموع، تغییرات اعمال شده توسط IRCC برای صدور استادی پرمیت و ورک پرمیت پس از تحصیل، نشان دهنده سیاست سخت‌گیرانه‌تر دولت کانادا در این زمینه است. هدف از این کار محدود کردن این مزیت به دانشجویان واجد شرایط و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها است.

بنابراین توصیه می‌شود دانشجویان آینده و بالقوه، در انتخاب برنامه‌ی تحصیلی و مقطع خود دقت کافی داشته باشند تا بتوانند پس از فارغ التحصیلی از مزیت ورک‌پرمیت بهره‌مند شوند. همچنین توصیه می‌کنیم که همواره، از منابع موثق و رسمی، اخبار اداره مهاجرت رو دنبال کنید و با افراد متخصص مشورت کنید که بتوانید بهترین برنامه را برای آینده و مسیر مهاجرت خود داشته باشید. ما در پیرسوک، با ارائه بالاترین و بروزترین سطح خدمات، از ابتدا تا انتهای مسیر مهاجرت به کانادا همراه شما هستیم.

 

تکمیل فرم ارزیابی پیرسوک:

فرم ارزیابی کانادا

error: Content is protected !!