جزئیات کامل در مورد دانشگاه مک مستر (قسمت اول)

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم جزئیات کامل در مورد دانشگاه مک مستر (قسمت اول) را شرح دهیم. دانشگاه مک مستر (McMaster) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است، که در شهر همیلتون (Hamilton) استان انتاریوی کانادا واقع شده است. دانشکده اصلی به مساحت 121 هکتار در منطقه مسکونی اینسلی وود و وست دیل در مجاورت باغ سلطنتی قرار دارد، که شامل 6 دانشکده نظری می باشد، که در حوزه های تجارت، مهندسی، علم سلامت، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم پایه فعالیت می کند. همچنین این دانشگاه عضو U15 (مجموعه ای از دانشکده های متمرکز در کانادا ) است.

معرفی دانشگاه

نام این دانشکده برگرفته از نام ویلیام مک مستر صراف مشهور کانادایی است، که 900 هزار دلار جهت تأسیس این دانشگاه وقف کرده است. در سال 1887 بر اساس رأی مجلس شورای ملی آنتاریو دانشکده مذهبی باپ تیست تورنتو و دانشگاه وود استاک ادغام شدند و در سال 1890 تأسیس شد؛ که کمبود امکانات و موقعیت زمین مناسب در همیلتون موجب جابه جایی دانشگاه در سال 1930 شد.
انجمن باپ تیست انتاریو استان کبک مدیریت و اداره این دانشگاه را تا زمانیکه مجوز استفلال دریافت کند؛ تا سال 1957 به عنوان یک مؤسسه مستقل از ارگان های مذهبی پایه گذاری کرد. این دانشگاه توسط انتشاراتی مانند مجله رتبه بندی دانشگاه ها که شامل: رتبه بندی نظری دانشگاه های جهان، برترین دانشگاه های جهان تایمز، رتبه بندی کیو اس، رتبه بندی جهانی ایالت متحده در سال 2016، بواسطه منابع و اطلاعات تحقیقاتی و میانگین درآمد تحقیقاتی به مبلغ 405300 دلار به ازای هر عضو هیئت علمی بالاترین مقام را در کانادا دریافت کرد. دانشگاه مک مستر یک دانشگاه مشارکتی تحقیقاتی است.که دارای 25000 دانشجوی لیسانس و 4000 دانشجوی فوق لیسانس است. دانشجویان سابق و فارغ التحصیل ساکن در سرتاسر کانادا و 139 کشور هستند و تیم های ورزشی این دانشگاه با نام مارااودرز که عضو مجموعه یو اسپورت کانادا هستند، شناخته می شوند و فارغ التحصیلان برجسته ای مانند صاحب منصبان دولتی و دانشگاهی و همچنین سران تجارت مانند رودس شولرز، گیتس کمبریج شولر و سه برنده نوبل می باشد.

تاریخچه

از ابتدا در سال 1935، دانشگاه مک مستر حاصل رشد ابتکارات آموزشی تحت نظر باپ تیست ها بود. که به عنوان کالج باب تیست های تورنتو در سال 1881 تأسیس شد. ویلیام مک مستر سناتور امریکایی و اولین صراف کانادا مبلغی جهت تأسیس یک دانشگاه وقف کرد؛ که منجر به ادغام دو دانشگاه باپ تیست تورنتو و کالج وود استاک انتاریو شد. در سال 1877 به موجب اجازه نامه سلزنتی دو دانشگاه باپ تیست تورنتو و وود استاک انتاریو ادغام و دانشگاه مک مستر به ثبت رسمی رسید.
دانشکده وود استاک و مولتن لیدیز تورنتو با هم مشارکت دارند، دانشگاه جدید مک مستر در تالار مک مستر تورنتو بنا نهاده شده است، که توسط انجمن باپ تیست های انتاریوی کبک تحت عنوان دوره های لیسانس برای روحانیون برگذار می شد.

دانشگاه مک مستر
در اغاز دوره های این دانشگاه فقط به شاخه های هنری و الهیات تا مقطع لیسانس؛ که اولین کلاس های آن در سال 1990 و اولین مدرک در سال 1994 اعطا گردیده است. با پیشرفت و توسعه ی این دانشگاه مک مستر قدیمی رو به زوال گذاشت. پیشنهاد انتقال این دانشگاه به همیلتون اولین قدم در راستای پیشرفت این مجموعه بود. که اولین بار توسط یک دانشجوی بومی همیلتون در سال 1909مطرح شد؛ هرچند که در ابتدا این پیشنهاد تا دوسال بعد به طور جدی مورد سنجش واقع نشد.
تا سال 1920 و بعد از اولین پیشنهاد بین کارکنان و هیئت دانشگاه یک کمپین جهت انتقال مک مستر به همیلتون شکل گرفت. در این حین مشکل زوال و مکان مک مستر قدیمی نیز حاد شده و سران دانشگاه موضوع آینده ی کلی این دانشگاه را مورد بحث قرار دادند. این دانشگاه و دانشگاه تورنتو تا حدی با دانشگاه های ویکتوریا ترینیتی متحد بوده اند.
در سال 1927 سران دانشگاه تصمیم به انتقال این دانشگاه به همیلتون گرفتند و انجمن باپتیست های انتاریو و کبک 1.500 دلار و شهروندان همیلتون 500.00 میلیون دلار کمک مالی جهت انتقال این دانشگاه اعطا کردند. و زمین های مورد نیاز جهت ساخت و ساز نیز هدیه از طرف فارغ التحصیلان بود. زمین های باغ های سلطنتی نیز جهت ساخت محوطه ی دانشگاه واگذار شدند و اولین فصل آموزشی رسمی دانشکده جدید همیلتون در سال 1930 آغاز شد؛ و پس از انتقال دانشگاه مک مستر به همیلتون درسال 1930، باقی املاک این دانشگاه در تورنتو به دانشگاه تورنتو فروخته شد. دانشگاه مک مستر قدیمی در حال حاضر هنرستانی برای هنرهای زیبا و موسیقی است.

پردیس دانشگاهی (campus)

دانشگاه مک مستر درشهر همیلتون استان انتاریو در محله ی گلدن هورس شو و در انتهای غربی امتداد دریاچه ی انتاریو واقع شده است. پردیس اصلی از شمال باکوت پارادایس (یک زمین باتلاقی طبیعی) و از شرق و غرب با محله هایی مسکونی و از جنوب با خیابان اصلی وست که یک شاهراه بزرگ حمل و نقل است، هم مرز است. شمالی ترین نقطه ی مرز شمالی آن یک مقصد محبوب برای گردشگران و عابرینی است، که معمولاً از مسیر های متصل به باغ های سلطنتی استفاده می کنند.


دانشکده ی اصلی به مساحت 152.4 هکتار است، که بیشتر امکانات آموزشی در قسمت درونی آن به مساحت 12.1هکتار جای گرفته اند، به علاوه دانشکده ی اصلی آن در همیلتون مالک چندین قطعه از زمین های اطراف آن به علاوه در برلینگتن, کیت چیز و سنت کاتارینز انتاریئ است.
این دانشگاه همچنین مالکیت و مدیریت 58 ساختمان چه فعال و غیر فعال را عهده دار است. این ساختمان ها از نظر قدمت بسیار متفاوت اند، به طوریکه همیلتون هال در سال 1926 و ساختمان ال.ار ویلسون در دسامبر 2016 افتتاح شدند. پردیس های اصلی دانشگاه مک مستر به سه قسمت جداگانه تقسیم می شوند:
1. پردیس داخلی
2. پردیس شمالی
3. پردیس غربی
عمده ساختمان های علمی تحقیقاتی و خوابگاه ها در قسمت داخلی، درحالیکه ساختمان ها و محوطه ی ورزشی و تعدادی پارکینگ در قسمت شمالی واقع شده اند و پردیس غربی کمترین پیشرفت را داشته و شامل تعدادی ساختمان, پارکینگ مسطح و زمین های توسعه نیافته است.

امکانات

پردیس دانشگاه از سال 1928 همواره در حال پیشرفت بوده است. شش ساختمان اصلی این پردیس به سبک معماری گوتیک Collegiate توسط ویلیام لیون، کسی که پردیس داخلی را نیز طراحی کرده ساخته شده است. از سال 1940 تا 1960 این ساختمان با ساختمان های جدید احاطه شدند.
بیشترین تجهیزات در مرکز پزشکی دانشگاه مک مستر که یک بیمارستان تحقیقاتی چند منظوره که شامل دو بخش مرکز متمرکز زنان و زایمان و مرکز بهداشت و سلامت کودکان و نوجوانان به ترتیب بزرگترین مراکز پزشکی در کشور کانادا هستند. این مجموعه ها با مجتمع علمی علوم روز مایکل دگروت با اهداف یادگیری و کشف است، که شامل گروه های کاملاً مجهز فعال در زمینه های ژنتیک، بیماری های عفونی و چندین مورد دیگر است.راکتور هسته ای مک مستر (MNR) بزرگترین راکتور در Commonwealt و همچنین دومین راکتور بزرگ تحقیقاتی از زمان فعالیتش در امریکای شمالیست. این یک راکتور استخری است، که قلب آن توسط اورانیوم غنی شده تقویت و توسط آب خنک مقطر خنک می شود.
هدف اولیه ی این راکتور تحقیق و تولید ایزوتوپ های پزشکی است، این مجتمع همچنین از خدمت دانشجویان در زمینه های مهندسی هسته ای, فیزیک سلامت و پزشکی(درمانی) و همچنین بقیه ی علوم رادیویی استقبال می کند. این دانشگاه یک حوزه ی وسیع از تحصیلات رادیویی آزمایشگاهی و …که شامل یک شتابگیر, شتاب دهنده یک اشکار ساز پراکندگی زاویه کوچک نوترون و یک اشکار ساز پراکندگی زاویه بزرگ نوترون ارائه می دهد. تپاین شتابگیر جهت تولید فلوئور 18 وهمچنین اهداف تحقیقاتی به خصوص در زمینه های گسترش ایده های جدید مولکولی راه اندازی شد.

کتابخانه و موزه

موزه ی هنری دانشگاه مک مستر دارای بالاترین شمار بازدیدکنندگان در بین دانشگاه موزه های کانادا است. سیستم آموزشی این دانشگاه عضوی از 31 سازمانیست که در ارتباط با دیگر کتابخانه های تحقیقاتیست و نزدیک به 208 عدد در طول سال تحصیلی 2016 از آرشیو مقالات کتابخانه ی دیجیتال آن دانلود شده است، این کتابخانه مجموعاً 138 تن از کارمندان خبره را به استخدام خود درآورده است.
در طول سال تحصیلی 2016-2017 مبلغ 11.5میلیون دلار از منبع مالی کتابخانه هزینه شد که 81% به نشریه ها (ماهنامه و…) و منابع, 9% حق تکثیر نسخه های کامپیوتری و 10% به حق عضویت و پشتیبانی مجموعه اختصاص یافت.
این کتابخانه شامل 4 بخش است؛ 1.274.265 صفحه کتاب و 3.689.973 منابع کلی شامل فیلم ها, نقشه ها,صداهای ضبط شده و ریز فیلم (میکرو فیلم) را در خود جای داده است.
کتابخانه ی Mills شامل مقالات علوم انسانی و اجتماعیست، همراه با یک حوزه ی وسیع از منابع دیجیتال است. کتابخانه ی Innis شامل مقالات, تحقیقات و مطالب جالب در حوزه ی تجارت است، که مربوط به دانشکده ی تجاری دگروت است. کتابخانه ی Thode شامل منابع علمی و مواد در رشته های علمی مهندسی است و کتابخانه ی پزشکی آن در برگیرنده ی هر اطلاعات و منابع پزشکی می شود.
آرشیو منابع تحقیقاتی مطالعه ویلیام ( The William Ready Division of Archive and Research Collection) شامل آثار شخصیت های ادبی کانادایی و انگلیسی مانند فارلی مووات, پیر برتون, مت کوهن, ماریان انگل و همچنین شامل آثار برتر اند راسل و اتحادیه کارگری می باشد.
وظیفه ی اصلی موزه ی هنری دانشگاه مک مستر حمایت هیئت اعزامی علمی دانشگاه مک مستر و شرکت و همکاری در مباحثه های هنری در کاناداست. این موزه دارای بیشترین شمار بازدیدکنندگان 30.000 نفر در سال 2016 تحت عنوان دانشگاه موزه را در کانادا داشته است و در سال 1967 این موزه آثار هنری این دانشگاه را در معرض دید گذاشته است. در سال 2015 این کلکسیون 5.971 قطعه ای مبلغی حدود 98.7 را نگه داشت. این کلکسیون شامل آثار گوستاو کوربه,کلود مونه,کامیل پیسارو, والتر سیکرت و وینسنت ونگوگ است.

امکانات خارج از پردیس

دانشکده ی تجاری دگروت مک مستر از سال 2010 پروژه ی ساخت و ساز یک زمین 108 هکتاری در همسایگی شهر برلینگتن کلید زده است. در سال 2004 وقتی که دانشگاه مک مستر اعلام کرد که هدف اولیه این پروژه ساخت یک پردیس متمرکز هنر و تکنولوزی در مشارکت با شهر برلینگتن است. در سال 2009 موافقت نامه ای جهت توسعه و پیشرفت این مجموعه میان منطقه ی هالتن برلینگتن و دانشگاه مک مستر امضا و اعلام شد؛ این ساخت و ساز دقیقاً در تاریخ 17 ژوئن 2009 آغاز و افتتاح آن در 7 اکتبر 2010 صورت گرفت. 8.400 متر محوطه ساختمان که مرکز Ron Joyce نامیده می شود؛ این مجموعه میزبان برنامه ها و جلسات ام بی ای دیگروت واجرای برنامه های تجاری آنها است.

دانشگاه مک مستر کانادا
ورودی جلوی ساختمان سلامت و بهداشت مک مستر در مرکز شهر همیلتون است. این مرکز یکی از چندین مرکز تحت کنترل و اداره ساختمان های خارج از پردیس اصلی دانشگاه مک مستر است. مک مستر تعدادی دفتر رسمی در منطقه ی ونت فورد همیلتون در نزدیکی دادگستری سابق دارد. این مجموعه همچنین میزبان دوره های آموزش پیوسته مک مستر که شامل ارائه یک جدول برنامه ریزی شخصی و حرفه ای برای پیشرفت و همچنین ارائه ی کارت مهارت و دیپلم در رشته های متفاوت است.
مک مستر همچنین اعلام داشت، که ساخت و ساز ساختمان پردیس سلامت و بهداشت مرکز شهر همیلتون نیز در سال 2012 کلید خورده است، که این پروژه شامل گسترش فضاهای آموزشی, اتاق های تست و آزمون و فضای کلینیکی برای ساکنین منطقه خواهد بود.
مدرسه ی پزشکی مایکل جی دیگروت و دو پردیس منطقعه ای دیگر St.Catharines و Kitchener در پردیس اصلی واقع شده اند.
پردیس منطقه ی Waterloo واقع شده در مرکز Kitchener از امکانات مشترکی با مرکز علمی پزشکی دانشگاه Waterloo برخوردار است. پردیس St.Catharines در مشارکت با مجموعه های ورشکسته ی سلامت و بهداشت نیاگارا و مجتمع تحقیقاتی زیست دانش است، که در لیست حضور و غیاب تقریباً شامل 30 دانشجو در هر سال است.
کسانی که در مک مستر پذیرش گرفته اند، درخواست ورود به دانشکده های همیلتون, منطقه ی نیگارا و واترلو را دارند و پیشنهادات پذیرش بر طبق یک لیست بی طرف ارائه می شوند و ارائه اولویت مکان,کلاس های ثبت نامی ها بر اساس محل سکونت و اولویت آنهاست که این لیست توسط مک مستر وابسته به مکان مورد نظر سنجیده و توزیع می شود.
مک مستر در سال 2005 و در سه کیلو متری پردیس اصلی همیلتون یک زمین صنعتی با هدف توسعه امکانات تحقیقاتی و پیشرفته و تولید در زمینه های ساخت مواد تکنولوژی زیستی خودروسازی و نانو تکنولوژی خریداری کرد.
دولت فدرال وقت در جولای 2005 اعلام کرد که CANMET که یک ازمایشگاه تحقیقاتی مواد دولتی است ممکن است از اتاووا به همیلتون تغییر مکان داده و بازگشایی شود که این موضوع به افتتاح پارک بخش صنعتی مک مستر کمک شایانی کرد.
هیئت دانشگاه های متحد شبکه به ابراه ها و سلامت و محیط زیست به اختصار (NUN-INWEH) در راس مدیریت این پارک قرار دارد. ( UNU-INWEH) پس از انتقال به بخش صنعتی مک مستر در 23 اوریل 2008 تنها اژانس اتحادیه در رأس مدیریت در انتاریو و تنها میزبان هیئت متحده دانشگاه در امریکای شمالیست.

ادامه این مطلب را می توانید در مقاله بعدی مطالعه نمائید. جهت مراجعه به مقاله بعدی بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

جزئیات کامل در مورد دانشگاه مک مستر (قسمت دوم)

 

فرم ارزیابی رایگان: https://pirsookgroup.com/forms/

نویسنده: پیام پاک مهر

error: Content is protected !!