دانشگاه Fraser Valley

فهرست مطالب

دانشگاه Fraser Valley

دانشگاه Fraser Valley یا به اختصار UFV یک دانشگاه دولتی با پردیس­هایی در Abbotsford، Chilliwack، Mission and Hope و British Columbia می­باشد. این دانشگاه در سال 1974 با عنوان کالج Fraser Valley و بنا بر نیاز جامعه این شهر به گسترش فضای آموزشی تأسیس شد. در سال 1988 این کالج به کالج دانشگاهی با مجوز صدور مدرک تبدیل شد. پس از آن Fraser Valley به سرعت توسعه یافت تا جاییکه به یکی از بزرگترین کالج­های کانادا تبدیل شد.

در تاریخ 21 آوریل سال 2008 بر اساس نیاز این منطقه به گسترش فضاهای آموزشی، دولت استانی مجوز تبدیل این مؤسسه را به دانشگاه صادر کرد. امروزه چیزی حدود 15000 دانشجو در هر سال در این دانشگاه ثبت­نام می­کنند.

در گزارش The Global and Mail Canadian University Report سال 2010 دانشگاه Fraser Valley بر اساس کیفیت آموزشی، تعاملات استاد و دانشجویی و تعداد تقاضای پذیرش در بین دانشگاه­های استان British Columbia نمره A را دریافت کرد.

 

تاریخچه

تأسیس

در دهه 1960 شهروندان Fraser Valley درخواستی مبنی بر ایجاد مؤسسات آموزش عالی در این منطقه مطرح کردند. در سال 1966 این طرح از طرف دولت استانی رد شد. سرمایه­دارانی که خواستار این موضوع بودند، تقای ساخت یک مدرسه در حیطه رشته­های وابسته به شغل را مطرح کردند. مکانی که در این طرح برای مدرسه در نظر گرفته شده­بود نزدیک به مرکز Fraser Valley در جاده Lickman منطقه Chilliwack قرار داشت. این طرح پذیرفته شد و پروژه ساخت آغاز شد. با این وجود با انتخاب دولت استانی جدید در سال 1972، پروژه ساخت این مدرسه متوقف شد و فشارها برای ساخت کالج در این منطقه افزایش یافت.

متقاضیان ساخت کالج در Fraser Valley خواستار تأسیس یک کالج تحقیقاتی و بومی با ارائه رشته­های وابسته به شغل بودند. این طرح با 89 درصد آرای موافق توسط دولت استانی پذیرفته شد. با توجه به این حجم از حمایت مالی برای تأسیس این کالج، دولت استانی در تاریخ 4 آپریل سال 1974 خبر از تأسیس این کالج داد.

تنها چند ماه بعد در سپتامبر سال 1974 درهای این کالج به روی متقاضیان گشوده شد. از آنجاییکه تأسیسات این مؤسسه هنوز تکمیل نشده­بود کلاس­ها در کلیسا، مدرسه­های دولتی، مکان­های اجاره­ای و مرکز آموزشی Coqualeetza برگزار می­شد. Fraser Valley در اولین سال تأسیسش بیش از 183 دانشجوی تمام­وقت و 2300 دانشجوی نیمه­وقت را پذیرفت.

 

توسعه

با ادامه فعالیت حامیان مالی، دولت استانی در سال 1988 به سه کالج مجوز صدور مدرک لیسانس را اعطاء کرد. این اقدام در جهت دسترسی متقاضیان به مدرک لیسانس در استان British Columbia بود. این سه مؤسسه شامل؛ Malaspina، Cariboo و Okanagan می­شد. کالج Fraser Valley در سال 1991 به دانشگاهی با ارئه دوره­های سه و چهار ساله تحصیلی تبدیل شد.

در سپتامبر سال 1991 نام کالج دانشگاهی به Fraser Valley داده­شد. در ابتدا این مؤسسه صدور مدرک را تحت نظر دانشگاه­های استان نظیر دانشگاه Fraser Valley، دانشگاه British Columbia و دانشگاه Victoria انجام می­داد. در سال 1994 کالج دانشگاهی Fraser Valley دوره لیسانس را برای بزرگسالان افتتاح کرد. در سال 1995 این مؤسسه مجوز صدور مدرک را به طور مستقل دریافت کرد.

 

اعتبار دانشگاه

در 21 آپریل سال 2008 دولت استانی اعلانیه­ای مبنی بر تبدیل کالج دانشگاهی Fraser Valley به دانشگاه Fraser Valley توسط تصویب­نامه دانشگاهی استان British Columbia منتشر کرد. در 29 می سال 2008 نیز مجوز سلطنتی این اقدام صادر شد. دانشگاه در 1 سپتامبر 2008 به طور رسمی با عنوان جدید خود شروع به کار کرد. دانشگاه Fraser Valley 75 امین دانشگاه برتر کانادا و 4641 امین دانشگاه برتر جهان است.

اداره دانشگاه و بخش آکادمیک

اداره دانشگاه Fraser Valley توسط رئیس، هیئت مدیره، مجمع دانشگاه، شورا و هیئت علمی دانشگاه صورت می­گیرد. هیئت مدیره دانشگاه مسئول مدیریت امور و رویدادهاست، در حالیکه شورا مدیریت بخش عملکرد آکادمیک دانشگاه را برعهده دارد. اعضای این دو نهاد دانشجویان و اساتیدی هستند که برای این جایگاه انتخاب شده­اند. مدارک و دیپلم­ها در این دانشگاه توسط مجمع دانشگاه که دارای 20 عضو از فارغ­التحصیلان، مدیران و اساتید است، صادر می­شود. دانشگاه Fraser Valley همچنین دارای یک رئیس که امور اجرایی را اداره می­کند، یک شورا، هیئت مدیره، مجمع دانشگاه و همچنین معاونت است. رئیس دانشگاه مسئول مدیریت عملکرد آکادمیک دانشگاه نظیر جلسات حضوری، جلسات تلفنی و اداره انجمن­ها می­باشد.

 

دانشکده ­ها و مدارس

فعالیت­های آکادمیک دانشگاه Fraser Valley در قالب دانشکده­ها و مدارس آن سازماندهی شده­است. در حال حاضر این دانشگاه دارای 7 دانشکده و 3 مدرسه است. کالج هنر میزبان 2 دانشکده بزرگ­تر این دانشگاه (علوم انسانی و علوم اجتماعی) با 6 دپارتمان و دانشکده فنی و حرفه­ای است. در حالیکه دانشکده علوم سلامت 5 دپارتمان و دانشکده علوم 4 دپارتمان دارد.

 

تحقیقات

کتابخانه دانشگاه Fraser Valley

دانشگاه Fraser Valley دارای ده­ها مرکز و مؤسسه تحقیقاتی می­باشد. همچنین پردیس Chilliwack Campus میزبان مرکز جدید BC Centre of Excellence for Agriculture است. بیشتر پژوهش­هایی که در دانشگاه انجام می­گیرد، از طریق فعالیت­های مراکزی چون Centre for Food and Farmland Innovation و South Asian Studies Institute و با تمرکز بر دغدغه­های این منطقه است.

سه شخصیت برتر حوزه تحقیقات در دانشگاه Fraser Valley  عبارتند از؛ دکتر Lenore Newman که ریاست Food Security و Aboriginal Studies را به عهده دارد، دکتر Hugh Brodie که رئیس Canada Research Chair in Aboriginal Studies است و دکتر Cindy Jardine ریئس Canada Research in Health and Community. علاوه بر این دکتر Irwin Cohen معاونت بخش RCMP Research in Crime Reduction را بر عهده دارد.

با اینکه دانشگاه Fraser Valley بر اساس تصویب­نامه دانشگاهی با هدف ارائه مدرک لیسانس در منطقه تأسیس شد؛ با این وجود اعضای هیئت علمی این دانشگاه به فعالیت­های تحقیقاتی گسترده روی آورده­ند و از این طریق فرصت­های علمی و پژوهشی فراوانی را در اختیار دانشجویان قرار می­دادند. دانشجویان Fraser Valley امکان همکاری در پروژه­های بزرگ تحقیقاتی را دارند و به راحتی می­توانند مقالات خود را در کنفرانس­های بین­المللی ارائه دهند. این دانشگاه همچنین پژوهش­های دانشجویانش را از طریق برنامه Undergraduate Research Excellence Award اعتبار می­بخشد.

 

پذیرش

در سال تحصیلی 2009-2010 دانشگاه Fraser Valley  تعداد 15,466, دانشجو که شامل 13000 دانشجوی دوران لیسانس می­شد را پذیرفت. جمعیت دانشجویان این دانشگاه با سرعت فراوان در حال رشد است. وزارت آموزش عالی و توسعه بازار کار رشد فضاهای دانشجویی را در سال 2009-2010 مقدار 104 درصد تخمین زده­اند.

 

سرمایه­گذاری

جذب سرمایه توسط دانشگاه Fraser Valley در سال 2010-2011 مبلغ 53.3 میلیلون دلار بوده­است و به میزان  19.8 میلیون دلار یا به عبارتی 59.1 درصد نسبت به سال 2001-2002 با جذب سرمایه 33.5 میلیون دلار افزایش یافته­است.

 

رشته ­ها

رشته­هایی در زمینه هنرهای زیبا، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی، ارتباطات کاربردی، کسب­و­کار، پرستاری و رشته­های فنی و حرفه­ای در مقاطع فوق­لیسانس، لیسانس، فوق دیپلم، دیپلم و گواهینامه پایان دوره در دانشگاه Fraser Valley برگزار می­شود.

 

رشته­های قابل نقل و انتقال

دانشگاه Fraser Valley طیفی از رشته­های قابل نقل و انتقال را که در آن دانشجو می­تواند سال دوم و سوم تحصیل خود را در دانشگاه­های دیگری بگذراند ارائه می­دهد. بر این اساس این دانشگاه عضو وبسایت BC Transfer Guide که منبعی برای برنامه­های سیستم آموزش عالی در British Columbia و در زمینه نقل و انتقال دانشجویان لیسانس است، می­باشد.

 

پردیس­ها

پردیس Abbotsford Campus اولین پردیس دائمی دانشگاه Fraser Valley در سال 1983 افتتاح شد. در سال 1996 ساختمان جدید مجهز به کتابخانه، سایت کامپیوتر و دیگر تسهیلات پشتیبانی به این پردیس اضافه شد. در سال 1997 ساختمان D با چندین کلاس درس، آزمایشگاه و دفاتر اداری تأسیس شد. در سال 2002 مرکز فعالیت­های دانشجویی و اولین سالن ورزشی پردیس افتتاح شد. پس از آن در سال 2007 دانشگاه Fraser Valley اولین خوابگاه دانشجویی را با عنوان Baker House مجهز به یک سالن ورزشی 1500 نفره به مجموعه­اش اضافه کرد.

در سال 1978 ارائه رشته قالیبافی در پردیس Chilliwack در خیابان Portage سرمنشأ برگزاری رشته­های فنی و حرفه­ای در دانشگاه Fraser Valley شد. در آن زمان این مکان متعلق به مدرسه Chilliwack بود. سپس وزیر آموزش عالی ساختمان فروشگاه فرش را تأسیس کرد. این فروشگاه در اصل قرار بود پس از 5 سال به مدرسه Chilliwack برگردانده شود اما 12 سال طول کشید تا جایگزینی برایش در Campus Abbotsford ساخته شود. دیگر رشته­های فنی و حرفه­ای در ساختمان C پردیس Campus Abbotsford برگزار می­شدند. در سال 1991 دانشگاه Fraser Valley  تمام رشته­های فنی و حرفه­ای خود را به تأسیسات جدیدش در Canada Education Park در مکان سابق پایگاه نظامی Chillieack منتقل کرد. بیشتر رشته­ها و خدمات ارائه شده در Chilliwack در سال 2012 به پردیس جدید دانشگاه در CEP منتقل شدند.

 

پردیس Chilliwack Campus در Canada Education Park

این پردیس میزبان مرکز فنی و حرفه­ای دانشگاه است، که در سال 2009 و به منظور میزبانی دانشکده علوم سلامت و مرکز علوم کشاورزی که به ترتیب در می و سپتامبر سال 2012 تأسیس شدند، تأسیس شد.

 

Five Corner دانشگاه Fraser Valley

در سال 2012 دانشگاه خبر از تأسیس پردیس راه دور با تمرکز بر رشته­های حیطه کسب­­و­کار و مهارت در منطقه Five Corner مرکز شهر Chilliwack داد. مکان این پردیس توسط دانشگاه و از بانک Montreal خریداری شده­بود. در سال 2018 ساختمان به امور مشارکتی با Chilliwack و در زمینه اقتصاد اختصاص داده­شد.

 

Hope

مرکز Hope Centre یک مرکز بومی است که با همکاری مدرسه Fraser-Cascade اداره می­شود.

 

Mission

در سال 1975 یک پردیس موقتی در Mission تأسیس شد، که رشته­های تحصیلی را به بزرگسالان ارائه می­داد. در سال 1996 دانشگاه Fraser Valley  و مدرسه Mission با مشارکت یکدیگر مرکز Heritage Park Centre را افتتاح کردند. این مرکز به عنوان پردیس دانشگاه، سالن اجتماعات و مرکز تناسب اندام عمل می­کرد.

 

Chandigrah در هند

شعبه دانشگاه Fraser Valley در هند در بخش 32-C در پردیس Goswami Ganesh Dutta Sanatan Dharma College Chandigrah قرار دارد. این مجموعه بین­المللی که در سال 2006 تأسیس شده­است برا ی دانشجویانی هندی که علاقه دارند در کانادا تحصیل کنند در نظر گرفته شده­است.

در نتیجه همکاری آکادمیک بین دانشگاه Panjab و کالج دانشگاهی Fraser Valley در سال 2003، MoU در جهت گسترش دانشکده و امکان نقل و انتقال دانشجو در سال 2004 تأسیس شد. ایده ارائه رشته­های دانشگاه Fraser Valley در هند نیز در سال 2006 و با طرح کلی ارائه رشته مدیریت کسب­و­کار درمقطع لیسانس BBA برای دانشجویان هندی در کالج SD مطرح شد.

دانشجویانی که در این رشته­ها ثبت نام کردند می­توانند از بین گزینه­هایی چون کسب­و­کار، سیستم­های اطلاعاتی کامپیوتر و هنرهای لیبرال یک رشته را انتخاب کنند. بعد از گذراندن حداقل یک سال تحصیلی دانشجویان می­توانند به دانشگاه Fraser Valley یا دیگر دانشگاه­های کانادا منتقل شوند. این دانشجویان به منظور تکمیل دوره چهار ساله­شان به Fraser Valley منتقل می­شدند.

علاوه بر رشته­های کارشناسی، شعبه Fraser Valley در هند راهی برای ورود به دانشگاه Windsor در رشته مدیریت در مقطع فوق لیسانس MOM است. این رشته برای دانشجویان هندی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند و در قالب یک دوره تحصیلی سه ساله ارائه می­شود. دانشجویان یک سال را در هند می­گذرانند و پس از آن به دانشگاه Windsor در کانادا منتقل می­شوند.

این برنامه به دانشجویان امکان می­دهد که در حالیکه در عرصه­های بین­المللی تحصیل می­کنند، اما نزدیک به خانه خودشان بمانند. دانشجویان می­توانند به راحتی با اساتید و کارمندان دانشگاه Fraser Valley تماس تصویری حاصل کرده و در جهت کسب دانش و مهارت با این دانشگاه تعامل داشته­باشند.

 

زندگی دانشجویی

ورزش

دانشگاه Fraser Valley دارای تیم ورزشی UFV Cascades می­باشد. مرکز ورزشی Envision مجهز به 2 سالن ورزشی، یک مرکز تناسب اندام و رختکن است.

ورزش دانشگاه با سابقه­ای 25 ساله یکی از بهترین زمین­های دو و میدانی کشور را دارد. Cascade  در 3 لیگ قهرمانی جهانی و 15 لیگ قهرمانی استانی شرکت کرده و در مجموع 129 ورزشکار حرفه­ای و شناخته شده را تحویل جامعه ورزشی استان داده­است.

تیم بسکتبال مردان دانشگاه در سال 2000 اولین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد و با تکرار آن در سال­های 2002 و 2004 موفق به کسب 3 عنوان در طی 5 سال شد. تیم بسکتبال زنان این دانشگاه نیز 5 قهرمانی در سطح استان بدست آورده­است.

این دانشگاه همچنین ارائه دهنده ورزش­های همگانی نظیر رقص هیپ هاپ، بدمینتون و کریکت می­باشد.

خوابگاه

خوابگاه Baker House در سال 2007 و در پردیس Abbotsford افتتاح شد. این خوابگاه دارای 102 سوییت با 204 تخت می­باشد. هر سوییت دارای مایکروفر و یک یخچال کوچک است با این وجود؛ وعده­هایی غذایی با قیمت 2000، 1500 و 1000 دلار در این خوابگاه قابل خریداری می­باشند.
نویسنده: پیام پاک مهر


فرم های ارزیابی رایگان

Photo Credit : abbynews.com

error: Content is protected !!