برنامه استانی کبک

فهرست مطالب

مراحل اقدام در برنامه نیروی متخصص کبک (Quebec Skilled Worker Program)

برنامه نیروی متخصص کبک همیشه از پرطرفدارترین برنامه های مهاجرتی به کانادا بوده است. اگرچه این برنامه نیز مانند سایر برنامه ها قرار است دچار تغییرات شگرفی شود و ممکن است این تغییرات، اقدام برای این برنامه را برای برخی متقاضیان مشکل تر کند ولی هنوز هم بسیاری متقاضیان تمایل دارند از طریق این برنامه به کانادا مهاجرت کنند. این برنامه نیز مانند اکثر برنامه های مهاجرتی کانادا دارای جدولی امتیاز بندی می باشد و فقط متقاضیانی مجاز به اقدام هستند که امتیازات لازم را در سیستم امتیاز بندی کسب کنند و از اداره مهاجرت این استان دعوتنامه برای ارسال پرونده (ITA) دریافت کنند. لازم به توضیح است که در تاریخ 2 آگوست 2018، اداره مهاجرت این استان کلیه جزییات این برنامه را شرح خواهد داد.

نخست به مراحلی که متقاضیان بایستی برای دریافت اقامت دایم از طریق این روش پشت سر بگزرانند اشاره خواهیم کرد:

1- در مرحله اول متقاضیانی که 18 سال و بالاتر دارند می توانند پروفایل ابراز تمایل خود برای شرکت برنامه نیروی متخصص کبک را تکمیل و سابمیت کنند. به این پروفایل Expression of Interest یا EOI گفته می شود.

2- سپس با توجه به شرایط متقاضی مانند تحصیلات، سوابق کاری، رشته تحصیلی، کانکشن متقاضی به این استان، زبان فرانسه و انگلیسی و فاکتورهای دیگر، به متقاضی امتیازی تعلق خواهد گرفت. می توانید جدول امتیاز بندی این برنامه را در لینک زیر مشاهده کنید:

جدول امتیاز بندی در برنامه نیروی متخصص کبک

3- پس از آن متقاضیان بایستی Passing Score را بر اساس تمامی فاکتورها شامل امتیاز فرزندان وابسته و امتیاز توانایی مالی به دست آورند. این امتیاز برای افراد مجرد 50 و برای افراد متاهل 59 می باشد. این امکان برای متقاضی وجود دارد که ابتدا بدون در دست داشتن نمرات مورد نظر آزمون فرانسه و انگلیسی پروفایل خود را ثبت کرده و سپس اقدام به دریافت نمرات مورد نظر کند.

4- سپس اداره مهاجرت این استان بر اساس امتیازات فرد و همچنین فاکتورهای مهم دیگر مانند داشتن کانکشن به این استان، برای تعدادی از متقاضیان دعوتنامه برای اپلای یا Invitation to Apply صادر خواهد کرد.

5- متقاضیانی که موفق به دریافت دعوتنامه برای اپلای شوند 90 روز فرصت دارند تا اپلیکیشن کامل خود را سابمیت کنند. بعد از سابمیت پرونده، در صورتی که متقاضی مرحله بررسی مدارک را با موفقیت پشت سر گذاشت به وی CSQ یا اجازه اقامت در کبک داده خواهد شد.

6- پس از دریافت CSQ، متقاضی بایستی پرونده جداگانه ای را برای دریافت ویزا به اداره مهاجرت فدرال کانادا ارسال کند که در این مرحله از متقاضی درخواست انجام تست های پزشکی Medical خواهد شد و همچنین پیشینه متقاضی تحت عنوان Security Check بررسی می شود.

7- در صورتی که متقاضی در مرحله قبل مشکلی نداشته باشد ویزای اقامت دایم وی، همسر وی و کلیه فرزندان زیر 22 سال آن ها صادر خواهد شد.

نکات مهم:

  • پروفایل EOI متقاضیان پس از تکمیل و سابمیت به مدت 12 ماه فعال خواهد بود و پس از آن متقاضی مجددا بایستی پروفایل جدیدی را تکمیل و سابمیت کند.
  • بر اساس گفته اداره مهاجرت این استان، با این تغییرات جدید، زمان بررسی مدارک متقاضی به 12 ماه کاهش خواهد یافت. دقت شود که منظور از زمان بررسی متقاضی، مدت زمانیست که بررسی پرونده متقاضی جهت دریافت اجازه اقامت در کبک یا CSQ به طول خواهد انجامید.

بررسی واجد شرایط بودن در برنامه تجربه کبکی PEQ 

همانطور که قبلا اشاره شد یکی از روشهای مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل در دانشگاهها و یا کالج ها میباشد که پس از اتمام تحصیل بسته به نوع مقطع تحصیلی و شرایط مرتبط به آن اقدام به درخواست برای اقامت دائم میکنید.

یکی‌از سریع ترین و منحصر فردترین‌ این‌ روشها از طریق برنامه مهاجرتی متخصص استان کبک میباشد که افراد ۶ ماه مانده به اتمام رساندن تحصیل در یکی از مقاطع دکترا، فوق لیسانس، لیسانس ،دوره های کالج و یا دورهای فنی‌حرفه ای در موسسات آموزشی استان کبک واجد شرایط اقدام و دریافت اجازه اقامت در استان کبک (CSQ)، و پس از آن اقدام برای اخذ اقامت دایم کانادا می باشند.

شرایطی که متقاضی بایستی جهت اقدام از این روش مهاجرتی داشته باشد شامل:

1- اقامت حداقل نیمی از دوران تحصیلی در استان کبک
2- اقدام نسبت به گرفتن CSQ در زمانیکه حداقل ۶ ماه به اتمام‌دوره تحصیل باقی مانده است
3- دارا بودن حداقل سن ۱۸ سال و دارای پاسپورت معتبر
4- ارائه حد متوسط زبان فرانسه سطح (B2)در مهارت مکالمه و شنیداری

در این برنامه مهاجرتی نیز مانند ویزای تحصیلی، مادر یا پدر جهت همراهی فرزندان‌خود میتوانند اقدام‌ به گرفتن‌ویزای توریستی نموده و فرزندان خود را که جوانتر هستند همراهی نمایند.

مراحل رسیدن به CSQ که در این‌روش مهمترین قدم‌جهت رسیدن به اقامت دائم میباشد شامل ۵ مرحله میباشد:

  • مرحله اول : گرفتن نامه پذیرش از یکی از موسسات تحصیلی مورد تایید استان کبک که شامل دانشگاهها، کالج ها ویا موسسات فنی‌حرفه ای میشوند.

نکته ی مهمی را که بایستی در‌مورد رشته های فنی حرفه ای در نظر گرفت آن است که تنها رشته هایی واجد شرایط اخذ csq هستند که دارای حداقل ۱۸۰۰ ساعت تحصیلی بوده، این ‌نکته را نیز بایستی مد نظر قرار داد که به هیچ عنوان نمی توان دو دوره تحصیلی کمتر از ۱۸۰۰ ساعت را با هم جمع کرد.

  • مرحله دوم: گرفتن سرتیفیکیت پذیرش کبک یا CAQ با ارایه مدارک لازم
  • مرحله سوم : ارسال مدارک لازم جهت گرفتن ویزای تحصیلی Study Permit
  • مرحله چهارم: پس از صدور CSQ می توان به راحتی و با ارایه مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت دایم اقدام کرد.
  • مرحله پنجم : در صورتی که متقاضی بخواهد در مدت زمان بین CSQ و گرفتن اقامت دایم در کانادا حضور داشته باشد می تواند جهت صدور ویزای کار موقت اقدام کند.

 

error: Content is protected !!