پاسخ به چند سوال مهم در مورد تحصیل در کانادا

فهرست مطالب

پاسخ به چند سوال مهم در مورد تحصیل در کانادا

بدون شک سوالات بسیاری در ذهن متقاضیان تحصیل در کانادا وجود دارد که پاسخ به آن ها می تواند آن ها را در مسیر مهاجرتی آگاهانه راهنمایی کند. در زیر به تعدادی از این سوالات که هر روزه به صورت مداوم از من پرسیده می شود پاسخ داده ام که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

 

1 –  آیا برای دریافت پذیرش از کالج ها یا دانشگاه های کانادا حتما به نمره زبان نیاز دارم؟

بسیاری از دانشگاه ها در مقاطع بالای لیسانس و بدون نمره زبان آکادمیک مانند آیلتس آکادمیک، تافل و یا بعضا PTE به متقاضی پذیرش نخواهند داد. دلیل این امر آنست که رقابت برای دریافت پذیرش از دانشگاه ها بسیار زیاد است. البته برای مقطع لیسانس این امکان برای متقاضی وجود دارد که بدون نمره زبان هم پذیرش مشروط (به گذراندن دوره زبان) را از برخی دانشگاه دریافت کند.

اما در مورد کالج های دولتی و معتبر قضیه متفاوت است و متقاضیانی که مدرک زبان مورد نیاز را ندارند نیز شانس کافی برای دریافت پذیرش (البته به صورت مشروط) را خواهند داشت. البته نه اینکه کالج ها سخت گیری نمی کنند و یا مدرک آن ها ارزشی ندارد. دلیل سخت گیری کمتر کالج ها اولا تعداد بیشتر آن ها در مقایسه با دانشگاه هاست و دوما در کالج ها دوره های کارشناسی ارشد و دکتری ارایه نمی شود.

 

2 – پذیرش مشروط به چه معنیست؟

پذیرش مشروط یا Conditional به این معنی است که موسسه آموزشی ابتدا به فرد پذیرش ورود به دوره زبان را خواهد داد و سپس در صورتی که فرد متقاضی دوره زبان را با موفقیت پشت سر گذاشت به وی اجازه تحصیل در دوره مورد نظر داده می شود. به عنوان مثال اگر متقاضی تمایل داشته باشد دوره مدیریت منابع انسانی را در کالج بگذراند ولی نمره زبان آکادمیک نداشته باشد، در صورتی که بقیه شرایط وی مناسب باشد کالج ابتدا به فرد پذیرش دوره زبان انگلیسی را خواهد داد و در نامه پذیرش وی برای دوره زبان به این موضوع اشاره شده است که اگر متقاضی دوره زبان را با موفقیت بگذراند، واجد شرایط ادامه تحصیل در دوره مدیریت منابع انسانی خواهد بود.

 

3 – در کالج ها دوره های تحصیلی Diploma و دوره های Post Graduate Diploma چه تفاوتی با هم دارند؟

دوره های Diploma مناسب افرادیست که آخرین مقطع تحصیلی آن ها دیپلم دبیرستان بوده و دارای سن متناسب با آن دوره نیز می باشند. طول دوره های Diploma در کالج ها ممکن است 2 تا 3 سال باشد. اما دوره های Post Graduate Diploma مناسب متقاضیانیست که قبلا مدرک فوق دیپلم، لیسانس و یا فوق لیسانس را دریافت کرده اند و اکنون قصد دارند در ادامه تحصیلات خود مقطعی دیگر را بگذرانند. طول دوره های Post Graduate نیز ممکن است از 8 ماه تا 2 سال باشد.

 

4 – نمره زبان آکادمیک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه ها و کالج ها معمولا چه نمره ایست؟ توجه شود که این نمره ها مخصوصا در مورد تافل حدودیست ولی در مورد آیلتس آکادمیک با تقریب بالایی در مورد همه کالج ها و دانشگاه ها دقیق است.

در مورد دانشگاه ها در اکثر مقاطع و رشته ها: آیلتس آکادمیک 6.5 به بالا، تافل 85 به بالا و PTE 60 به بالا

در مورد کالج ها در دوره های Diploma: آیلتس آکادمیک 6 به بالا، تافل 80 به بالا و PTE 54 به بالا

در مورد دوره های Post Graduate: کالج ها آیلتس آکادمیک 6.5 به بالا، تافل 88 به بالا و PTE 60 به بالا

 

5 – آیا شرکت پیرسوک توانایی درخواست پذیرش از کالج ها یا دانشگاه های همه استان های کانادا را دارد؟

بله دوستان، خدمات تحصیلی پیرسوک شامل همه استان های کانادا و تحصیل در مدارس ابتدایی، دبیرستان، دانشگاه و کالج های کانادا خواهد شد.

 

6 – آیا اگر از موسسه آموزش عالی مانند دانشگاه یا کالجی معتبر پذیرش تحصیلی دریافت کنم صدور ویزای تحصیلی من صددرصد است؟

دوستان عزیز بررسی پرونده برای ویزا و صدور ویزا در اداره مهاجرت کانادا صورت می پذیرد و حتی اگر متقاضی دارای پذیرش از بهترین دانشگاه کانادا نیز باشد، پرونده ویزای وی با دقت کامل توسط آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا بررسی خواهد شد. پس از بررسی کامل پرونده، این آفیسرها هستند که تصمیم می گیرند ویزا برای چه کسی صادر شود و برای چه فردی صادر نشود.

البته اینگونه نیست که آفیسرها موارد لازم و مهم پرونده را نادیده بگیرند، بلکه یک پرونده قوی با Study Plan بدون نقص و مدارک کامل می تواند شانس دریافت ویزای متقاضی را بسیار افزایش دهد.

 

7 – آیا با سن بالای 35 سال نیز می توانم امیدی به ادامه تحصیل در کانادا داشته باشم؟

بله قطعا، البته به فاکتورهای زیادی مانند سطح زبان، تاریخ اتمام مقطع تحصیلی قبلی، رشته تحصیلی، سوابق کاری، سفرهای خارجی و توانایی های مالی بستگی دارد که بایستی با دقت بررسی شوند.

 

8 – مهمترین هدف من از ادامه تحصیل در کانادا در نهایت دریافت اقامت دایم این کشور است. آیا در کانادا پس از ادامه تحصیل و پایان تحصیلات، اقامت دایم کانادا به من داده خواهد شد؟

خیر پس از پایان تحصیلات در کانادا، متقاضی یا همسر وی بایستی برای یکی از برنامه های اقامت دایم اپلای کنند. در واقع ادامه تحصیل در کانادا می تواند متقاضی را واجد شرایط اقدام در چندین برنامه اقامت دایم کند، ولی به خودی خود و به صورت اتوماتیک اقامت دایم را برای وی به ارمغان نخواهد آورد.

در حقیقت تحصیل در کانادا می تواند برای فرد متقاضی در برنامه های مختلف اقامت دایم مانند برنامه های زیر مجموعه اکسپرس اینتری و یا استانی امتیازات بالایی را داشته باشد. در کنار این موضوع، همسر متقاضی نیز در مدت زمان تحصیل وی می تواند مجوز کار در کانادا (Work Permit) را دریافت کرده و در این کشور کار کند و او نیز امتیازات زیادی را از سوابق کاری در کانادا دریافت کند.

مجموع همه این امتیازات باعث خواهد شد تا متقاضی و یا همسر بتوانند شانس این را داشته باشند که واجد شرایط یک یا چند برنامه اقامت دایم کانادا بشوند و در نهایت به اقامت دایم این کشور دست یابند.

 

9 – آیا کانادا دانشگاه ها و کالج های رایگان هم دارد؟

خیر، تمامی دانشگاه ها یا کالج های کانادا برای دانشجویان بین المللی دارای شهریه هستند. این شهریه می تواند حدودا بین 14 تا 17 هزار دلار کانادا در سال باشد. البته برخی دانشگاه ها یا کالج ها در برخی استان ها و مناطق کم جمعیت تر کانادا دارای شهریه پایینتری نسبت به دیگر دانشگاه ها و کالج های شهرهای بزرگ هستند.

 

10 –  آیا پس از تحصیل در کانادا می توانم کار گیر بیاورم؟ آیا کار هست؟

این سوال نیز از جمله سوالاتیست که روزانه از متقاضیان زیادی دریافت می کنم. این سوال دارای یک مشکل بزرگ است آن هم این که هیچ فردی نمی تواند پاسخی علمی و دقیق برای آن داشته باشد و معمولا پاسخ به آن هم فقط از روی تجربیات شخصی امکان پذیر است. اگر بخواهم به این سوال پاسخ بدهم خواهم گفت:

بله کار هست، زیاد هم هست، البته برای به دست آوردن آن باید تلاش کرد، زبان دانست، ناامید نشد، و راه به دست آوردن آن را یاد گرفت””

 

فرم ارزیابی رایگان: https://pirsookgroup.com/forms/

نویسنده: پیام پاک مهر

error: Content is protected !!