ویزای تحصیلی کانادا

فهرست مطالب

ویزای تحصیلی کانادا


 

نکته ای در گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا در مقاطع بالاتر از دیپلم

تحصیل در مقاطع مختلف از کانادا به طور کلی شامل دو مرحله است:

1- گرفتن پذیرش تحصیلی از کالج یا دانشگاه

2- اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی

مرحله اول می توان گفت که ساده ترین مرحله بوده و شما می توانید حتی بدون داشتن نمره آیلتس آکادمیک و یا تافل، از یکی از کالج ها و یا دانشگاه های کانادا پذیرش مشروط بگیرید. پذیرش مشروط بدان معناست که کالج یا دانشگاه به شرط گذراندن موفقیت آمیز یک دوره زبان انگلیسی به متقاضی پذیرش می دهد. در واقع همه ی متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا معمولا موفق به دریافت این پذیرش (چه مشروط و چه غیر مشروط) خواهند شد. موضوع مهم در بحث ادامه تحصیل در کانادا مرحله دوم یا دریافت ویزای تحصیلی کانادا است، در واقع در این مرحله است که متقاضی بایستی بتواند افسر اداره مهاجرت را قانع کند که هدف اصلی وی تحصیل در کاناداست و پس از تحصیل نیز به کشور خود (ایران) باز خواهد گشت. برای این منظور موارد زیر مهم هستند:

  • مقطع تحصیلی مورد نظر بهتر است با مقطع قبلی تحصیل متقاضی همخوانی داشته باشد.
  • مدت زمان زیادی از فارغ التحصیلی متقاضی از مقطع قبلی نگذشته باشد (بهتر است زیر ۵ سال باشد)
  • متقاضی پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع تحصیلی قبلی در شرکتی متناسب با رشته تحصیلی خود مشغول به کار بوده باشد
  • متقاضی حتما نمره زبان انگلیسی آکادمیک را داشته باشد و این نمره متناسب با درخواست کالج یا دانشگاه مورد پذیرش در کانادا باشد
  • متقاضی دارای وابستگی کافی به کشور خود (ایران) باشد، مثلا ملکی داشته باشد و یا بتواند از شرکت خود نامه سابقه کار دریافت کند که نشان دهد مشغول به کار بوده.
  • معدل مقطع قبلی تحصیلی متقاضی بالا باشد.
  • متقاضی نامه هدف (Letter of Intent) مناسبی نوشته باشد.

 

جبران بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در زمان تحصیل در کانادا:

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کنید و قادر هستید هزینه های تحصیل را بپردازید راه هایی وجود دارد که بتوان بخشی ازین هزینه ها را جبران کرد:

  • یکی ازین راه ها اجازه کار به مدت ۲۰ ساعت در هفته هست. افرادی که ویزای تحصیلی کانادا را دریافت می کنند می توانند هفته ای ۲۰ ساعت کار کنند. در تعطیلات بین ترم ها نیز این افراد اجازه کار تمام وقت را خواهند داشت. گرچه قبلا در مورد دشوار بودن تحصیل و کار در کنار هم توضیحات کاملی ارایه شده، ولی باید در نظر داشت که دانشجویان بسیاری در حال حاضر بخش بزرگی از هزینه های خود را با کار در کنار تحصیل جبران می کنند.
  • اگر دانشجو متاهل باشد، همسر وی نیز می تواند تقاضای ویزای کار Open Work Permit دهد که در اینصورت وی قادر خواهد بود به صورت تمام وقت و برای هر نوع کارفرمایی کار کند و بخش زیادی از هزینه ها را جبران کند.
  • اگر فرد دانشجو دارای فرزند باشد لازم نیست نگرانی بابت هزینه های تحصیل فرزند خود داشته باشد زیرا تحصیل فرزند وی در کانادا تا زمانی که خود دانشجوست، رایگان خواهد بود.
  • دانشجویان مقاطع تکمیلی مانند ارشد و دکتری در صورتی که بتوانند در سال اول تحصیل، توانایی های خود را نشان دهند ممکن است واجد شرایط دریافت انواع بورسیه ها (Funds) شوند و مبلغی را ماهیانه از استاد و یا دپارتمان خود دریافت کنند.

به طور کلی در شهرهای بزرگ کانادا دانشجویان راحتتر می توانند در کنار تحصیل خود کار پیدا کرده و مشغول به کار شوند مخصوصا در شهرهایی مانند تورنتو که جامعه ایرانیان بزرگی داشته و فرد می تواند در صورت نیاز برای بیزنس های ایرانی کار کند.

پیشنهاد می شود که فرد حداقل هزینه های تحصیل و زندگی در سال اول خود را ذخیره داشته باشد تا در ابتدای ورود به کانادا فشار های ناشی از تامین هزینه های زندگی و همچنین تحصیل در کالج و یا دانشگاه کاهش یافته و فرد بتواند پله پله و به تدریج با زندگی، تحصیل و کار در کانادا آشنا شود.

error: Content is protected !!