تحصیل در کانادا

فهرست مطالب

چرا باید کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد؟ کانادا چه مزیت هایی نسبت به دیگر کشورها دارد؟ بین اروپا و کانادا چه تفاوتی وجود دارد و کدام یک برای ادامه تحصیل من بهتر است؟ آیا کانادا استاندارهای بالایی برای تحصیل دارد؟ هزینه های تحصیل در کانادا چگونه است؟

همه این سوال ها ابتدا در ذهن علاقه مندان و دوستداران ادامه تحصیل در کانادا ممکن است بوجود آید. اما قطعا بایستی گفت که مهمترین سوالی را که باید از خود پرسید سوال زیر است:

در واقع پاسخ به پرسش های بالا هدف اصلی و بلند مدت مهاجرت بسیاری از علاقه مندان و متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا می باشد. متقاضیانی که سال هاست رویای مهاجرت به کشوری خوب و پیشرفته در جهان را دارند و به فکر آرامش و آینده خود و فرزندان خود هستند. حال ابتدا به پرسش مهم بالا پاسخ داده و سپس در ادامه مقاله به سراغ پاسخ به پرسش های نخست خواهیم رفت.

فردی که در کانادا تحصیل کند می تواند پس از تحصیل و بسته به استان محل تحصیل خود برای برنامه های اقامت دایم کانادا اقدام کند. این برنامه ها بسیار متنوع بوده و هر کدام شرایط و ویژگی های خود را دارند ولی نکته مهم اینست که همگی به اقامت دایم کانادا ختم می شوند. به عنوان مثال فردی که در ایران لیسانس خود را گرفته و برای یک دوره 2 ساله کارشناسی ارشد در دانشگاه و یا Post Graduate در کالج به کانادا وارد می شود پس از اتمام تحصیلات می تواند ویزای 3 ساله کار بعد از تحصیل (PGWP) را دریافت کند. در این مدت 3 سال فرد می تواند برای کارفرماهای مختلف کار کند و سابقه کار کسب کند. با داشتن تنها 1 سال از این 3 سال سابقه کار، وی می تواند به عنوان مثال برای برنامه تجربه کانادایی (CEC) اقدام کند. در کنار این برنامه، برنامه های متنوع استانی دیگر هم موجود است که فرد می تواند بسته به شرایط هر کدام، از طریق آن ها برای دریافت اقامت دایم اقدام کند (در منوی مهاجرت به کانادا در صفحه اصلی وبسایت در مورد همه برنامه های اقامت دایم استانی توضیح داده شده است). بنابراین برای شخصی که برای ادامه تحصیل در یک دوره 2 ساله به کانادا آمده است راه های متعددی برای ماندن در کانادا و دریافت اقامت دایم (PR) وجود دارد.

با اطمینان می توان گفت که کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا از نظر ارایه خدمات به دانشجویان و دانش آموزان بوده است و هر ساله به تعداد متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور اضافه می شود. در کنار همه این خدمات، قوانین بسیار مطلوب مهاجرتی و کاری برای اقامت دایم دانشجویان پس از تحصیل، کانادا را در رده بهترین کشورهای انگلیسی زبان برای ادامه تحصیل قرار داده است.

هزینه های ادامه تحصیل در کانادا چگونه است؟ و آیا می توان در کنار تحصیل و همزمان با آن کار کرد یا خیر؟

چگونه می توان بخشی ازین هزینه ها را جبران کرد؟

بایستی به این حقیقت اشاره کرد که هزینه های تحصیل در کانادا درست است که از کشورهایی همچون انگلیس، استرالیا و آمریکا کمتر است، ولی در عین حال از کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، کشورهای اسکاندیناوی، هلند و ….. بسیار بیشتر است. این حقیقتی درست است اما نکته بسیار  امیدوار کننده ای در مورد کانادا وجود دارد که در مورد بسیاری از کشورهای اروپایی صدق نمی کند و آن هم اینست که دانشجویی که در کانادا درس می خواند می تواند همزمان با تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه نیز کار کند و همچنین وی می تواند در تعطیلات تابستان و بین ترم ها نیز تمام وقت کار کند. نکته مهمتر دیگر این است که در کشورهای اروپایی حتی اگر دانشجو بتواند هفته ای 20 ساعت نیز کار کند، امکان یافتن کار به زبان انگلیسی بسیار کم است و دانشجو بایستی زبان رسمی آن کشور را نیز یاد گیرد (و تجربه ثابت کرده که بسیاری از افراد از یادگیری زبان های دیگر طفره می روند و این موضوع را کاری دشوار می دانند). همچنین کانادا و مخصوصا شهرهای بزرگ آن یک امکان ویژه را نیز برای دانشجو فراهم می کند که آن هم به لطف ورود ایرانی های بسیار زیاد و یکپارچگی و قوی شدن جامعه فارسی زبان در این کشور و در شهرهای بزرگ بوجود آمده است. این ویژگی بزرگ، امکان کار کردن دانشجو برای بیزنس های بسیار فراوان ایرانی هست. در حال حاضر بسیاری از دانشجویانی که در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو و ونکوور یا مونترال تحصیل می کنند به صورت پارت تایم برای بیزنس های ایرانی کار کرده و قسمتی از هزینه های زندگی خود را جبران می کنند. علاوه بر این، دانشجویان متاهل از مزیت بسیار خوب دیگر که کانادا فراهم کرده است هم می توانند بهره مند شوند. در پرسش زیر این مزیت کاملا توضیح داده شده است.

در زیر به برخی از مزیت های فراوان تحصیل در کانادا اشاره شده است:

1- وجود دانشگاهها و کالج های در سطح جهانی و معتبر

2- میزان شهریه کمتر برای دانشجویان خارجی در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و استرالیا

3- امکان کار برای دانشجو به مدت ۲۰ ساعت در هفته خارج از محیط دانشگاه، و تمام وقت داخل محیط دانشگاه، و همچنین امکان کار تمام وقت دانشجو در تعطیلات بین ترم و تعطیلات تابستان

4- امکان تحصیل رایگان برای فرزندان دانشجو در مدارس دولتی کانادا

5- امکان دریافت ویزای کار برای همسر دانشجو به مدت زمان تحصیل دانشجو

6- امکان دریافت ویزای کار به مدت حداکثر ۳ سال بعد از تحصیل برای دانشجو

7- واجد شرایط شدن برای بسیاری از روش های مهاجرتی که به اقامت دایم دانشجو و همسر و فرزندانش ختم می شود مانند روش های PEQ در کبک، OINP در انتاریو و همچنین روش هایی مانند CEC فدرال و برنامه های استانی ساسکاچوان

8- دسترسی بیشتر به بازار کار تخصصی بعد از تحصیلات (با توجه به اینکه دانشجو پس از فارغ التحصیلی در کانادا، مانعی به نام تحصیلات کانادایی را پشت سر گذاشته است شانس وی برای استخدام شدن در شرکت های مختلف زیاد است). البته این نکته را بایستی در نظر گرفت که بهتر است دانشجو از اواسط دوران تحصیلی خود برای دریافت اقامت دایم کانادا از طریق برنامه های مختلف اقدام کند تا بتواند همزمان با تحصیل، پرونده اقامت دایم خود را نیز پیش ببرد.

 

هزینه های لازم برای ادامه تحصیل در کانادا

 

یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن متقاضیان تحصیل در کالج ها یا دانشگاه های کانادا وجود دارد این است که هزینه های تحصیل در این کشور به صورت حدودی چه میزان است و شامل چه مواردی خواهد شد. اولین موضوعی که فرد باید در نظر گیرد آن است که در کدام شهر کانادا قصد ادامه تحصیل دارد. در واقع هزینه های زندگی و حتی شهریه کالج ها و دانشگاه ها در شهرهای کانادا متفاوت است، بنابراین قدم نخست در تخمین هزینه های زندگی انتخاب شهر و استان مورد نظر برای ادامه تحصیل است. در این مقاله من به مهمترین هزینه هایی که متقاضی برای تحصیل در کانادا در شهر تورنتو و استان انتاریو باید در نظر بگیرد اشاره خواهم کرد. به طور کلی هزینه هایی که متقاضی ادامه تحصیل در کانادا بایستی از ابتدای ورود به کانادا در نظر گیرد شامل موارد زیر است:

 

هزینه شهریه سالانه کالج یا دانشگاه

هزینه شهریه موسسات آموزشی بین 14 تا بالای 20 هزار دلار کانادا در سال بسته به کالج یا دانشگاه محل تحصیل می باشد. البته در مورد کالج های دولتی و معتبر استان انتاریو می توان هزینه های شهریه سالانه را بین 14 تا 17 هزار دلار در نظر گرفت.

تهیه رزومه و نامه اهداف

 

بدون شک داشتن رزومه ای مناسب و طراحی شده و همچنین نامه اهداف (Letter of Intent) موثر می تواند به متقاضی دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا کمک به سزایی کند. در این مطلب در مورد خصوصیاتی که یک رزومه تحصیلی (CV) خوب بایستی برای دریافت پذیرش تحصیلی از کالج ها و دانشگاه های کانادا داشته باشد، اشاره شده است.

رزومه تحصیلی یا CV

بسیاری از افراد رزومه تحصیلی (CV) را با رزومه کاری یکی می دانند. بایستی توجه داشت که CV با رزومه کاری کاملا متفاوت است. در کانادا از CV برای درخواست پذیرش تحصیلی در دانشگاه یا کالج و یا برای درخواست موقعیت های کاری آکادمیک استفاده می شود اما رزومه کاری برای مقاصد کاریابی به کار می رود.

 

نامه اهداف یا Letter of Intent یا Statement of Purposes

نامه اهداف متقاضی در بردارنده اهداف اصلی متقاضی برای انتخاب دانشگاه یا کالج مورد نظر است و بایستی بر اساس نیازهای هر دانشگاه یا کالج تغییر کند. در واقع متقاضی باید دلایل اصلی خود را برای انتخاب دانشگاه یا کالج مورد نظر در این نامه به صورت مختصر بیان کند. توجه داشته باشید که مهمترین نکته در نوشتن یک نامه اهداف خوب این است که این نامه بایستی توسط خود متقاضی نوشته شود. استفاده و کپی برداری از عبارات و قالب های آماده موجود در اینترنت نه تنها هیچ کمکی به متقاضی در جهت دریافت پذیرش از کالج یا دانشگاه مورد نظر خود نخواهد کرد بلکه باعث خواهد شد دانشگاه یا کالج به راحتی به این موضوع پی برده و پذیرش متقاضی را رد کند.

نکته دیگری که تمامی متقاضیان بایستی در نظر داشته باشند این است که نیازی نیست نامه اهداف شما حاوی کلمات دشوار انگلیسی باشد. کمیته بررسی پرونده متقاضی در کالج ها و دانشگاه ها به راحتی تشخیص خواهند داد که کدام نام اهداف توسط خود متقاضی نگارش شده و کدام نامه خیر. بنابراین نامه اهداف خود را حتما با قلم خود بنویسید.

error: Content is protected !!