مهاجرت به کانادا ممکن است برای همه مناسب نباشد!

فهرست مطالب

مهاجرت به کانادا ممکن است برای همه مناسب نباشد!

“کانادا کشور فرصت هاست” این جمله کاملا صحیح است و اگر این جمله را از مهاجرانی که در این کشور به موفقیت رسیده اند پرسیده شود قطعا با این جمله موافق هستند. اما این به این معنی نیست که هر مهاجر متخصص و هر فردی که وارد کانادا شده و زندگی خود را در این کشور شروع می کند موفق خواهد بود. در واقع علاوه بر اینکه سنجش موفقیت افراد کاملا نسبی بوده و به عوامل مختلفی از جمله احساس درونی فرد از موفقیت بستگی دارد، میزان تلاشی که هر فرد برای رسیدن به موفقیت در کشور جدید بایستی کند نیز برای افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل است که برخی مهاجرین پس از چند سال در کانادا احساس موفقیت می کنند و بعضی هم از اینکه مهاجرت کرده اند پشیمان بوده و شبانه روز را عبارت “ای کاش” می گذرانند.

کانادا و زندگی در این کشور مزایای بسیاری دارد. از کشوری با زیر ساخت های عالی و نظام آموزشی برتر گرفته تا سطح زندگی بسیار بالا و مردم شاد و کیفیت فوق العاده بالای آب و هوا. اگر از نقطه نظر کلی (نه فردی) به مهاجرت به کانادا و کشور کانادا نگاه کنیم، این کشور را در تقریبا در همه زمینه ها جزو کشورهای موفق دنیا خواهیم دید. در هر آمار مثبتی که در جهان منتشر می شود کشور کانادا و شهرهای این کشور جز برترین هاست و این موضوع غیر قابل انکار است. اما این کشور نقاط ضعفی نیز دارد که در این مقاله من به تعدادی از این موارد اشاره خواهم کرد. قبل از هر چیز بایستی به این موضوع اشاره کنم که ممکن است بسیاری از افراد و مخصوصا بسیاری از مهاجرین تجارب کاملا متفاوتی با آن چه من در این نوشته اشاره کرده ام را داشته باشند. به طور کلی نقاط ضعف یک کشور کاملا نسبی است، بدین معنی که ممکن است یک نقطه ضعف برای یک فرد، نقطه قوت برای فردی دیگر باشد. بنابراین نمی توان نقاط ضعف را عمومیت داد. به طور کلی از نظر بسیاری از تازه مهاجرین در کانادا مخصوصا مهاجرینی که از ایران به این کشور وارد می شوند نقاط ضعف کانادا شامل:

  • لزوم دارا بودن تجربه کار کانادایی و یا سرتیفیکیت یا مدرک کانادایی برای یافتن کار تخصصی (البته این موضوع را نمی توان کلیت داد و بسیاری از مهاجرین بدون دارا بودن این موارد نیز موفق به یافتن کار تخصصی شده اند.)
  • پیدا کردن سخت کار تخصصی (یافتن کار تخصصی در کانادا مراحل مهمی دارد و باید تک تک مراحل لازم را پشت سر گذاشت و اگر همه مراحل مناسب انجام شود، یافتن کار تخصصی قطعی خواهد بود.)
  • نظام مند بودن بسیاری مشاغل تخصصی (نظام مند بودن بسیاری مشاغل خصوصیت کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و استرالیاست و برای اینکه متقاضی بتواند در برخی حوزه های شغلی ورود کند بایستی حتما دوره های خاص و لایسنس های مخصوصی را دریافت کند و بدون آن رگیولیشن ها و لایسنس ها شخص قادر به ورود به آن حوزه های شغلی نخواهد بود. دریافت برخی لایسنس ها و رگیولیشن ها ممکن است تا چند سال زمان ببرد. مثلا اگر متقاضی در ایران پزشک یا دندان پزشک بوده و به تازگی به کانادا مهاجرت کرده است، در این کشور بایستی دوره های مختلف و آزمون های متعددی را پشت سر گذاشته تا مدرک پزشکی وی معادل کانادایی شود و بتواند به عنوان پزشک یا دندان پزشک در این کشور کار کند که ممکن است این دوره ها تا چندین سال به طول بینجامد.)
  • هوای سرد زمستان در شرق و مرکز کانادا (این مورد برای برخی افراد موهبت و برای برخی بسیار سخت است)
  • هزینه های بالای اجاره و یا خرید مسکن و بیمه خودرو در شهرهایی مانند Toronto و Vancouver
  • وجود مالیات بالا برای برخی محصولات مانند مشروبات الکلی یا دخانیات (به نظر من این یکی از نقاط مثبت کاناداست ولی ممکن است برای برخی افراد نقطه ضعف به شمار آید)
  • انتظار نسبتا طولانی برای ویزیت پزشکان متخصص (تجربه شخصی من کاملا عکس این موضوع بوده و این موضوع به نوع تخصص دکتر و اورژانسی بودن موضوع و همچنین شهری که زندگی می کنید بستگی دارد. کانادا دارای سیستم جامع بهداشت و درمان رایگان است و همه افراد دارای اقامت دایم و شهروندان کانادا تحت پوشش این سیستم هستند. بنابراین چون این سیستم برای همگی یکسان است ممکن است زمان های انتظار برای برخی پزشکان متخصص زیاد باشد.)

البته با وجود نقاط ضعفی که ممکن است کانادا داشته باشد باید این موضوع را در نظر داشت که در این کشور تعادل بسیار خوبی بین بازار کار و درآمد، مخارج زندگی و سطح رفاه کلی مردم وجود دارد و وجود همین عوامل مثبت در کنار امنیت اجتماعی بسیار بالا باعث شده میلیون ها نفر از سراسر دنیا کانادا را به عنوان مقصد اول خود برای مهاجرت انتخاب کنند.

نویسنده: پیام پاک مهر

error: Content is protected !!