اجاره مسکن در کانادا

فهرست مطالب

اجاره مسکن در کانادا

یکی از اولین نیازهایی که شما به عنوان تازه مهاجر و یا فرد دارای مجوز تحصیلی یا کار در کانادا بایستی برآورده کنید اجاره مسکن مناسب برای شروع زندگی شما در این کشور است. تامین مسکن بدون شک یکی از مهم ترین اقداماتی است که بایستی در بدو ورود به کانادا انجام گیرد و هرگونه اشتباه در اجاره محل زندگی می تواند برای شما در روزها و ماه های اول دردسرها و ناملایمات زیادی را با بار آورد. در زیر به نکات مهمی اشاره کرده ام که باید هنگام اجاره مسکن در کانادا به آن توجه کنید:

  • برای اجاره مسکن معمولا صاحب خانه از شما تاریخچه کردیت، نامه اشتغال به کار و نامه رضایت صاحب خانه قبلی را درخواست می کند. این موضوع برای فردی که تازه به کانادا وارد شده و هنوز هیچ کدام از موارد گفته شده بالا را ندارد مشکل ساز خواهد شد. اما بسیاری از صاحب خانه ها برای افراد تازه مهاجر راه حلی را در نظر گرفته اند و آن نیز پرداخت اجاره چند ماه اول و یا حتی در مواردی پرداخت اجاره کل سال اول است.
  • اگر قصد مهاجرت و یا تحصیل و کار در شهرهای بزرگ کانادا را دارید شما می توانید در ابتدا از صاحب خانه های ایرانی منزل خود را اجاره کنید. معمولا بسیاری از صاحب خانه های ایرانی که متقاضی مستاجر ایرانی نیز هستند سخت گیری های رایج برای اجاره دادن منزل را با افراد تازه وارد نخواهند کرد و با شرایط آسان تری به شما منزل را اجاره خواهند داد.
  • گروه ها و کانال های ایرانی زیادی برای اجاره منزل در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام وجود دارد که شما می توانید برای یافتن و اجاره اولین منزل خود پس از ورود به کانادا استفاده نمایید.
  • به هیچ عنوان و در صورت عدم شناخت صاحب خانه، نسبت به واریز مبلغ اجاره از ایران و پیش از ورود به کانادا اقدام نکنید.
  • اگر قصد دارید آپارتمان های Rental را در ابتدا اجاره کنید حتما از قبل در وبسایت هایی مانند bedbugregistry نسبت به عدم وجود Bedbug اطمینان حاصل کنید.
  • به محله ای که منزل را در آن اجاره می کنید خیلی توجه کنید و در مورد آن تحقیق و پرس و جو کنید.
  • اگر قصد دارید زیرزمین منازل (Basement) را برای اجاره در ابتدای ورود انتخاب کنید حتما اطمینان کسب کنید که زیرزمین دارای ورودی مجزا باشد. اگر Basement مورد نظر شما Walkout باشد در واقع شما هم سطح زمین خواهید بود و می توانید به حیاط پشتی منزل (Backyard) هم دسترسی داشته باشید.
  • زیرزمین ها در کانادا 3 مشکل اساسی دارند (البته نه همه آن ها): 1- به دلیل چوبی بودن اسکلت خانه ها ممکن است صر و صدای زیادی از طبقه بالا به پایین منتقل شود. 2- معمولا پنل کنترل دمای منازل و ایرکاندیشن در طبقه بالا قرار دارد و شما باید با دمایی که همسایه طبقه بالای شما تنظیم کرده است سازش کنید. این یعنی ممکن است در زمستان ها زیرزمین سردتر از حالت عادی باشد و شما مجبور شوید خودتان برای گرم کردن آن دست به کار شوید. 3- اگر زیرزمین Walkout نباشد مشکل کمبود نور طبیعی نیز وجود دارد.
  • معمولا در کانادا خرید و فروش و اجاره منازل توسط مشاورین املاک دارای لایسنس (Realtor) صورت می گیرد و خریدار و فروشنده یا صاحب خانه و مستاجر هر کدام مشاور املاک خود را دارند. البته این به این معنی نیست که شما حتما باید برای اجاره محل زندگی مشاور املاک داشته باشید. شما می توانید از روزنامه ها و مجلات ایرانی بسیاری که در شهرهای بزرگ کانادا منتشر می شوند و یا با مراجعه به وبسایت هایی مانند kijiji منزل مورد نظر خود را مستقیما اجاره کنید، اما وجود یک مشاور املاک ماهر و باتجربه می تواند برای یافتن خانه یا آپارتمان مورد نظر شما بسیار سودمند واقع شود و شما را از قوانین موجود آگاه سازد.
  • اگر خودتان از طریق وبسایت هایی مانند kijiji اقدام به اجاره محل زندگی می کنید حتما با صاحب خانه قرارداد رسمی ببندید و یک نسخه از قرارداد را پیش خود داشته باشید.
  • اگر متاهل هستید حتما قرارداد منزل را به نام هر دو نفر با صاحب خانه منعقد کنید.
  • در کانادا تمامی منازل غیر مبله دارای یخچال، اجاق گاز و مایکروویو هستند که البته آپارتمان های کاندو Condo و منازل مستقل (House or Townhouse) دارای ماشین لباسشویی و خشک کن و همچنین ماشین ظرفشویی مستقل نیز می باشند.
  • در برخی زیرزمین ها و در بسیاری از آپارتمان های Rental ماشین لباسشویی و خشک کن مشترک است.
  • دولت های استانی مانند استان انتاریو برای افراد تازه وارد و کم درآمد تسهیلات خوبی را برای کاهش قبوض دوره ای مانند قبض برق در نظر گرفته است که در بسیاری مواقع حتی هزینه برق مصرفی شما رایگان خواهد شد.
  • در بسیاری از آپارتمان های Rental و Condo قوانین مهمی برای زمان های اضطراری وجود دارد. مثلا اگر آژیر خطر ساختمان به صدا در آمد چه باید کرد؟ بایستی حتما از تمامی این قوانین مطلع شوید چون عدم رعایت این قوانین جریمه های سنگینی را برای شما به همراه خواهد داشت.
  • گزینه های محل اقامت ارزان برای افراد مجرد و دانشجو شامل اتاق، زیر زمین و Studio یا Bachelor است. Studio به آپارتمانی گفته می شود که ابعاد آن تقریبا مانند آپارتمان یک خوابه است ولی اتاق خواب ندارد و فقط از آشپزخانه، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی تشکیل شده است.

فرم ارزیابی رایگان: https://pirsookgroup.com/forms/

نویسنده: پیام پاک مهر

error: Content is protected !!