برای مهاجرت به کانادا چه مقدار پول لازم است؟

فهرست مطالب

برای مهاجرت به کانادا چه مقدار پول لازم است؟


با توجه به اینکه متقاضیان بسیاری ایده مهاجرت به کانادا را در ذهن خود دارند و این موضوع به یکی از مهمترین اهداف آن ها در زندگی تبدیل شده است، یکی از مهم ترین سوالاتی که در ابتدای این راه برای آن ها به وجود خواهد آمد این است که برای مهاجرت به کانادا چه مقدار پول لازم است؟ آیا من پول کافی برای مهاجرت به کشوری مانند کانادا را دارم؟ با چه مقدار پول می توانم علاوه بر مهاجرت و انجام اقدامات مربوط به آن، چند ماهی نیز در کانادا زندگی کنم و مخارج زندگی را پوشش دهم؟

این سوالات درست است که در ابتدا پاسخ روشن و واضحی برای فرد نخواهد داشت اما اگر متقاضی هدف روشنی از مهاجرت به کانادا داشته باشد و از افراد متخصص در این زمینه نیز مشاوره دریافت کرده باشد یقینا موفق به تخمین بسیاری از هزینه ها خواهد شد و در این راه پر پیچ و خم خواهد توانست پیش بینی های مالی لازم را به خوبی انجام دهد.

برای پیش بینی هزینه مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا ابتدا بایستی هدف کلی خود را به موارد زیر دسته بندی کنیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  1. من با توجه به شرایطی که دارم از چه برنامه مهاجرتی و از طریق چه ویزایی می توانم به کانادا مهاجرت کنم؟
  2. آیا هدف من اقامت بلند مدت و دایم است یا اقامت کوتاه مدت؟
  3. آیا قصد دارم در کانادا تحصیل کنم و یا خیر؟
  4. آیا از آب و هوا، مردم، هزینه های زندگی روزانه، بازار کار، شهرها و استان های کانادا اطلاعاتی دارم؟
  5. در کدام استان و شهر کانادا قصد دارم زندگی کنم؟ به کدام استان مهاجرت کنم؟ شرایط زندگی و بازار کار کدام استان برای من بهتر خواهد بود؟
  6. میزان کل دارایی های من چقدر است؟ 10 میلیون؟ 100 میلیون؟ 1 میلیارد؟
  7. سطح زبان انگلیسی من چطور است؟ آیا در بدو ورود به کانادا می توانم صحبت کنم و منظور خودم را به مخاطب انگلیسی زبان برسانم؟
  8. اگر قصد دارم به استان کبک سفر کنم آیا قادرم منظور خود را به مخاطب فرانسه زبان برسانم؟
  9. آیا در زمینه شغلی خود متخصص هستمو یا اینکه قصد دارم در کانادا رشته و حوزه کاری جدیدی را انتخاب کنم؟

این ها از جمله پرسش هایی هستند که متقاضی باید قبل از تخمین هزینه های مهاجرت و انتخاب برنامه مهاجرتی کانادا از خود پرسیده وبریا آن پاسخی مناسب پیدا کند. منظور از پاسخ مناسب پاسخی است که منطبق با واقعیت و توانایی های فرد باشد، نه بر اساس آرزوها و رویای در ذهن پرورانده شده او.

پس از آن فرد بایستی به سراغ مشاور رسمی مهاجرت کانادا برود. این تصور که هر آن چه وکلا و مشاورین رسمی مهاجرت کانادا می دانند را ماهم می دانیم کاملا اشتباه است. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند تنها چیزی که به مشاوره تخصصی نیاز ندارد مهاجرت است و می توانند پاسخ پرسش هایشان را از کانال ها، پیج ها و گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی بیابند.

به طور کلی اگر بخواهیم تخمینی از هزینه های کلی مهاجرت به کانادا را داشته باشیم بایستی هزینه های مهاجرت را به 3 دسته کلی تبدیل کنیم:

دسته 1: هزینه های دولتی بررسی پرونده که بایستی به اداره مهاجرت فدرال کانادا یا اداره مهاجرت استان های کانادا پرداخت شود.

دسته 2: هزینه های مشاوره و وکالت، ترجمه مدارک، سفرهای ضروری مورد نیاز برای اقدام (مثلا سفر برای ارایه انگشت نگاری)، هزینه تست های پزشکی برای برخی برنامه های مهاجرتی، هزینه بلیط سفر به کانادا

دسته 3: هزینه های پس از ورود به کانادا مانند هزینه های شهریه مدارس و کالج ها یا دانشگاه اگر با ویزای تحصیلی وارد کانادا شده ایم، هزینه های زندگی و بیمه

با توجه به این موضوع که کانادا برنامه های مهاجرتی زیادی دارد، ابتدا باید شرایط فرد متقاضی کامل و دقیق بررسی شده و مشخص شود که متقاضی واجد شرایط چه برنامه های مهاجرتی خواهد شد. سپس می توان پیش بینی های مالی را برای هزینه های پیش روی فرد ارایه کرد. فرض کنیم فردی در برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا یر مجموعه اکسپرس اینتری EE واجد شرایط شده است و متاهل و دارای یک فرزند 4 ساله است. در این صورت هزینه های دسته 1 مشخص خواهد شد. این هزینه ها شامل هزینه بررسی مدارک، صدور ویزا و انگشت نگاری است که در مورد فرد مثال زده شده 2400 دلار کانادا برای هر 3 نفر خواهد بود.

تخمین هزینه های دسته 2 نیز به راحتی امکان پذیر خواهد بود. البته فرد بایستی هزینه های ترجمه مدارک و بسیاری موارد دیگر را نیز پس از دریافت مشاوره تخصصی از وکیل یا مشاور رسمی خود جمع بندی کند.

در مورد هزینه های دسته 3 باید گفت که تقریبا تخمین هزینه های زندگی کاملا امکان پذیر است. اما برای پیش بینی این هزینه ها بایستی ابتدا شهر محل زندگی یا تحصیل در کانادا مشخص شود.

مثلا ممکن است یک فرد مجرد بتواند در شهرهای کوچک کانادا با 1000 تا 1500 دلار کانادا در ماه زندگی خود را بگذراند ولی در شهرهای مانند تورنتو یا ونکوور هزینه های وی قطعا بالاتر خواهد رفت. مهمترین هزینه موجود در دسته 3 هزینه مورد نیاز برای اجاره محل زندگیست. به صورت حدودی در شهری مانند تورنتو و حومه آن هزینه های اجاره آپارتمان یا منزل و یا زیر زمین های مسکونی به صورت زیر می باشد:

  • اجاره آپارتمان Condo یک خوابه: بین 1600 تا 1900 دلار کانادا
  • اجاره آپارتمان های یک خوابه Rental: بین 1300 تا 1600 دلار کانادا
  • اجاره زیر زمین های یک خوابه مسکونی (Basement): بین 1000 تا 1300 دلار کانادا
  • اجاره یک اتاق موجود در یک آپارتمان: بین 600 تا 900 دلار کانادا
  • اجاره خانه مستقل 3 خوابه (Townhouse): بین 1800 تا 2500 دلار کانادا

البته اعداد بالا فقط بر اساس مشاهدات تجربی و اعداد و ارقام موجود در وبسایت های خانه یابی که بزرگترین آن ها سایت MLS هست استخراج شده اند و یقینا مواردی با اجاره کمتر و یا بیشتر از مبالغ گفته شده بالا نیز در این شهر وجود دارند.

برای مشاهده هزینه های روزانه زندگی در بسیاری از شهرهای کانادا حتما این صفحه از وبسایت را مطالعه فرمایید.

در مورد هزینه های شهریه کالج ها یا دانشگاه ها هم می توان به طور تقریبی گفت که در کانادا شهریه سالیانه کالج ها بین 14 تا 16 هزار دلار کاناداست اما در دانشگاه ها شهریه ها حدودا بین 15 تا 20 هزار دلار کانادا خواهد بود. البته این یک قانون کلی نیست و باید شهریه دقیق سالانه هر کالج یا دانشگاه را از وبسایت دانشگاه مشاهده کرد.

به طور کلی تا زمانی که متقاضی هدف مشخصی نداشته باشد و از وکیل رسمی مهاجرت کانادا برای رسیدن به هدف خود بهره نبرده باشد، موفق به تخمین هزینه های مهاجرت خود و خانواده خود نخواهد شد. یادمان باشد که آینده ما و زندگی ما در کشوری جدید بسیار مهم و حیاتی است و همانگونه که وقتی بیمار هستیم به امید بهبودی به پزشک مراجعه می کنیم، بایستی برای تصمیم گیری مهاجرت و آینده خود نیز از افراد درست و متخصص در این زمینه مشورت بگیریم.

نویسنده: پیام پاک مهر

وکیل رسمی مهاجرت کانادا و عضو سازمان ICCRC

error: Content is protected !!