درباره تحصیل در ایتالیا

فهرست مطالب

درباره تحصیل در ایتالیا


آنچه در مورد ایتالیا لازم است بدانید :
ایتالیا کشوری در جنوب قاره اروپا است که پایتخت آن شهر رم می‌باشد. این کشور از شبه‌ جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردِنی دردریای مدیترانه تشکیل شده‌ است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه‌ یافته‌ است و جزو گروه هشت کشور صنعتی جهان به‌ شمار می‌آید 
که حدود ۵۰٪ اقتصاد جهان را در دست دارند.

کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و کانادا این هفت کشور را تشکیل می‌دهند.

ایتالیا دارای اقتصادی پیشرفته در نظام سرمایه‌داری و از اعضای مهم آن نظام است. از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائل نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندر قند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند. تا سال ۲۰۱۰ تعداد ۱٫۶ میلیون مزرعهٔ کشاورزی در ایتالیا وجود داشته که این رقم ۳۲٫۴٪ کمتر از آمار سال ۲۰۰۰ است.

بر اساس محاسبه‌ای که یونسکو انجام داده، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در کشور ایتالیا واقع شده‌است، کشوری کوچک که مساحتش فقط ۰/۲۵ ٪ از کل خشکی‌های جهان است.

نشانه‌های باقی‌مانده از گذشته، آثار هنری و تنوع فوق‌العاده طبیعت در  ایتالیا از جمله عوامل جذب توریست به این کشور می‌باشد که امروزه یکی از توریستی‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌آید.

رم، فلورانس، ونیز و بسیاری شهرهای دیگر، از جمله مقصدهای هنری هستند که برنامه هر بازدیدکننده‌ای از ایتالیا را تشکیل می‌دهند. در کنار این شهرهای بزرگ و معروف، میراث های فرهنگی پنهانی هم در شهرهایی با تاریخ هزار ساله وجود دارند که البته در مسیر اصلی بازدیدها قرار ندارند و علی‌رغم اینکه کمتر شناخته شده‌اند، اما به همان اندازه شهرهای هنری ایتالیا دارای جذابیت می‌باشند.

شناخت ایتالیا با بازدید از شهرهای معروف و موزه‌ها و میدان‌های آن کافی نیست، بلکه برای نیل به این مهم، باید دنیای رنگارنگ به اصطلاح ایتالیای کوچک را که غنی از زیبایی‌های طبیعی و هنری بی‌حساب و صدها مرکز شهری کوچک و متوسط که برخی از آن‌ها پایتخت‌های باستانی با آثاری اصیل و بی‌نظیر می‌باشند، نیز درنوردید.

برای تکمیل این شناخت البته باید دسرها و غذاهای ایتالیا را هم تجربه کرد. غذا و تنوع رسوم و لهجه‌ها در هر گوشه از کشور به آسانی قابل تشخیص می‌باشد. غذاهای ایتالیایی آینده این تنوع است.
از جمله دیگر عواملی که در محبوب بودن این کشور زیبا نقش داشته‌اند می‌توان به نزدیکی ایتالیا به کشورهای صنعتی مرکز و شمال غرب اروپا، وجود وسایل ارتباطی سریع و اقتصادی با دیگر قاره‌ها و سطح عالی امکانات پذیرش دانشجو که کمتر کشوری از آن برخوردار می‌باشد، اشاره نمود.

در ایتالیا حدود 90 دانشگاه وجود دارد که اکثریت آن ها به صورت عمومی تأمین می شوند. همچنین تعدادی از مراکز ویژه فوق لیسانس، پلی تکنیک و سایر آکادمی ها وجود دارند که بخشی از آموزش عالی این کشور هستند.

دانشگاه های برتر ایتالیا:

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در سال 2018 قرار می گیرند ، که 14 عدد آن در بین  500 دانشگاه برتر جهان قرار می گیرند، پنج عدد از این دانشگاه ها عبارتند از:

Politecnico di Milano

دانشگاه ایتالیایی با بالاترین امتیاز در رتبه  170ام  جهان، Politecnico di Milano به ویژه برای دوره های هنری و مهندسی خود، با جایگاهی در رتبه 20 در رتبه بندی دانشگاه های برترجهان QS 2017 و برای هنر و طراحی  معماری (14)، مهندسی عمران و ساختمانی (14)، و مهندسی مکانیک (29) شناخته شده است. از جمله فارغ التحصیلان مشهور Politecnico di Milano شامل جیولی ناتتا،  که در سال 1963 جایزه نوبل شیمی را برای کار خود در پلیمرهای عالی دریافت کرد.

Università di Bologna

این دانشگاه در رتبه 188ام است. Unibo ادعا می کند که یکی از اولین دانشگاه های تاسیس شده در جهان است، اگر چه تاریخ واقعی تاسیس آن نامعلوم است. اگر نام آن به نظر آشنا می رسد ، ممکن است به دلیل رهبری ایتالیا در ادامه تحصیل درجهان میباشد. دانشگاه بولونیا نام خود را به فرآیند بولونیا، پروژه در حال انجام برای ایجاد سیستم های دانشگاهی و صلاحیت های سازگار در سراسر اروپا می نامد.

Sapienza – Università di Roma 

Sapienza – Università di Roma یکی دیگر از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است که در سال 1303 تأسیس شده است. Sapienza یکی از بزرگترین دانشگاه های اروپایی است که جمعیت دانشجویی زیادی دارد (110،000) که حدود 6000 نفر از خارج از ایتالیا هستند. این رقم شامل شش نفر برنده جایزه نوبل در میان فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی خود است.

سایر دانشگاه های برتر ایتالیا عبارتند از:

منبع: وبسایت topuniversities

error: Content is protected !!