نکات مفید کاریابی

فهرست مطالب

نکات مفید کاریابی


 

نکاتی مفید در مورد کاریابی در کانادا

دوستان در این مطلب می خواهم چند پیشنهاد ساده برای دوستانی که در شرف آمدن به کانادا هستند و قصد کاریابی دارند را به اشتراک بگذارم. در مورد کاریابی و چگونگی آن و مسیر پر پیچ و خم آن در کانادا مطالب بسیاری نوشته شده و من فقط قصد دارم به شما عزیزان بگم که درسته که این مسیر به آسانی طی نخواهد شد و در راه کاریابی شما روزهای ناامیدی و امیدواری زیادی را در پیش خواهید داشت، ولی با به کار بردن اقداماتی ساده ولی ضروری می توانید زودتر به حرفه تخصصی خود دست یابید.

 

  • این موضوع که بسیاری از فرصت های شغلی در سایت های کاریابی گذاشته نمی شوند کاملا صحیح است. ببینید دوستان اینجا ایجاد رابطه های کاری و دوستانه غیر کاری اهمیت زیادی دارد. تمامی این روابط به ایجاد یک کانکشن جدید برای شما ختم می شود شما هر چه بیشتر کانکشن داشته باشید و افراد مختلف را بشناسید، بهتر و سریعتر می توانید کاری مرتبط با تخصص خود را بیابید.

 

  • در کانادا به دنبال نمایشگاه های شغلی و انجمن های تخصصی در رشته خود باشید و تا حد امکان در همگی آن ها شرکت کنید و رزومه به روز شده خود را برده و همزمان با صحبت با مدیران و افراد مختلف شاغل در شرکت ها، رزومه خود را پیشنهاد دهید و بگویید دنبال کار هستید و در چه زمینه هایی تخصص دارید.

 

  • شرکت هایی که در زمینه تخصص شما در کانادا فعالیت می کنند را پیدا کرده و روزانه وبسایت آن ها را چک کنید. بسیاری از پوزیشن های شغلی در وبسایت شرکت ها فقط گذاشته می شوند.

 

  • لینکداین خود را همیشه به روز نگه دارید و در آن به دنبال شرکت های کانادایی فعال در زمینه تخصصی خود باشید و به مدیران مختلف و مخصوصا مدیران منابع انسانی HR و مدیران دپارتمان رشته تخصصی خود پیغام دهید و بگویید دنبال کار هستید و تخصص های لازم را دارید و از ایشان بخواهید که زمانبندی و برنامه استخدامی شرکت را به اطلاع شما برسانند. بسیاری از فرصت های شغلی در لینکداین این افراد گذاشته می شوند.

 

  • تخصص های خود را تخصصی کنید. در واقع به جای داشتن ده ها تخصص که در کانادا خواهان ندارد، سعی کنید چندین حوزه که واقعا حرفه ای هستید و تخصص دارید را در رزومه و پروفایل لینکداین خود بگزارید.

 

  • تلاش کنید شرکت ها و افراد فعال در زمینه تخصصی خود در کانادا را در تمامی شبکه های اجتماعی دنبال کنید و هر روزه این شبکه ها و فعالیت این افراد و شرکت ها را چک کنید.

 

  • به همراه تمامی اقدامات بالا، وبسایت های کاریابی مانند indeed.ca و بسیاری از وبسایت های دیگر را نیز دنبال کنید و در آن ها به دنبال موقعیت های شغلی باشید.

 

  • در بحث کاریابی از کوچکترین جزییات نگذرید و همه موارد را در نظر بگیرید و با تمامی افرادی که فکر می کنید می توانند روزی برای شما مفید واقع شوند ارتباط خوب و دوستانه ای برقرار کنید.

 

لزوم گذراندن دوره های کوتاه مدت و یا تحصیل در مقاطع دانشگاهی در کانادا

دوستان شاید شنیده باشید که تقریبا اکثر افرادی که به کانادا و یا هر کشور دیگری مهاجرت می کنند، به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت مشغول تحصیل می شوند و این موضوع نیز ربطی به سطح تحصیلات مهاجر در ایران ندارد. بسیاری افرادی که من هر روزه در کالج مشاهده می کنم همگی تحصیلات دانشگاهی حداقل لیسانس دارند و دوباره در کانادا نیز در حال گذراندن دوره ای تحصیلی هستند. این دوره ها نیز به دلیل گستردگی نظام آموزشی کانادا بسیار متنوع هستند، از دوره های چند هفته ای گرفته تا دوره های چند ماهه و مقاطع معمول دانشگاهی مانند لیسانس، فوق لیسانس و دکتری. در واقع اگر بخواهیم دلیل گذراندن این دوره ها را از این مهاجرین جویا شویم بایستی بگوییم که اکثر قریب به اتفاق آنها خواهند گفت «برای یافتن کار و انطباق بیشتر با جامعه کانادایی»

بدیهیست که این موضوع را نمی توان در مورد همه افراد مهاجر صادق دانست، ولی بایستی با قاطعیت گفت که گذراندن یک دوره تحصیلی در این کشور واقعا سهم عمده ای در کاریابی، آشنایی با محیط های کانادایی و افزایش اعتماد به نفس مهاجرین دارد. از طرف دیگر وجود وام ها و بورس های بسیار متنوع و دولتی برای افراد مهاجر (که هزینه تحصیلات را رایگان خواهد کرد) نیز مزید بر علت شده و خود مانند نیروی محرکه ای برای ادامه تحصیلات و یا گذراندن دوره های کوتاه مدت برای مهاجرین خواهد بود.

حال همانگونه که قبلا هم بسیار در مورد دوره ها و مراکز آموزشی موجود مطلب نوشتیم، در این مطلب به معرفی تعدادی وبسایت بسیار مفید جهت یافتن دوره های کوتاه مدت در انتاریو و تورنتو خواهیم پرداخت.

از آن جا که بسیاری از تازه مهاجرین با این دوره ها آشنایی ندارند، ابتدا به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم:

Bridging Programs

این دوره ها را قبلا نیز معرفی کردیم که در واقع پلی هستند برای ورود به کار تخصصی. باید بگویم که تقریبا برای تمامی مشاغل غیر نظام مند و برخی مشاغل نظام مند این دوره ها وجود دارد و می توان با یک سرچ ساده بسیاری از آن ها را در مراکز مختلف آموزشی و مراکز خدمات تازه واردین یافت. نمونه هایی ازین مراکز در لینک زیر:

http://www.ontarioimmigration.ca/en/working/OI_BRIDGE_NONREGS.html

Continuing Education

دوستان در کانادا شما لازم نیست حتما در دانشگاه یا کالج ثبت نام کرده و دوره طولانی مدتی را بگزرانید تا بتوانید جذب بازار کار تخصصی رشته خود شوید. بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها دپارتمانی را دارند تحت عنوان Continuing Education که شما می توانید با مراجعه به وبسایت کالج ها و دانشگاه ها به این دپارتمان رفته و در تک دروس و تک کورس ها ثبت نام کرده و فقط همان درس را در آخر هفته ها و یا عصرها گزرانده و مدرک و سرتیفیکیت همان کورس را دریافت کنید. در لینک های زیر نمونه هایی از این دپارتمان را در کالج های تورنتو می توانید بیابید:

https://coned.georgebrown.ca/
http://www.senecacollege.ca/ce/index.html

این دوره ها و تک درس ها به بسیاری از تازه مهاجرین این امکان را می دهد که تحصیلات ایران خود را با تحصیلات کانادایی متصل کرده و بتواند به بازار کار تخصصی رشته خود در کانادا راه یابد. هزینه تک کورس های کالج های مختلف در رشته های مختلف تقریبا بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار است و تقریبا دو تا سه ماه به طول میانجامد و در هر هفته حدودا ۵ تا ۶ ساعت از وقت متقاضی را خواهد گرفت که اکثر این دوره ها نیز عصرها و یا آخر هفته ها برگزار خواهند شد.

معرفی وبسایت های مفید:

http://www.ontariocolleges.ca/home
وبسایت بسیار مفید برای افراد مهاجر در انتاریو و با سابقه در کارهای فنی:

http://www.collegeoftrades.ca/

درآمد مشاغل مختلف در کانادا

دوستان عزیز به دلیل سوالات بسیار زیادی که متقاضیان مهاجرت در مورد درآمد مشاغل مختلف در کانادا در ذهن دارند بایستی اشاره کنم که به هیچ عنوان نمی توان برای هر حوزه شغلی و یا فیلد کاری یک درآمد مشخص و یک عدد حقوق ثابت را بیان کرد. در کانادا دسته بندی مشاغل بسیار گسترده تر از ایران بوده و میزان درآمد هر شغل نیز با توجه به تجربه کاری فرد، مهارتها و بسیاری پارامترهای دیگر در نظر گرفته می شود. بنابراین تمامی درآمدهای اعلام شده در وبسایت های مختلف فقط به صورت کلی و متوسط بوده و متاسفانه نمی توان این اعداد و ارقام را به عنوان معیار صحیح برای انتخاب حوزه شغلی آینده خود در کانادا در نظر گرفت. در واقع می توان گفت که یکی از وبسایت های خوب برای مشاهده متوسط درآمد در مشاغل مختلف در کانادا همان وبسایت

www.jobbank.gc.ca

می باشد که در واقع وبسایت اداره کار کاناداست و کاملترین مرجع اعلام متوسط درآمد و حقوق در مشاغل مختلف است. البته باز هم به نظر شخص من بایستی در وبسایت هایی مانند www.indeed.ca مشاغل مختلف را جستجو کرد و سپس بازه حقوقی آن ها را مشاهده نمود.

از طرفی دیگر بسیاری از مشاغل در کانادا به صورت بیزنس شخصی اداره می شوند و در مورد آن ها به هیچ عنوان نمی توان درآمدی مشخص را حتی به عنوان متوسط درآمد در نظر گرفت. مثلا افرادی که مشاور املاک، بروکر و اجنت بیمه، بروکر و اجنت وام مسکن هستند یا افراد دارای بیزنس تعمیرات و نوسازی خانه، افراد دارای بیزنس طراحی و اجرای فضای سبز و …..، همگی به صورت خوداشتغال فعالیت کرده و بسته به برنامه کاری و تلاش و مهارت های خود، درآمد کسب می کنند.

یافتن کار مناسب پس از ورود به کانادا

قطعا یافتن شغلی مناسب و متناسب با تخصص تازه مهاجر یکی از مهمترین مراحل و اهداف مهاجرت و شروعی دوباره خواهد بود. ولی بایستی گفت که بسیاری افراد در این مورد موفق نبوده و در بعضی اوقات ممکن است اینگونه تازه مهاجرین حتی به مدت چندین سال نتوانند کار متناسب با حوزه تخصص خود را بیابند و مجبور شوند با انجام کارهای جنرال و غیر مرتبط روزگار خود را بگذرانند. پارامترهای بسیاری در موفقیت تازه مهاجر جهت یافتن شغل مرتبط و با درآمدی مناسب نقش بازی می کنند و به طور کلی می توان گفت افرادی که شرایط زیر را در ابتدای ورود به کانادا دارند قادر خواهند بود در مدت زمان بسیار کوتاه تری به شغل دلخواه خود دست یابند:

  • داشتن هدف شغلی مشخص؛ با اطمینان کامل می توان گفت که داشتن هدفی مشخص در مورد شغل آینده در کانادا مهمترین فاکتور موفقیت در زمینه شغلی پس از ورود به کانادا خواهد بود. در واقع اگر تازه مهاجر قبل از ورود به کانادا نداند که در زندگی کاری خود پس از ورود به کانادا دنبال چه هدف و چه حوزه شغلی هست، پس از ورود به کانادا و با توجه به تنوع زیاد مشاغل در کانادا دچار سردرگمی شده و ممکن است چندسالی طول کشیده تا فرد مسیر کاری خود را مجددا یافته و برای موفقیت در آن تلاش کند.
  • دارا بودن کانکشن ها و ارتباطات شغلی از طریق شبکه های اجتماعی مانند LinkedIn و همچنین داشتن شبکه ای از آشناها و دوستان که در حوزه های تخصصی مرتبط با حوزه تخصص تازه مهاجر فعالیت می کنند.

 

  • سطح زبان انگلیسی خوب
  • دارا بودن تخصص واقعی در حوزه کاری خود؛ مثلا شخصی که در ایران در حوزه برنامه نویسی کامپیوتر فعالیت کرده ترجیحا بایستی اطلاعات و زبان های برنامه نویسی را به صورت دایمی به روز کرده و در مورد زبان های برنامه نویسی پرکاربرد در شرکت های کانادایی تحقیقات گسترده ای را انجام داده باشد.

 

یقینا موارد گفته شده تنها بخشی از پارامترهایی هستند که فرد تازه مهاجر برای دستیابی به موفقیت شغلی در کانادا بایستی داشته باشد.

به منظور شناخت هر چه بیشتر حوزه های شغلی مختلف در کانادا و آگاهی از این موضوع که برای ورود به هر حوزه شغلی چه پیش شرط هایی بایستی رعایت شوند، در مطالب آینده بسیاری از مشاغل و حوزه های شغلی تخصصی موجود در کانادا را بررسی خواهیم کرد تا شما عزیزان بیشتر با این مشاغل و پیش نیازهای ورود به آن ها آشنا شوید.

توضیحی مختصر در مورد مشاغل نظام مند ( Regulated )

دوستان در مورد مشاغل نظام مند بایستی این موضوع را اشاره کنم که تازه مهاجرین بدون داشتن لایسنس و سرتیفیکیت های شغلی (مانند P.Eng برای مهندسان) هم قادر به کاریابی در حوزه شغلی خود هستند، تفاوت اینجاست که نمی توانند دقیقا با همان عنوان شغلی در کانادا کار کرد. مثلا شخصی که در ایران در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده و به عنوان مهندس عمران نیز کار کرده است می تواند در کانادا و به محض ورود در حوزه مهندسی عمران کار کند، ولی نه با عنوان مهندس عمران. به عنوان مثال فرد می تواند به عنوان تکنیسین نقشه برداری، تکنیسین مهندسی عمران و بدون لایسنس مهندسی حرفه ای در کانادا مشغول به کار شود.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که درآمد تکنیسین های مشاغل مختلف در کانادا بسیار بالاتر از ایران بوده و با به دست آوردن همچنین مشاغلی می توان به خوبی در کانادا زندگی کرد.

 

error: Content is protected !!