کاریابی در کانادا [2024] + معرفی برخی دوره های مفید

فهرست مطالب

 اقدامات اولیه پس از ورود به کانادا و مراکز مفید کاریابی در کانادا

لزوم گذراندن دوره های کوتاه مدت و یا تحصیل در مقاطع دانشگاهی در کانادا برای کاریابی در کانادا

دوستان شاید شنیده باشید که تقریبا اکثر افرادی که به کانادا و یا هر کشور دیگری مهاجرت می کنند، بعد از مهاجرت به کانادا به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت مشغول تحصیل می شوند و این موضوع نیز ربطی به سطح تحصیلات مهاجر در ایران ندارد. بسیاری افرادی که من هر روزه در کالج مشاهده می کنم همگی تحصیلات دانشگاهی حداقل لیسانس دارند و دوباره در کانادا نیز در حال گذراندن دوره ای تحصیلی و سپس کاریابی در کانادا هستند. این دوره ها نیز به دلیل گستردگی نظام آموزشی کانادا بسیار متنوع هستند، از دوره های چند هفته ای گرفته تا دوره های چند ماهه و مقاطع معمول دانشگاهی مانند لیسانس، فوق لیسانس و دکتری. در واقع اگر بخواهیم دلیل گذراندن این دوره ها را از این مهاجرین جویا شویم بایستی بگوییم که اکثر قریب به اتفاق آنها خواهند گفت «برای یافتن کار و انطباق بیشتر با جامعه کانادایی»

بدیهیست که این موضوع را نمی توان در مورد همه افراد مهاجر صادق دانست، ولی بایستی با قاطعیت گفت که گذراندن یک دوره تحصیلی در این کشور واقعا سهم عمده ای در کاریابی، آشنایی با محیط های کانادایی و افزایش اعتماد به نفس مهاجرین دارد. از طرف دیگر وجود وام ها و بورس های بسیار متنوع و دولتی برای افراد مهاجر (که هزینه تحصیلات را رایگان خواهد کرد) نیز مزید بر علت شده و خود مانند نیروی محرکه ای برای ادامه تحصیلات و یا گذراندن دوره های کوتاه مدت برای مهاجرین خواهد بود.

حال همانگونه که قبلا هم بسیار در مورد دوره ها و مراکز آموزشی موجود مطلب نوشتیم، در این مطلب به معرفی تعدادی وبسایت بسیار مفید جهت یافتن دوره های کوتاه مدت در انتاریو و تورنتو خواهیم پرداخت.

 

کاریابی و پیدا کردن شغل در کانادا


از آن جا که بسیاری از تازه مهاجرین با این دوره ها آشنایی ندارند، ابتدا به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم:

Bridging Programs

این دوره ها را قبلا نیز معرفی کردیم که در واقع پلی هستند برای ورود به کار تخصصی. باید بگویم که تقریبا برای تمامی مشاغل غیر نظام مند و برخی مشاغل نظام مند این دوره ها وجود دارد و می توان با یک سرچ ساده بسیاری از آن ها را در مراکز مختلف آموزشی و مراکز خدمات تازه واردین یافت. نمونه هایی ازین مراکز در لینک زیر:

http://www.ontarioimmigration.ca

Continuing Education

دوستان در کانادا شما لازم نیست حتما در دانشگاه یا کالج ثبت نام کرده و دوره طولانی مدتی را بگزرانید تا بتوانید جذب بازار کار تخصصی رشته خود شوید. بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها دپارتمانی را دارند تحت عنوان Continuing Education که شما می توانید با مراجعه به وبسایت کالج ها و دانشگاه ها به این دپارتمان رفته و در تک دروس و تک کورس ها ثبت نام کرده و فقط همان درس را در آخر هفته ها و یا عصرها گزرانده و مدرک و سرتیفیکیت همان کورس را دریافت کنید که در کاریابی شما در کانادا موثر است. در لینک های زیر نمونه هایی از این دپارتمان را در کالج های تورنتو می توانید بیابید:

https://coned.georgebrown.ca/
http://www.senecacollege.ca/ce/index.html

این دوره ها و تک درس ها به بسیاری از تازه مهاجرین این امکان را می دهد که تحصیلات ایران خود را با تحصیلات کانادایی متصل کرده و بتواند به بازار کار تخصصی رشته خود در کانادا راه یابد. هزینه تک کورس های کالج های مختلف در رشته های مختلف تقریبا بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار است و تقریبا دو تا سه ماه به طول میانجامد و در هر هفته حدودا ۵ تا ۶ ساعت از وقت متقاضی را خواهد گرفت که اکثر این دوره ها نیز عصرها و یا آخر هفته ها برگزار خواهند شد.

معرفی وبسایت های مفید کاریابی در کانادا:

http://www.ontariocolleges.ca/home

وبسایت بسیار مفید برای کاریابی در کانادا افراد مهاجر در انتاریو و با سابقه در کارهای فنی:

http://www.collegeoftrades.ca/

 

استخدام در تورنتو کانادا

معرفی دوره های حرفه ای کاریابی تخصصی در کانادا برای تازه مهاجرین

1- Enhanced Language Training

در ادامه معرفی دوره ها و برنامه های آموزشی قابل ارایه به تازه واردین به معرفی دوره آموزشی ELT می پردازم. این دوره نیز یکی از دوره های بسیار خوب و البته رایگان برای تازه مهاجرین می باشد که هدف اصلی آن کاریابی مرتبط با تخصص و پیشینه شغلی فرد مهاجر در کانادا است‌. این برنامه ها معمولا با کورس هایی مانند زبان تخصصی مرتبط با رشته آغاز می شوند و با کورس هایی مانند رزومه نویسی تخصصی متناسب با رشته، ایجاد کانکشن تخصصی و آماده سازی جهت مصاحبه شغلی متناسب با تخصص فرد ادامه می یابد و در انتهای آن نیز مراکزی که این دوره را برگزار می نمایند تلاش خواهند کرد با توجه به مهارت ها و تخصص فرد مهاجر، برای وی دوره ای کارآموزی در یک کمپانی مرتبط با رشته و تخصص فرد مهاجر پیدا کنند که امری موثر در زمینه کاریابی در کانادا است. در واقع قسمت آخر این برنامه مفیدترین قسمت آن بوده و اگر فرد بتواند در دوره کارآموزی که معمولا بین یک تا سه ماه متغیر است مهارت های خود را اثبات کند، ممکن است از طرف شرکت پیشنهاد کار دریافت کرده و همانجا مشغول به کار شود.

در حال حاضر این دوره ها برای رشته های تخصصی بسیاری مانند رشته های مهندسی، حسابداری و مالی، حوزه فروش و بازاریابی و رشته های مرتبط با IT برگزار می شوند.

موسسات بسیاری در کانادا وجود دارند که این دوره (ELT) را برگزار می کنند که از آن جمله می توان به بورد های مدارس در مناطق مختلف (مثلا بورد مدارس منطقه تورنتو TDSB)، موسسات ارایه خدمات به تازه واردین، کالج ها و برخی دانشگاه ها اشاره کرد.

در لینک زیر می توانید این مراکز را بیابید:

https://settlement.org/

همچنین در لینک زیر می توانید شرایط ثبت نام و توضیحات این برنامه را در بورد مدارس منطقه تورنتو TDSB بیابید:

http://www.tdsb.on.ca

در اینک زیر هم توضیحاتی در مورد این برنامه در منطقه یورک تورنتو (شمال تورنتو و محله محبوب هموطنانمان) ارایه شده است:

https://www.yorkregion.com

لازم به توضیح است که اکثر این خدمات و دوره ها مخصوص تازه مهاجرین است و لازمه آن هم داشتن اقامت دایم کاناداست.

2- Occupation-specific Language Training

این برنامه نیز از جمله برنامه های محبوب تازه مهاجرین بوده و تفاوتی که این برنامه با دوره های ELT دارد آنست که این برنامه که به OSLT معروف است فقط در کالج های دولتی استان انتاریو مانند کالج های سنکا (Seneca)، جورج براون (George Brown) و هامبر (Humber) در تورنتو برگزار می شود و از درجه اعتبار بالایی برای کاریابی در کانادا برخوردار است.

برای واجد شرایط شدن در این برنامه هم بایستی فرد تازه مهاجر دارای اقامت دایم کانادا بوده و سطح زبان وی نیز متوسط Intermediate Level باشد.

اطلاعات بیشتر در لینک زیر:

http://co-oslt.org/en/

3- Yorkdale Adult Centre

در ادامه مطالب مربوط به معرفی موسسات خدمات کاریابی کانادا به تازه واردین و همچنین دوره های مفید جهت ورود به بازار کار تخصصی برای تازه مهاجرین متخصص، قصد دارم در مورد موسسه Yorkdale مطلبی را به اشتراک بگذارم. این موسسه همیشه یکی از مراکز بسیار خوب در برگزاری دوره های مفید جهت کمک و همراهی تازه مهاجرین متخصص به منظور ورود به بازار کار تخصصی بوده است‌.

دوره های مختلفی در این مرکز برگزار شده و هزینه های ثبت نام در این دوره ها نیز بسیار کم می باشد. از جمله این دوره های مفید برای تازه مهاجرین بالای ۲۱ سال دوره های:

  • Canadian Experience Co-op Program
  • Career Exploration
  • Accounting and Business Courses
  • Information and Technology Programs
  • Hairstyling
  • Personal Trainer Program

و بسیاری دوره ها و کورس های مختلف دیگر مانند دوره های زبان انگلیسی است.

از جمله بهترین دوره هایی که مورد استقبال بسیاری از تازه مهاجرین قرار می گیرد دوره Canadian Experience Co-op Program است که به صورت تمام وقت برگزار می شود و فقط ۲ بار در سال متقاضی می پذیرد ( ماه های سپتامبر و فوریه).

درواقع این دوره از دو بخش تشکیل شده که ۳ تا ۴ هفته آن در کلاس بوده و در طول آن متقاضی مهارت هایی لازم جهت انتقال هر چه موثرتر تخصص و تجربه خود در ایران به کانادا را می آموزد. بخش دوم این برنامه شامل یک دوره کارآموزی 12 تا 14 هفته ای (Co-op) در محل کار است که در طول آن متقاضی می تواند تمامی مهارت های آموخته را در محیط کار کانادایی به کار برده و در واقع اولین قدم خود در کسب سابقه و تجربه کار در حوزه تخصصی خود و سپس کاریابی در کانادا را بردارد. به منظور واجد شرایط شدن برای شرکت در این دوره ارزشمند، از متقاضیان در ابتدای ثبت نام آزمون زبان انگلیسی گرفته شده و متقاضیان بایستی مصاحبه ای را با یک
Co-op Teacher پشت سر گذاشته و رزومه حرفه ای خود را نیز به همراه داشته باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد این دوره در لینک زیر:

http://yorkdale.net

لینک صفحه اصلی این مرکز:

http://yorkdale.net/adult-learning/

4- Access Employment

این موسسه نیز یکی از موسسه های بسیار بزرگ و با خدمات بسیار گسترده تقریبا در همه حوزه ها می باشد، از دوره های جستجوی کار گرفته تا دوره های بریجینگ Bridging که همانگونه که قبلا در مورد این دوره ها اشاره کردم، دوره هایی هستند که مانند یک پل، تحصیلات و سوابق کاری متقاضی را با حوزه کاری تخصصی در کانادا متصل می کنند و برای کاریابی در کانادا بسیار مفید است.


مهمترین دوره هایی که این موسسه به صورت رایگان برای تازه مهاجرین برگزار می کند به صورت زیر هستند:

  • Engineering Connections
  • Information Technology Connections
  • Human Resources Connections
  • Financial Services Connections
  • Sales and Marketing Connections
  • Supply Chain Connections
  • Leadership Connections
  • Healthcare Connections

در میان تمامی دوره های بالا دوره Engineering Connections در میان مهاجرین ایرانی یکی از پرطرفدارترین دوره ها بوده و بسیاری از مهندسان تازه وارد از خدمات این دوره بهره مند شده و در طول این دوره به ایجاد کانکشن های تخصصی می پردازند. از جمله خدماتی که در طول این دوره به متقاضیان ارایه می شود شامل شناخت بازار کار زمینه تخصصی خود در کانادا، ایجاد کانکشن با افراد شاغل در حوزه های مختلف مهندسی، برخی آموزش های آکادمیک مورد نیاز جهت کاریابی در حوزه تخصصی خود در کانادا و بسیاری خدمات دیگر می باشد.


لینک زیر شما را بیشتر با این موسسه و خدمات آن آشنا خواهد کرد:

http://accesemployment.ca/index.php

 

آیا تصمیم دارید ویزای کانادا را دریافت کرده و با کمترین هزینه مستقیما به اقامت دایم این کشور دست یابید؟

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا را تکمیل کرده و وضعیت خود را رایگان بررسی کنید.

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا

error: Content is protected !!